Gå til innhold

Radeon TV-UT problemer

kindings

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite "problem" med at bilde på TV'en min(Hitachi widesceen) blir "flatklemt" ved "vanlig bilde". Det ser ut som bilde "slutter" for tidlig oppe og nede når jeg setter tv'en til å vise vanlig bilde(4:3). Jeg har prøvd å forandre størrelse ved hjelp av de vanlige kontrollene med det resultat at "taskbaren" forsvinner delvis inn i den sorte kanten(sideveis er det ikke noe problem). Spørsmålet mitt er om noen har hatt liknende erfaringer med ATI Radeon(32 SDR i mitt tilfelle) skjermkort og funnet noen løsning på det? Og i tilfelle hva.

Ellers kan jeg si at ATI har puttet sammen ett bra kort med bra 2D bilde i windows, bra DVD egenskaper og et meget klart tv-ut bilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joa, jeg går igjennom den leksa hver gang jeg vil bruke tv-ut og setter ned oppløsningen til 800*600@60Hz etc. Jeg vet ikke om jeg forklarte problemet godt nok, men de sorte stripene(ikke på sidene, men kun oppe og nede) ser liksom ut som en ekstra kant på tv'en på 1-2 cm, denne vises self bare når tv'en er satt på 4:3 ellers bare i form av et noe sammentrykt bilde.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd både S-VHS og kompositt. Jeg har både S-VHS inngang og kompositt inngang(det vel det det heter?) på TVen min, begge gir samme resultat. Jeg har også prøvd kompositt inn gjennom scart pluggen som følger med(både på selve TVen og videomaskinen) med samme resultat.

Det jeg håpet/håper på er at det er en eller annen banal innstilling som jeg ikke har tenkt på eller oversett. Jeg kan også nevne at problemet er det samme i 98/ME/2000.

Lenke til kommentar

Jeg bruker de siste driverne fra ATI, men har hatt det samme problemet med de andre driverne også. Det er helt ærlig ikke noe nytt problem, men det irriterte meg ekstra da jeg så en film i letterbox format nylig og fremdeles fikk striper oppe og nede(som det sef ikke skal være på widescreen tver). Når jeg tenker meg om hadde jeg det samme på det gamle rage128 kortet mitt, så det kan være noe ATI & widescreen greier. Finnes det noen andre(tredjeparts) programmer som kan ta seg av tv-ut funksjonen? Kanskje det vil løse problemet mitt?

Lenke til kommentar

Har samme problemet med mitt Radeon (32MB SDRam) kort, eller det vil si jeg har den sorte stripen kun nede (ca 2cm). Hvis jeg prøver å justere bildet lenger ned forsvinner bare den nederste delen av bildet. problemet er det samme uansett oppløsning. Det virker som skjermkortet kun sender ut 600 linjer i stedet for 625 linjer som er et normalt tv bilde. Jeg har prøvd både composit og S-VHS.

Jeg har en Philips 28" normal 4/3 TV. Bruker PowerDVD for å spille film, men feilen er der hele tiden

[ Denne Melding var redigert av: jhbamse på 2001-10-29 18:02 ]

Lenke til kommentar

Jeg fikk faktisk svar fra ATI ganske kjapt, men det hele er generelt pjatt og de viser at de ikke har lest spørsmålet mitt. Kopierer svaret her, dersom det kan hjelpe noen andre:

------------------------

Dear Customer,

Thank you for contacting ATI Technical Support.

Based on our experience, TV output issues are usually due to system configuration errors and we believe that the following steps could solve your problem.

1. To output the computer display to the TV or VCR.

For recording purposes, you will want to play your video file Full Screen and enable TV out. If you would also like to output sound from the computer to the TV, then please visit http://support.ati.com/connectors/common/c...vout_audio.html for details on how to attach the cables correctly.

2. Maximum resolution.

Ensure that you set the maximum resolution to a value of 800 X 600, as that is the maximum resolution a television will support. If your desktop is set to a higher resolution, you may experience a "virtual desktop" - screen size is larger than the actual screen size and the mouse is needed to scroll around to see everything. To eliminate this, either disable TV out, disconnect the TV, or lower the resolution to a maximum of 800 X 600.

3. Black borders around picture on TV screen

This symptom may occur with TV SETS that have picture SIZE controls that are adjusted to extremes. Adjusting the TV controls should resolve the problem.

If the problem persists you can determine if the problem lies with the TV SET, as follows;

Connect a VCR to the TV using the composite or SVIDEO cable.

Play a movie on the VCR.

If the movie also displays a border, then the TV SET must be adjusted - if possible - so that the movie actually fills the screen.

4. Black and white picture using tv ouput with a TV set

This symptom may occur if:

1. The TV output is set to an incorrect country standard:

To ensure that the correct Country Standard is selected please do the following:

Go to Start, Settings, Control Panel.

Click on the Display icon.

Select the icon DISPLAYS

Please ensure that your television is connected, activate the TV OUT button and click on Apply.

Please Double click on the TV Button to enter into the Setup.

Click on FORMAT.

Under " Select By Country", please ensure that your country has been selected.

Click on Apply.

You can check the Format ie. the TV country standard by re-entering into the setup as before.

2. You are using an S-vhs cable in conjuction with a Scart adapter.

5. No TV display connecting TV out through a VCR

Whenever possible, eliminate the VCR from the circuit by connecting the TV directly to the graphics card - not all TV's have the required connectors. This will establish whether TV out is functioning appropriately. If it is, re-connect the VCR and proceed.

Check the VCR for an "input select" function or switch.

The VCR MUST be configured to accept a signal from an external source, i.e. the input jacks rather than its own internal tuner.

In some cases, the switch will be available on the front panel of the VCR, in others, the remote control will be required. In some - rare - cases, the VCR may need to be in "record" mode in order to accept a signal from an external source.

The TV must also be configured to accept a signal from the VCR. In some cases, this means tuning to channel three. Some TV's have a dedicated "video" mode, accessible from the front panel or the remote control.

For additional information, refer to the Owner's Manual for the VCR and the television. If problems persist, experiment with some OTHER "known good" source of video, such as a camcorder, to make sure you can get a signal from the input jacks on the VCR to the TV screen.

6. If movies appear BRIGHT and then DIM…

… while watching DVD on a Television, please visit http://support.ati.com/infobase/3095.html for detailed information on this issue. This is not a limitation of ATI graphics cards.

If your question is not answered, or you have another technical issue, please re-submit your query via our Online "Request for Assistance" form available at the link below and choose Other in the subject field:

http://www.ati.com/online/euroform

The details requested in this form will assist us in providing you with the most accurate information available for your situation.

Please also include your original email or a brief description of your problem in the reply.

Thank you for contacting ATI.

-----------------

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-01 20:22, Spirograf skrev:

Du kan jo prøve å innstallere driverene som fulgte med kortet, hvis du ikke har prøvd det... :smile:

Har selfølgelig innstallert, reinstallert, kjeftet på ATI, lastet ned og innstallert oppdaterte drivere, uten at det hjelper! :sad:

( Er noen måneder siden jeg sjekket ATIs sider sist, mulig det er kommet nye drivere i det siste)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...