Gunderz Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Jeg ønsker å finne ut om en float variabel inneholder desimaler. Hvis variabelen inneholder desimaler ønsker jeg å forandre dette tallet til en integer eller heltallsverdi og evt legge til 1 siden alle tall i mitt tilfelle må rundes opp til nærmeste heltall. Hvis float variabelen er et heltall derimot skal det bare skrives ut. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Jeg ønsker å finne ut om en float variabel inneholder desimaler. Hvis variabelen inneholder desimaler ønsker jeg å forandre dette tallet til en integer eller heltallsverdi og evt legge til 1 siden alle tall i mitt tilfelle må rundes opp til nærmeste heltall. Hvis float variabelen er et heltall derimot skal det bare skrives ut. Float inneholder desimaler, men etter det jeg har lest så er det bare at double variablene er større Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 29. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2004 (endret) Jo da, float inneholder desimaler, men det jeg tenkte på er om alle desimalene er 0. Jeg tror jeg har funnet en måte jeg kan løse det på(?): dummy= floor(orden); if(dummy < orden) dummy = dummy + 1; ... Endret 29. februar 2004 av Gunderz Lenke til kommentar
umbramos Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Var det noe slikt du tenkte på? float f = 1.51f; int i = f+0.5f; (i == 2) Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 dummy = floor(orden); if (dummy < orden) dummy = dummy + 1; Det der skal funke. Jeg vet ikke om du er klar over det, men den siste linja der kan du skrive slik: dummy += 1; /* "Legg 1 til dummy" */ som du igjen kan skrive slik: dummy++; /* "Øk dummy med én" */ Bare til opplysning, for å spare tastaturet ditt for et tastetrykk eller to Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 dummy = floor(orden); if (dummy < orden) dummy = dummy + 1; Det der skal funke. Jeg vet ikke om du er klar over det, men den siste linja der kan du skrive slik: dummy += 1; /* "Legg 1 til dummy" */ som du igjen kan skrive slik: dummy++; /* "Øk dummy med én" */ Bare til opplysning, for å spare tastaturet ditt for et tastetrykk eller to Hvis jeg hadde brukt C++ kan jeg gjøre som du sier men nå har jeg begynt med ANSI C. Har forresten funnet en enklere måte å gjøre det på. Var egentlig bare til å bruke: dummy = ceil(orden) Tallet vil da bli rundet oppover slik jeg ønsker. Hvis orden er et heltall blir dummy = orden. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Du tar feil, x++; og x += y; er begge like mye C som C++. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 (endret) oki, da lærte jeg noe nytt idag også. Jeg er i grunn helt newbie når det gjelder C/C++, og så langt trodde jeg dummy++ bare gjaldt for C++. Takk Endret 1. mars 2004 av Gunderz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå