Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HJELP! Router før router...

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en skikkelig nettverks rookie, som forsøker å sette opp trådløstnettverk. Foreløpig uten særlig hell.... :no:

Jeg har fra før bredbånd fra Mimer, men en Zyxel Prestige 600 router, og har nå anskaffet en trådløs router fra 3com.

Jeg har forsøkt flere alternativer. Jeg har byttet ut routern jeg har med den nye, og prøvd å satt den opp helt likt, men da får ikke routeren kontakt med cable/DSL...

Jeg har forsøkt å bruke den nye routeren etter den gamle, men da får jeg ikke kontakt med internett.

Er det noen som kan hjelpe en i nøden?

mvh

Fortvilet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har forsøkt å bruke den nye routeren etter den gamle, men da får jeg ikke kontakt med internett.

Du kan ikke på noen måte bere bruke 3com-en, det enkleste er og skru av DHCP-serveren under LAN-menyen og putte kabelen fra Zyxelboksen rett i switchen på 3comen.

Da vil den operere som et reint aksesspunkt med switch.

Lenke til kommentar
Heisann!

Jeg er en skikkelig nettverks rookie, som forsøker å sette opp trådløstnettverk. Foreløpig uten særlig hell.... :no:

Jeg har fra før bredbånd fra Mimer, men en Zyxel Prestige 600 router, og har nå anskaffet en trådløs router fra 3com.

Jeg har forsøkt flere alternativer. Jeg har byttet ut routern jeg har med den nye, og prøvd å satt den opp helt likt, men da får ikke routeren kontakt med cable/DSL...

Er det noen som kan hjelpe en i nøden?

mvh

Fortvilet

slet med akkurat samme problemet før... :yes:

akkurat samme oppsettet.

det som er tingen er at du må sette adsl modemet i bridget modus..

kontakt meg på mail du så kan jeg hjelpe deg med innstillingene...

er noe jækla styr hvis man ikke har gjort det før :cool:

Lenke til kommentar
mener du å skru av DHCP på Zyxel routern(opprinnelig) eller på 3 com?

På 3com-en, da vil nettverket ditt benytte seg av DHCP fra Zyxelen og du slipper en ekstrarouterfunksjon.

skal man gjøre det... så må man benytte en av de vanlige 10/100 mbits inngangene på 3com'en (istede for dsl porten)

tar opp en ekstra port osv... veit ikke om du klarer å bruke trådløs alternativet da men...

mye bedre å bare bridge modemet for så å la 3com'en ta seg av ip'ene...

Lenke til kommentar
tar opp en ekstra port osv... veit ikke om du klarer å bruke trådløs alternativet da men...

mye bedre å bare bridge modemet for så å la 3com'en ta seg av ip'ene...

Bedre og bedre, denne metoden fungerer da helt greit og jeg ser ikke helt hvorfor man skal mekke på ISP sitt modem hvis man ikke desperat skal ha alle portene.

Har gjort dette på flere slike 3com-bokser uten noe problem.

Lenke til kommentar
Jeg har nå forsøkt å koble ut DHCP på 3com routern, men får det forsatt ikke til å fungere...

Du har vel restartet routeren og fornyet IP-en på maskinene som er tilkoblet den?

Du må selvsagt passe på at 3com-en og zyxelen ikke har samme IP.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Gjør det enkelt du , ring til Mimer i morgen , så går de inn på modemet og bridger det for deg! Kan jo gjøre det selv , men får du problemer , må du ta med routeren til Mimer slik at de kan rekonfigurere det , og da er du 500 fattigere......

Lenke til kommentar
Gjør det enkelt du , ring til Mimer i morgen , så går de inn på modemet og bridger det for deg! Kan jo gjøre det selv , men får du problemer , må du ta med routeren til Mimer slik at de kan rekonfigurere det , og da er du 500 fattigere......

ja forresten mimer tar ikke noe for å bridge ett modem,

siden dette burde være ett spørsmål fra dema side før de sendte deg modemet! :yes:

du kan forresten ringe dem og be dem gjøre det gjennom internetten. så lenge du ikke har skiftet brukernavn og passord kommer de seg inn på modemet og får laget til oppsettet...

Endret av svennand
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når Mimer bridger eit modem, får du då oppgitt kva IP du skal ha i ruteren din, eller får denne IP'en sin fra ein DHCP?

Kor stort er linknettet (kva er netmask som skal inn i din ruter?), og ligger du der i lag med andre kundar?

(så om nokon ved ein feil legger din IP i sin ruter, så brytes din tilgang til Internett?)

Lenke til kommentar

I det brevet som følger med fra Mimer står all info du trenger for å sette opp en ny router , etter at du har bridget det som du fikk fra mimer! Trenger kun slå inn denne infoen i en ny router , eller forsåvidt rett i egenskapene for nettverkstilkoblingen din , hvis du ikke skal ha router videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...