Gå til innhold

Sidemål i skolen

Anbefalte innlegg

Mye fornuftig skrevet her, men jeg må nesten bare slutte meg til de som sier at nynorsk burde bli valgfritt.

SIDEMÅL!

Det er mange som har nynorsk som hovedmål og det er derfor ikke det debatten dreier seg om, men om sidemål.

Når jeg tenker meg om, så var det det jeg mente. :roll:

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mente Nynorge som en spøk, selv om jeg i 7. klasse trodde det var noe som het det :blush: .

Det finnes jo ingen som snakker nynorsk... akkurat som du heller ikke snakker bokmål. De som er nærmest til å "snakke" bokmål er vel folk i finnmark, men de er et godt stykke unna de også.

Ehh?

Lenke til kommentar
Jo, men det er fullt mulig å snakke nynorsk, og hvis det ikke er det, så tror jeg 99,9% av folka her forstår hva jeg mener. Nynorsk dialekt da..er det godt nok?

Tja.. finnes ikke nynorske dialekter heller...

De dialektene du snakker om er det ganske mange av, og de kan være ganske forskjellige. Det at du ser for deg en eller annen bonde som driver og knoter avgårde på en eller annen sær dialekt hver gang du hører ordet nynorsk, sier vel egentlig sitt om fordommene dine.

Lenke til kommentar

Det er en regel i byråkratinorge at dersom man mottar et brev på nynorsk, skal man svare på nynorsk. Dette gjelder selvsagt i staten, da privat næringsliv ikke tar seg tid til slikt tull.

Man kan spørre seg hvorfor det er slik.

Har dere hørt sånt tull! Hvorfor kan ikke jeg skrive søknaden min på bokmål?

Kanskje fordi arbeidsgiveren ble støtt?

Mulig du må det hvis du søker på en papirflytterjobb i hordaland fylkeskommune eller noe slikt.

SIDEMÅL!

Det er mange som har nynorsk som hovedmål og det er derfor ikke det debatten dreier seg om, men om sidemål.

Hvorfor ikke gjøre bokmål valgfritt og nynorsk obligatorisk når vi først er i gang...  :roll:

Valgfritt sidemål innebærer som du sier, valgfritt sidemål. Det skal ikke gjøres forskjell på nynorsk og bokmål, men det burde som sagt være valgfritt.

At du aldrig får bruk for nynorsk er eigentleg eit ganske dårleg argument. Kva skal vi eigentleg med norsk uansett? Like greit å bruke engelsk. You see?

Hurra. 50 poeng. Kvitt eller dobbelt?

Lenke til kommentar
Alt jeg sier er at læreren min snakker likt som det nynorske skriftspråket. Hva er det korrekte ordet for en slik person da? Sier ikke at de som snakker slik er dumme, bare sier at jeg ikke vil lære det..

Hvilken klasse går du i egentlig? Er det noe sånn veldig fundamentalt du ikke skjønner?

Lenke til kommentar
Til dere som snakker om å "fjerne" et av de to skriftspråkene våre, hvorfor ikke bare fjerne bokmål?

What's the difference?

Engelsk er jo også et bra alternativ til begge to, er det ikke?

Jeg sier at man bør få velge om man vil ha sidemål. Konsekvensen blir at nynorsk dør ut eller reduseres til noen få prosent, noe som bryr meg svært lite.

Lenke til kommentar

De som snakker dialekt må gjerne gjøre det, men for meg å lære å snakke nynorsk ville være det samme som å tvinge en amerikaner til å snakke med engelsk aksent, totalt bortkasta tid (jaja, vet at de er på 2 forskjellige kontinenter, men det er ikke poenget..)

EDIT: Går i 9. klasse....

Endret av Thompzen
Lenke til kommentar
De som snakker dialekt må gjerne gjøre det, men for meg å lære å snakke nynorsk ville være det samme som å tvinge en amerikaner til å snakke med engelsk aksent, totalt bortkasta tid (jaja, vet at de er på 2 forskjellige kontinenter, men det er ikke poenget..)

Hoho... dette var dagens!

Så du snakker ikke dialekt? Er du koblet til en stemmemaskin og derfor ikke i stand til å snakke?

Lenke til kommentar
Jaja, alt er jo dialekt hvis du vil kverulere. Hvis du vil ha setningen politisk korrekt: Jeg vil kun bruke den versjonen av norsk jeg allerede bruker, og ingen andre.

Hvis jeg vil kverulere?

ALT ER DIALEKT, og det har absolutt ingenting med kverulering å gjøre...

Hvor gammel er du egentlig? Har du ikke fått vite forskjellen på dialekter (talespråk) og nynorsk/bokmål (skriftspråk)?

_Ingen_ som tvinger deg til å snakke annerledes i det hele tatt, så slutt å komme med argumenter uten mening.

Lenke til kommentar

Christ lord, denne tråden er om vi vil ha sidemål i skolen eller ikke, og jeg prøver bare å si at jeg ikke har noen interresse av å ha det. Så begynner du å krangle på hva som er skriftspråk og hva som er dialekt. Jeg er 15 år... Og du er 18-19, ikke sant? Vet godt hva forskjellen på de tingene er...

Endret av Thompzen
Lenke til kommentar

Bare fordi jeg skrev at lærern min snakket nynorsk jeg jeg snakket bokmål, så betyr ikke det at folk ikke forstår hva jeg mener selv om det ikke er korrekt. Hva skulle jeg skrevet da? "Læreren min snakker dialekt, og det gjør jeg også.." Makes no sense..

Lenke til kommentar
Bare fordi jeg skrev at lærern min snakket nynorsk jeg jeg snakket bokmål, så betyr ikke det at folk ikke forstår hva jeg mener selv om det ikke er korrekt. Hva skulle jeg skrevet da? "Læreren min snakker dialekt, og det gjør jeg også.." Makes no sense..

Eksempelvis:

Læreren min snakker Vossa-dialekt, jeg snakker oslo-dialekt. Capisce?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...