Torbjørn Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 (endret) inspirert av ssh tips tråd, tenkte jeg jeg skulle komme med et annet nyttig tips, mulig flere kjenner til disse, et par greie tastekommandoer for kommandolinjen i bash: ctrl+r: søk bakover i bash_history, meget anvendelig. trykk ctrl+r for å gjenta søket med samme parametere. ctrl+g: quit, dvs avbryt spesielle operasjoner i bash, eks søk. meta+f: hopp fram ett ord meta+b: hopp bakover ett ord meta vil være ESC- eller Alt-tasten på ditt system sannsynligvis. meta+<: gå til første element i bash_history (eldste) meta+>: gå til siste element (nyeste) disse er ganske universelle og brukes også andre steder, f.eks i emacs og mysql shell. Endret 1. mars 2004 av Torbjørn Lenke til kommentar
iDude Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Et annet tips er meta-_ (underscore) som fyller inn siste ordet du skrev i forrige kommando. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 CTRL+A for å gå til første delen av linja og CTRL+E for å gå til siste. !<kommando> for å bruke siste <kommando> f.eks !pico bruker siste pico kommandoen. For å bare se kommandoen !pico:p Lenke til kommentar
xeon Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 hmm... ctrl-l -- samme som clear, men uten å kjøre en ekstra prosess ctrl-k -- slett ting etter der du har den blinkende saken som jeg naturligvis ikke husker navnet på... ctrl-u -- slett ting foran saken ctrl-j -- samme som enter vil jeg tro ctrl-d -- avslutter ctrl-c -- avbryter ctrl-z -- stopper.. send i bakgrunnen med bg og hent frem med fg.. sjekk jobber med `jobs' så kommer jeg ikke på flere i farten Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Nesten alle disse snarveiene er hentet fra Emacs, så vi Emacs-brukere har en viss effektivitetsfordel i Bash Andre bashiteter jeg kommer på: 'cd -' går tilbake til den forrige katalogen du var i '^foo^bar' kjører den forrige kommandoen om igjen, men med ordet foo erstattet med bar Lenke til kommentar
iDude Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Nesten alle disse snarveiene er hentet fra Emacs, så vi Emacs-brukere har en viss effektivitetsfordel i Bash Hrmph... For å få vi-modus i bash, skriv set -o vi og mange av bevegelses og søk-kommandoene fra "vi" vil virke i bash. "set -o emacs" går tilbake til emacs-modus(default). Lenke til kommentar
xeon Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 For å få vi-modus i bash, skriv set -o vi Var faktisk litt tøft det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå