Gå til innhold

Nokia 6600 vs. Siemens SX1

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg ny mobil, og denne gangen skal jeg ha noe skikkelig. og noe som ikke er satt sammen av dårlig tilpassa plastdeler . Derfor vurderer jeg en Nokia 6600 eller siemens sx1. Jeg har egentlig ikke bruk for alle funksjonene, men det er det vel få som har i grunn. Men når jeg først skal kjøpe så syns jeg det er like greitt å kjøpe noe slikt. Men, jeg lurer igrunn på hvem som vinner av de 2. Begge kjører symbian, og begge er kamera mobiler. Eneste jeg syns er rart med sx1 er tastaturet, det må da være umulig å skrive sms med en hånd på denne telefonen?

Og hvordan er det med software til telefonene, går det på spesifikk telefon, eller på os'et?

Har lest litt tester osv av begge telefonene, og det virker som sx1 har mye bugs i forhold til nokia, men man kan oppdatere fw på siemens selv. Går ikke dette ann på nokia i det hele tatt? om det gjør hvordan? siden det ikke går ann å bruke kabel på den, etter det jeg har forstått.

Hadde vært kjekt om noen som har brukt begge telefonene hadde sagt litt om deres erfaringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du klarer deg uten å skrive spesielt mye eller bruke tastaturet spesielt mye, anbefaler jeg SX1. Har du derimot tenkt å bruke telefonen er N6600 det beste :p

Softwaren går hovedsakelig på operativsystemet men det er ikke alltid det fungerer på ulike telefoner. Vet ikke hvor mye tho.

Jeg har forresten ikke testet SX1 i det hele tatt, men jeg har en N6600 og den er SUPERB :thumbup:

Lenke til kommentar

Bor du i Oslo så kan du stikke innom mobilfiksern og der kan de oppgradere mens du venter eller handler litt i byen. Tar vel ikke flere uker det? :p

Dessuten kan du nok ikke oppgradere firmware på en nokia selv, du kan sikkert flashe osv selv, men det er risky hvis du ikke vet hva du gjør. Dessuten er utstyr og sånt dyrt tror jeg. Du kan jo sjekke unlock.no de har masse greie på dette.

Lenke til kommentar
noe som ikke er satt sammen av dårlig tilpassa plastdeler

Der avskrev du jo forsovidt 6600 :)

Med FW07 er SX1 blitt skikkelig stabil, til og med problemet med at kameraet hang seg er borte. I tillegg har den blitt endel raskere i menyer.

SMS-skriving med en hånd er mulig, men er SMS det viktigste for deg er kanskje 6600 det beste valget.

Lenke til kommentar

hehe... jo sant sant, var å kikka på en 6600 idag, og den er plast dings ja, men virka som den er litt mer solid enn mine tidligere nokiaer.. dvs har hatt en 5110, 3330 og nå 3510i, og de to siste var rævva kvailtet på, når man tenker på dårlige tilpassete plastdeksler, virket igrunn som 6600 var så solid som 5110 var i sin tid, men alt blir vel slitt der også.

SMS ja, er jo ikke hoved geskjeften min akkurat, men blir jo noen sms, og jeg pleier skrive med en hånd, så da virka sx1 dårlig, men det er jo dermed ikke sgat at den er dårlig. den ser bare rar ut. på den ene siden er jeg sugen på å skifte til noe annet enn nokia, på den andre siden så er 6600 den eneste nokiaen jeg kunne tenkt meg nå, men til gjengjeld virker den ganske bra.

Lenke til kommentar

SX1

fordeler:

radio

mp3

ulemper:

symbian 6

et tastatur som det ikke funker å bruke med en hånd

kluss med spill

6600

Fordeler

bedre skjerm enn sx1

har mulighet for mp3 via symbian

symbian 7.1

en eller annen rar javaversjon

Digg tastatur

ulemper

monolyd (har vel heller lite å si)

Har sikkert ikke tatt med en brøkdel av tingene som er, er bare å fylle på hvis noen vil og fortsette lista. 6600 er etter min mening det beste valget

Lenke til kommentar
har du peil på om man kan oppgradere firmware på nokia selv? dersom man får tak i firmwaren til den vel og merke. Er litt drøyt å måtte sende inn telefonen i en uke eller mer. :)

1. nokia gir skjelden ut software oppgraderinger

2. de gjør d på dagen mange plasser (på venting) med mindre d ikke er laaaaang kø ;)

men 6600 virker kjempe bra... Eneste som er å utsette er at den starter opp litt tregt (som om d gjør noe spesilelt), og at menyen bruker lang tid første gang du trykker på knappen etter en "restart/oppstart", men etterpå virker phonen fint fint :thumbup: Anbefales :thumbs:

mp3 og radio er absolutt greit å ha... Det trekker opp, men en pure mp3l/radio er alikevel å foretrekke (sx1 har ganske bra kvalitet, men ikke tipp-topp da ;) )

Tastene er noe som trekker sterkt ned på sx1 og softwaren på tidligere versjoner...

6600 og sx1 er relativt like; men skjermen,opperativ systemet, og særlig tastene er hakket bedre...

Ser at noen tok opp designet... Dette er sterkt smak og behag.. Jeg og mange andre 6600 eiere liker designet mer og mer, virkelig fint gjort med masse detaljer som får den til å se mindre ut.. Plasten på sx1 liker jeg personelig mindre... Skulle ha vært lysere :ermm:

Men dette er uten tvil smak og behag...

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
6600:

har mulighet for mp3 via symbian

Har da SX1 også det. Forskjellen er at på 6600 er ikke MP3 aktuelt, siden lyden blir så tragisk og SX1 har jo uansett MP3-spiller innebygd. (er forresten en oppgradert versjon av MP3-spilleren i Firmware 07 til SX1)

Legger til noen fordeler ved SX1:

Hot-swap MMC

Bedre kamera (bedre i mørke omgivelser og ubegrenset lange video-opptak)

USB interface

Selvoppgradering

Mindre og lettere

Hurtigtaster på sidene

Displayet er større og viser fargene bedre

Lenke til kommentar

Hadde en Sx1, men fikk byttet den mot en Nokia 6600 pga.mange feil...

Radio og mp3 spillern fikk jeg aldri prøvd, rett og slett fordi de ikke funket. Sendte den in til rep. (sw oppdatering), men den funket ikke lell, fikk da yttet den mot en N6600.

Likte knappene på begge og hadde ikke store problemer med å skrive på SX1en litt knotete i begynnelsen men...

Kan annbefale begge, men hadde jeg valgt selv hadde jeg tatt N6600, pga. alle feilene SX1 har.

Det går ann å skrive på SX1 med en hånd trenger bare litt store fingrer og trening...

Lenke til kommentar
Det var en självsäker Jorma Ollila som inledde Nokias presskonferens på 3GSM World i Cannes. Stolt berättade han att man till dags datum har sålt över 2 miljoner Nokia 6600. Det gör den till den bäst säljande smartphone i världen just nu enligt Nokia. Och visst inger en så stor siffra viss respekt.

:dontgetit:

*overasket*

galskap!!! Og jeg som ville ha noe spesielt :cry:

tuller :p

Nei, feilene jeg hadde ble ikke borte etter nyeste firmware...

Hvilken fikk du da? FW06 eller FW07 ??

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Molna, beklager, men du må lære deg å se tingene mer objektivt sett. Når jeg sier at tastene er en ulempe, så er det ikke en vanlig ulempe.

Hør her:

*Spilling blir vanskeligere

*Navigering - generelt

*Skrive meldinger

*Trykke nummer

*Bruke programmer - generelt

Sånn sett har tastaturet ødelagt hele telefonen. Beklager, Siemens og molna, men det hjelper så lite med MMC Hotswap (har ALDRI byttet kort etter at jeg fikk mitt 256 MB kort i 6600'en min, så det har aldri vært en fordel for min skyld), Intergrert MP3-spiller, (At du nevner mindre og lettere er rart, da man ikke kjøper en telefon som SX1 for størrelse/vekt. Du må virkelig anstrenge deg for å se forskjeller vis a vis 6600), hurtigtaster på siden (beklager at smilebåndet mitt trakk en smule. Det var da måte på for en fordel!), viser fargene bedre? Heh, den er mindre lyssterk, så for oss som bruker mobilen utendørs (ja, det finnes oss også!), så er det heller bedre med en lyssterk skjerm.

Sett fra et objektivt standpunkt, er SX1 bedre på spesifikasjoner, men knappene ødelegger alt. Det forundrer ikke meg at de fleste anmeldelser av telefonen har endt på en firer. Du kan godt si at en anmeldelse er subjektiv, noe som forsåvidt er rett, men da blir det isåfall MANGE subjektive anmeldelser som endte på ovennevnte karakter.

Uansett, hva forventet jeg egentlig fra en som er Siemens tilhenger deluxe. Greit, jeg ville kanskje sagt det samme, om jeg hadde jobbet i Siemens, men jeg ville ihvertfall respektert andres meninger, og anbefalt andre mobiler enn selskapet jeg jobber i. For jo, når alt kommer til alt, er det lurest å være objektiv, og kunne se etter andre valg - også.

Endret av c_u_m8
Lenke til kommentar
Legger til noen fordeler ved SX1:

Hot-swap MMC

Bedre kamera (bedre i mørke omgivelser og ubegrenset lange video-opptak)

USB interface

Selvoppgradering

Mindre og lettere

Hurtigtaster på sidene

Displayet er større og viser fargene bedre

hot swap er unødvendig når du har 256mb på mobben

kameraet er ca det samme (eksterne proggs muliggjør lange opptak)

bluetooth overføring er mye bedre og enklere, slipper enda en ledning og det å lete etter ledningen bak pcn

størrelsen er ca det samme, du merker ikke så mye, sx1 ser litt større ut fordi den er firkantet

hurtigtaster har også nokia, samt taletaster tror jeg

displyet på sx1 er mye dårligere, sjekk amobil sin test

Som du ser så er det nesten ett fett teoretisk, 6600 kjører symbian 7 og er litt raskere tror derfor det er en bedre telefon selv om siemenssaken har radio etc, du får jo mp3 spiller til 6600 og har du ikke hørt kvaliteten så kan du nok ikke utale deg om den. Forskjellen på stereo og mono er ikke så stor når mn har høyt volum og støyende omgivelser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...