Gå til innhold

Dev C++ eller hva den nå heter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Er det noen som vet hvordan man setter opp Dev C++ kompilatoren?(det vet jeg det er :p ) Men er det noen som gidder å fortelle meg det?

Er det ikke sånn at man må legge til en del filer og litt sånt?

Har prøvd men jeg får det ikke til...

 

På forhånd takk for alle svar :thumbup:

Så litt feil :blush:

Du trenger ikke legge til filer, du kan bare skrive koden, trykke på compile og velge hvor programmet skal lagre seg.

Lenke til kommentar
Hei!

Er det noen som vet hvordan man setter opp Dev C++ kompilatoren?(det vet jeg det er :p ) Men er det noen som gidder å fortelle meg det?

Er det ikke sånn at man må legge til en del filer og litt sånt?

Har prøvd men jeg får det ikke til...

 

På forhånd takk for alle svar :thumbup:

Så litt feil :blush:

Du trenger ikke legge til filer, du kan bare skrive koden, trykke på compile og velge hvor programmet skal lagre seg.

#include <iostream>
using namespace std;
int main()
 {
 cout << "Hello world";
 }

burde ikke dette funke da???

Det gjør det nemlig ikke...

Endret av zirener
Lenke til kommentar

Jeg har også akkurat begynt med C programmering og bruker også Dev kompilatoren.

Er veldig fornøyd med denne.

 

På slutten av programmet ditt må du legge inn en pause.

Ellers vil DOS vinduet åpnes og lukkes veldig raskt.

 

Dette kan løses ved å skrive getchar();

 

Prgrammet lukkes da først når en trykker Enter.

 

 

edit: Det er vist noen andre feil i programmet ditt også.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Dev kompilatoren fungerer ikke uansett åssen jeg skriver koden??

Er det ikke noe jeg må gjåre i tilleg for at kompilatoren skal fungere?

Søk etter filen iostream.h. Når/hvis du finner den skriver du inn hele banen i include-setningen. Da kan det ikke gå galt :thumbup:

 

Forresten så er det like greit å bruke system()-kallet, som er definert i headeren cstdlib.h. Da kan du sende kommandoer til OS'et på samme måte som du gjør i konsollen (dir, pause, ping, copy, type, whatever).

 

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å avslutte med en return-setning i en main-funksjon. Jeg trodde den bare var der for å understreke at det er en funksjon (gir en returverdi som er null)?

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
cout << "Hello world";
cin.get();
return(0); //Så programmet avslutter
}

 

Jeg fikk dette til å virke uten å stille på noe som helst på kompilatoren.

Det eneste var at jeg måtte sette prosjektet som C++ prosjekt når jeg oppretta et nytt prosjekt.

Lenke til kommentar
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
cout << "Hello world";
cin.get();
return(0); //Så programmet avslutter
}

 

Jeg fikk dette til å virke uten å stille på noe som helst på kompilatoren.

Det eneste var at jeg måtte sette prosjektet som C++ prosjekt når jeg oppretta et nytt prosjekt.

Men man må da vel ikke opprette et prosjekt først??

Og... lasta du den ned nå og fikk den til å funke uten noen justeringer??

Det har vel ikke noe å si at jeg bruker windovs xp?

Lenke til kommentar

Dere kan evt. prøve å skrive "iostream.h", istedenfor "iostream". Sistnevnte er et "nyere" innslag, og det er kanskje av den grunn den bare virker når filendelsen er cpp. C++ er nyere, men er bakoverkompatibel med C.

 

Eller så kan det være en idè å sjekke PATH-variabelen...

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Den bruker å være svart etter det jeg vet.

Hvis du kompilerer i Visual studio får du også svart.

Borland kompilatorer har jeg ikke prøvd ennå.

 

Hva gjorde du for å få det til å virke?

Jeg tror det var det at jeg hadde en gamlere verson av den på pc`n, eller så var det det at når jeg prøvde å sette opp den gratis kompilatoren til borland så måtte jeg legge inn en ny fil og jeg tror det ble litt krøll der så jeg slettan.

Og etter det når jeg trykka på iconet så fikk jeg en advarsel om at jeg hadde en gammel verson liggende og at det kunne være en årsak til at den ikke funka og så fikk jeg en forespørsel om jeg ville slette den gamle versonen og det gjorde jeg :thumbs:

Men det er meninga at den slutter med en gang den har gjort sitt liksom, som f.eks:

include <iostream>
using namespace std;
int main()
 {
 cout << "Blabla";
 }

Nå kommer den til å avslutte hvis jeg ikke legger inn en cin.get() kommando eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Etter min erfaring vil dette vinduet lukke øyeblikkelig etter at programmet er ferdig.

Du vil såvidt rekke å registrere at vinduet har åpnet seg før det lukkes.

Okey

:thumbs: TUSEN TAKK FOR ALLE INNLEGG :thumbs:

SETTER STOR PRIS PÅ DET HER.

Hadde lasta ned kompilatoren da jeg skulle begynne med C++, men siden boka tok for seg en annen kompilator og det ikke sto noe om at programmet kom til å avsluttes med en gang det var ferdig trodde jeg det var noe feil med den, og kjøpte heller en :blush: *sukk*

(kompilatoren som boka tok for seg avslutter ikke før man trykker på det x ikonet , og vinduet er hvitt)

 

 

Men hvis noen har noe nytt å komme med så er det bare å skrive :thumbs:

Endret av zirener
Lenke til kommentar
include <iostream>
using namespace std;
int main()
 {
 cout << "Blabla";
 }

Nå kommer den til å avslutte hvis jeg ikke legger inn en cin.get() kommando eller noe sånt?

Ja du må legge til cin.get();

 

Da blir koden slik:

#include <iostream>
using namespace std;
int main()
 {
 cout << "Blabla";
 cin.get();
 return(0);  //Mange som glemmer denne i posten ser jeg!
 }

Du kan også bruke system("pause"); Den legger automatisk til "Trykk en tast for å fortsette..." Mens cin.get(); legger ikke til noe, da bare trykker du enter for å gå til neste steg i programmet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...