Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Bra post Macromatix, men for å pirke litt: MILD er å vere bestemt på å ha ein LD, og å seie til seg sjølv fleire gongar før ein sovnar at ein skal ha ein LD.

Det du beskriver er ein DILD, Dream-induced lucid dream, der du ser noko unormalt i draumen og innser at det faktisk er ein draum, ikkje berre ignorerar det.

Litt meir småpirk: Old hag syndrome.

 

 

Haha... "Old Nag", det var faktisk en skrivefeil, rettet nå og takk for at du oppdaget den hehe. Hva angår MILD/DILD så ser jeg at jeg har rota der ja, fikset det nå. Takker for at du sa fra.

Endret av Macromatix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg huskar eg såg litt på lucidology 101. Gode tips der.

For å vere bevisst når ein sovnar, må hjerna tru at kroppen er klar til å sove. Når du for eksempel kjenner ei trong til å snu på deg eller kleie deg når du skal til å sovne, ignorer det. Det er signal frå hjerna for å sjekke om kroppen fortsatt er våken. Om hjerna ikkje for nokon respons (bevegelse) skrur den på søvnparalyse. Er vertfall slik eg huskar det, lenge sidan eg såg alle filmane :p

Endret av svelemoe
Lenke til kommentar

Eg huskar at når eg var liten, og hadde LD kvar einaste natt ( :( ), det virka det som om at eg berre la meg ned i senga, tenkte på kva eg ville drømme, og så var eg der. Det verka som om at eg gjekk rett til REM-fasa, Men det går jo ikkje..? Korleis kan då http://www.lucidcrossroads.co.uk/WILD.htm fungere?

 

Saknar den tida då det var så lett å bli lucid.

Endret av svelemoe
Lenke til kommentar

Trur eg skreiv ned eit par stikkord i dag tidleg, men det er berre svake, tåkete minner eg får av å lese dei. Heile draumen var heilt klar, eg huska alt. Heilt til mora mi ringte og byrja å prate med meg om det var skule snart, og eg måtte tilpasse sove-tidene... Og då forsvann alt eg huska. Hipp hurra.

Lenke til kommentar
For de som opplever søvnlammelse så er det ganske enkelt å oppnå Lucid Dreaming ved hjelp av det :)

Hvordan? Sovner man lettere ved det om man prøver? Antar det er søvnparalyse du prater om? :)

Hei, ja det er søvnparalyse jeg snakker om ja. For meg så merker jeg et enormt nivå av adrenalin når jeg havner i søvnparalysen og instinktet sier at jeg skal kjempe mot for å komme meg ut av det. Det man istedet kan gjøre er å forsøke å slappe helt av og bare la det "ta" deg. Da vil du etterhvert skli ut av deg selv og oppleve såkalt ut av kroppen-opplevelse. Og da er det bare å gjøre det du vil :)

Lenke til kommentar
Jeg også. Jeg fant ut at jeg drømte, så jeg tenkte "Woho! Lucid Dream! Nå kan jeg gjøre hva jeg vil". Så hoppa jeg ut et vindu og våkna. -_-

 

LD kan på mange måter sammenlignes med scenen i The Matrix en hvor Neo skal hoppe over til et annet tak i treningsprogrammet, om du ikke trur nok på det og at du ikke du er så overbevist om at du kan påvirke drømmen så feiler du.

 

Om du "dør" eller trigger frykten din for mye i LD så er det mer eller mindre normalt å våkne.

 

Hadde du eksempelvis vært overbevist om at du kunne fly, eller at bakken var laget av et super-soft materiale så ville du ikke blitt "skadet" men bare opplevd å sprette videre.

 

Frykt og forventning adopteres til drømmer, og du kan med sikkerhet si at hadde du hoppet ut av et vindu i virkeligheten så hadde du forventet å lande hardt hardt på bakken. Om du ikke klarer å overbevise deg om det motsatte eller at drømmen moderer deg så... går du hard hardt i bakken (for det er det du forventer at skal skje).

 

Prøv med små endringer de første gangene du får til LD, prøv å fly.. Hopp så høyt du klarer å skrik ut "Jeg kan fly!!!!", flaks med armene som om de var vinger, bare tenk 100% på at slik er det bare... Tviler du et sekund på at du kan fly, så glem det.

Tenk på overnaturlige ting du har sett på film, eksmpelvis Conrads Kalasklister fra pippi på rømmen, finn noe dill du smører under skoene og gå på veggen...

 

Alt i alt er det du som styrer drømmen, men frykt er ikke alltid like lett å styre. Men forventingene, det er de du skal ta kontroll over.

Lenke til kommentar

Når eg var lita jente, mellom 7-10 år så styrte eg draumane mine ofte! Tenkte berre før eg låg meg til å sova at da berre er ein draum, eller noko i den duren. Funka fett! Hadde nokre ville flyturar då.

 

Huskar at eg etter å ha oppdaga at eg kunne styra draumane mine las i Illustrert Vitenskap ein forskerane hadde funne ut at ein kunne styra draumene sine, eller noko slikt. Eg lo godt då.

 

Har tenkt no at eg skal byrja med detta igjen, men har så grusomt problemer og sova hvis eg tenkje på noko anna enn Zelda spela (hahaha, heilt seriøst), så eg må ta da ein dag da ikkje er skule på morgonen!

 

Eg vil fly!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde en helt syk lucid drøm for noen dager siden. Når jeg våkna var jeg rett og slett glad! Før drømmen hadde jeg lagt meg og begynt å telle fra en og oppover, og for hvert tiende tall minte jeg meg selv på å holde fokus. Jeg er usikker på om jeg gikk fra våken tilstand inn i drømmen eller om den kom senere utover natten, men den var ihvertfall sinnsykt realistisk og jeg klarte å huske mesteparten av den.

Lenke til kommentar

Tror jeg har hatt rundt 5 til sammen, men nå har det seg sånn at jeg gir opp så lett. Jeg har liksom noen perioder hvor jeg virkelig setter fokus på lucid drømming, men så dabber det av før jeg får noe resultat. Denne gangen, på den annen side, skal jeg satse for fullt! Skal spesielt satse på WILD.

 

I drømmen husker jeg at jeg var i et klasserom. Der og da gikk jeg bare rundt omkring og følte på ting for å kjenne hvor realistisk det var. Senere tok jeg tilfart og hoppet ut et vindu for å fly. Det var ganske vanskelig å svinge i lufta, men jeg ble vandt til det. Følelsen av luften mot fjeset og den susende lyden var helt utrolig.

 

Nå skal jeg gi det et forsøk. God natt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...