Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde lucid dream i natt igjenn. Og det på grunn av boken eg leser.

Leste der at man skulle kjenne på ting i drømmen for og finne ut om det var unormalt.

Det gjore eg i en sjø som var varm og da husket eg at dette hadde eg lest i boken så dette var drøm. Men så ringte alarmen noen sekunder etter :/

Men gøy er det!

Hva sier boken din om drømmedagbok? Har selv lest flere steder at det er veldig viktig med dette, men glemmer det alltid^^

Lenke til kommentar
Hadde lucid dream i natt igjenn. Og det på grunn av boken eg leser.

Leste der at man skulle kjenne på ting i drømmen for og finne ut om det var unormalt.

Det gjore eg i en sjø som var varm og da husket eg at dette hadde eg lest i boken så dette var drøm. Men så ringte alarmen noen sekunder etter :/

Men gøy er det!

Hva sier boken din om drømmedagbok? Har selv lest flere steder at det er veldig viktig med dette, men glemmer det alltid^^

 

 

Drømmedagbok er vist så og si det viktigeste som er.

Da lærer man og kjenne igjenn når man drømmer.

Har ikkje komt igang med og skrive selv, Men noe eg skal!

Lenke til kommentar
Hadde lucid dream i natt igjenn. Og det på grunn av boken eg leser.

Leste der at man skulle kjenne på ting i drømmen for og finne ut om det var unormalt.

Det gjore eg i en sjø som var varm og da husket eg at dette hadde eg lest i boken så dette var drøm. Men så ringte alarmen noen sekunder etter :/

Men gøy er det!

Hva sier boken din om drømmedagbok? Har selv lest flere steder at det er veldig viktig med dette, men glemmer det alltid^^

 

 

Drømmedagbok er vist så og si det viktigeste som er.

Da lærer man og kjenne igjenn når man drømmer.

Har ikkje komt igang med og skrive selv, Men noe eg skal!

Skrev ned noen av drømmene mine, gøy er det, både når man skriver dem og når kompiser ler av dem :p

Lenke til kommentar

Hadde en ganske rar drøm i natt, husker den helt nøyaktig. Jeg var tilstede tror jeg, men klarte ikke å kontrollere noe.

 

Uansett, drømmen var sånn:

Jeg tok meg en joggetur midt i en tett skog. Når jeg nesten var ute skogen, hører jeg stemmen til fotball-treneren min si: "Er du her?" Så snudde jeg meg, så var det ingen der. Så snakket jeg en stund med treneren min som ikke var der, før jeg ble redd og sprang ut av skogen..

Lenke til kommentar
Hadde en ganske rar drøm i natt, husker den helt nøyaktig. Jeg var tilstede tror jeg, men klarte ikke å kontrollere noe.

 

Uansett, drømmen var sånn:

Jeg tok meg en joggetur midt i en tett skog. Når jeg nesten var ute skogen, hører jeg stemmen til fotball-treneren min si: "Er du her?" Så snudde jeg meg, så var det ingen der. Så snakket jeg en stund med treneren min som ikke var der, før jeg ble redd og sprang ut av skogen..

Hva har det med lucid dreaming å gjøre?

Lenke til kommentar
Hadde en ganske rar drøm i natt, husker den helt nøyaktig. Jeg var tilstede tror jeg, men klarte ikke å kontrollere noe.

 

Uansett, drømmen var sånn:

Jeg tok meg en joggetur midt i en tett skog. Når jeg nesten var ute skogen, hører jeg stemmen til fotball-treneren min si: "Er du her?" Så snudde jeg meg, så var det ingen der. Så snakket jeg en stund med treneren min som ikke var der, før jeg ble redd og sprang ut av skogen..

Hva har det med lucid dreaming å gjøre?

 

Holder på å skrive drømme-dagbok, har tenkt å få til dette med LD. Men har enda ikke fått det til. Men følte jeg var nærme i denne drømmen, var liksom tilstede.

Endret av Perfecta
Lenke til kommentar

Huh, eg har hatt Lucid Dreaming heile livet mitt :p

 

Har nesten alltid drømmer der eg forstår at eg drømmer, men drømmene kan være heilt urealistiske saker. Men eit triks som alltid fungerer visst det er ein drøm som tar ein retning eg ikkje liker, så prøver eg å konsentrere forferdelig hardt på noko så eg får vondt i hodet, og da våkner eg :p Men ja, Lucid Dreaming er digg, hadde vært kjedelig uten.

 

Hadde også før drømmer der eg befant meg i fly, på skyskrapere som kun besto av armeringsbjelker osvosv. der eg ikkje kom meg ned ifra, men da bare tok eg iniativet og hopper sjølv :p

 

Husker eit nevnt tilfelle da eg var på ein skyskraper bestående av kun armeringsbjelker. Sikker på at det var minst 200 meter høgare enn Empire State Building. Etter å stå der ein stund, så fant eg ut at det var ikkje nokon anna måte å komme seg ned på, så eg bare hoppet i det, for eg visste det var kun ein drøm :innocent:

Lenke til kommentar

Mye gode tips i denne tråden om LD, hvilke "metoder" som virker og hvordan du ikke tryner en drøm er veldig... VELDIG Individuelt...

 

Selv så har jeg mye LD'er, faktisk stort sett så ofte jeg vil og tenkte å lage en rask oppsumering over noen tips etc som er viktig å huske på om du forsøker å få til Lucid Dreaming (...som i allefall funker veldig bra for meg...).

 

Først av alt, er det viktig å huske på at det finnes flere forskjellige måter å drømme på, den vanligste som mange opplever "uten videre" heter DILD (Dream-induced lucid dream) og innebærer å huske at eller oppdage at man faktisk drømmer etter at man er mentalt forberedt på at man skal drømme. En interessant ting er at man tar ofte med seg vaner fra virkeligheten til drømmer. Prøv for eksempel å få som vane å å se på klokken ofte, en bok, se på neglene dine. Cluet er at når du utfører disse vanene i drømmen, vil man som oftest bli bevist over drømmen.

 

Den letteste måten å oppnå Lucid Dreaming på uten videre "trening" eller kunnskap er WBTB (Wake-back-to-bed) sovne, sov i ca seks timer. Våkne og ha alle tanker på Lucid Dreaming i ca en time, for så å forsøke å få til en WILD.

 

En annen vanelig metode (og min favoritt) er WILD (Wake-initiation lucid dreams) og er en teknikk som gjør at du kan starte en drøm stort sett når som helst bare du har teknikken i orden. Dette innebærer å få kroppen til å sovne og palarysere seg uten at du mentalt sovner. Dette kan oppnåes ved å være helt rolig og avslappet, ligge helt stille slik at kroppen klarer å sovne uten at du mentalt mister bevistheten, på denne måten er du allerede bevist når drømmen igangsetter. Det man skal være klar over er at man her ofte opplever ONS (Old Nag Syndrome), eller søvparalyse som mange vil kunne oppleve som skremmende. Legg deg ned på senga, hør gjerne på musikk, slapp helt av... Bruk hodet, tenk på hva du vil stort sett. Men ikke rør kroppen!

 

CAT (Cycle adjustment technique) er en teknikk som innebærer å forbedre sjansene for å våkne opp til et bestemt tidspunkt ved at man utnytter kroppens "vaner" for å våkne på et bestemt klokkeslett etc. Dette ved å utnytte det at du normalt vil bli vekket klokka 8 om morgenen av en vekkerklokke. Når dette blir en vane for kroppen vil du rundt disse tider (-90 minutter) ha en mer effektiv evne til å forstå at du er i en drøm på grunn av at kroppen er mer bevist en på et annet tilfeldig tidspunkt.

 

Søvnparalyse eller "Old Hag Syndrome" (Hypnagogic hallucination) innebærer at man våkner samtidig som at kroppen er paralysert. Kroppen blir paralysert enkelt og greit for at ikke kroppen skal kunne gjøre bevegelser i virkeligheten slik du gjør i drømmen. Det som gjør denne situasjonen så ekkel er at du "våkner", du kan se med øynene til siden... Men du kan ikke røre på deg, du kan ikke rope, uansett hvor høyt du får lyst til å hyle så får du ikke til dette. Mange opplever at de hører lyder, at døren på rommet åpner seg, at noen setter seg oppa deg etc, det blir tungt å puste etc. Grunnen til at jeg syntes dette er så viktig, er for at når du begynner å forske på LD så er sjansen VELDIG stor for at du også en dag vil oppleve dette. Det kan være på vei til en WILD drøm, det kan være en "avbrutt" forsøk på MILD etc. Man kan også "naturlig" havne i denne paralysen. Det som er viktig er at dersom du på forhånd forventer at dette vil kunne skje, så er det større sjanse for at du klarer å slappe av. Pust rolig, lukk gjerne øynene og unngå å tenke for mye (for da våkner du...) om du klarer å slappe av så er du muligens på vei inn i en WILD.

 

Det er viktig å huske på at når du endelig våkner i en drøm, så vil de aller fleste vekke seg selv etter meget kort tid, dette skyldes enkelt og greit at man blir så oppspilt og ofte "tar man av" så mye at man glipper ut av drømmen for at man overdriver. Om du får til en LD så prøv små endringer før noe som helst, ikke forsøk å endre hele verdenen, å mane frem verdens flotteste damer og en heftig sportsbil på en og samme gang... Mest sansynlig våkner du raskt og detter ut av drømmen...

 

Det er viktig å huske på i en drøm at den eneste grensen som eksisteres er dine egne meninger og impulser, så når du ønsker å "trylle" frem noe i en drøm så ikke nistirr på plassen å tenk "der vil jeg ha en heftig sportsbil", lukk øynen og tenk inni deg at "nå står det en heftig sportsbil forran meg!". Skal du gå gjennom en dør, så tenk "der ER det en svær hvit strand med fine damer" og ikke "lurer på om det er strand bak der...". Vær bestemt og utelat indirekte meninger. IKKE kanskje etc.

 

Mange som klarer å oppnå Lucid Dreaming opplever ofte et fenomen som kalles "False Awakening". Dette innebærer at man opplever situasjonen som om drømmen ble brudt, men at du i virkeligheten bare forflyttet deg til et mer bevst stadie som ofte gjør at du "våkner" i det rommet du sovnet og du er stort sett overbevist om at drømmen er over. Ved å utføre virkelighetstester vil du ofte her tilbakevinne bevistheten om at du drømmer.

 

Det er mange måter å skille mellom virkelighet og drøm. Mange vil si at det er farlig å drømme, i hovedsak for at det føles så realistisk at det ofte er vanskelig å skille mellom en drøm og det å faktisk være våken. Det er mange måter å gjøre dette på så som:

* Se rundt i rommet (om du kjenner rommet), samme farger etc?

* Se på klokken, se tilbake om to minutter, går tiden? Om klokka er 62:29 så er du trolig på bærtur.

* Se på hånda di, har du fem fingre eller kan du smelte fingrene sammen?

* Se på deg selv i et speil.

* Klyp sammen nesa, kan du puste med nesa?

* Sett på en sang du kjenner godt, riktig tekst, tempo, stemmer etc?

 

Dersom du ikke har opplevd Lucid Dreaming før så er sjansene STOR for at du faktisk kommer til å oppleve det bare ved å tilegne deg litt informasjon om det, flere jeg kjenner har opplevd Lucid Dreaming bare ved at jeg har snakket med de om det, og klart å overbevise de om at det faktisk er mulig! Tenk hardt på Lucid Dreaming og virkelighetssjekker før du sovner så kanskje det er nok for å trigge en lucid dream når du sovner! Slik begynte min opplevelse med drømming også!

 

For å trigge litt ekstra så kan jeg skrive litt om HVA Lucid Dreaming er.

 

Lucid Dreaming innebærer å bli BEVIST under en drøm uten å VEKKE kroppen fra drømmen, dette innebærer at DU har kontroll over drømmen. Du kan oppleve ting du bare kunne drømme om, du kan løpe raskere en et jetfly, fly og ta en hvil på en sky, sjonglere med biler, "mane frem" hva det skulle være eller hva som helst. Jeg har selv robbet pengebingen til Onkel Skrue sammen med B-Gjengen og våknet med en Donald Pocket i hånda når jeg våknet...

 

Med Lucid Dreaming kan du forsøke å løse problemer og visualisere situasjoner eller problemer du gruer deg til, du kan utfordre deg selv og de situasjonene du frykter på en kontrollert måte. Du er bevist og vil huske det som skjer i drømmen, dette gjør at du kan ta med deg opplevelsen og resultatet i det virkelige liv!

 

Så om du en dag opplever at du får en rar virkelighetsfølelse midt i en drøm så husk regel nummer èn: IKKE OVERDRIV for da er det slutt før du vet ordet av det...

 

"To dream anything that you want to dream. That's the beauty of the human mind. To do anything that you want to do. That is the strength of the human will. To trust yourself to test your limits. That is the courage to succeed.” - dreamclench

Endret av Macromatix
Lenke til kommentar

Bra post Macromatix, men for å pirke litt: MILD er å vere bestemt på å ha ein LD, og å seie til seg sjølv fleire gongar før ein sovnar at ein skal ha ein LD.

Det du beskriver er ein DILD, Dream-induced lucid dream, der du ser noko unormalt i draumen og innser at det faktisk er ein draum, ikkje berre ignorerar det.

Litt meir småpirk: Old hag syndrome.

Endret av svelemoe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...