karrog Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Det er forskjellige ting jeg lurer litt på, sitter og leser litt om Windows server 2003, og det er noen ting som jeg ikke helt skjønner. Hva er Directory Service, og hva gjør den? Hva er "names associated with domain user accounts: Her vet jeg det er 4 typer... men thats it Dette er noen jeg prøver å få klarhet i, håper noen kan hjelpe meg med dette, hadde blitt gla da ja. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Directory Service henviser til Active Directory. Det fulle navnet er egentlig "Active Directory Directory Service". Også kejnt som Active Directory, AD, Directory Service. Du vet hva AD gjør, eller? Når det gjelder "names associated with domain user accounts", så er jeg ikek sikker på hva du mener eller hvor du finner det uttrykket. Kan du spesifisere litt? Gi svar så skal jeg se om jeg kan hjelpe. Leser du til sertifisering eller for morro skyld? Lenke til kommentar
karrog Skrevet 2. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2004 Du vet hva AD gjør, eller?Endel vet jeg, men det er fortsatt noe som er litt gråggy. Når det gjelder "names associated with domain user accounts", så er jeg ikek sikker på hva du mener eller hvor du finner det uttrykket. Kan du spesifisere litt? User logon name, prewindows 2000 logon name, user principal logon name og LDAP relative distinguished name. User logon name vet og kan jeg, men jeg er litt usikker på de tre siste.. Leser til sertifiseringer..... Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Sitter selv med selvstudier for oppgradering av MCSA win2000 til MCSA win2003 og MCSE win2000 til MCSE win2003. Oppgraderer du også eller tar du alt fra begynnelsen av? anyhoo... prewindows er hvordan brukernavnet blir for klienter før win2000 (win9x og NT4). Disse OS'ene er begrenset til maks 20 tegn i brukernavnet og må benytte den klassiske Servername\username syntaksen (mydomain\administrator), 2000 og nyere kan bruker UPN, dvs username@domainname ([email protected]) sistnevnte er altså user principal name og jeg kan skyte inn at en Global Catalog server må kontaktes for å identifisere slike innlogginger (ifølge boka jeg leser i nå). LDAP Relative Distinguished Name (RDN) er litt mer kompleks med det MÅ læres! Det er hvordan navnet til f.eks. brukeren, OU eller domenet er i LDAP-form. Veldig kjapp og enkel innføring: En RDN kan enten være en Common Name (CN), Organizational Unit (OU) eller en Domain Component (DC). RDN til brukeren Ola Nordman vil være CN=Ola Nordmann. RDN er en del av et DN som MÅ være unikt i en forrest og inneholder hele stien til hvor objektet ligger i forresten. f.eks: "Ola Nordmann" ligger i en OU som heter "brukere" i domenet "mydomain.local" DN vil da være CN=Ola Nordmann, OU=brukere, DC=mydomain, DC=local. DN består i dette tilfellet av 4 RDN'er. Lag et domene, fyr opp ADSI edit og se i "domain" containeren så går det nok opp noen lys. Sammenlign strukturen med den i Active Directory Users and Computers så ser du. Håper dette hjelper! Dette var faktisk godt å få repetert for min del så bare fyr løs hvis det er flere ting du lurer på. Jeg ser nå at jeg trenger repetisjonen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå