Gå til innhold

80GIG men det var 74,5GIG

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har 80GIG. I "min datamaskin" står bare 74,5GIG :dontgetit: Og jeg er lat vil ikke miste alle programmene på harddisken og er 68,57GIG. Skal ha ny harddsik. Men hvorfor står det 74,5GIG? er bios leste feil?

du må altid trekke fra temelig nøyaktig 7% fra harddsik størlsen. som er den "virkelige" størlsen.

40Gb =37.2Gb

60Gb = 55.8Gb

80Gb = 74.5Gb

200Gb = 186.0Gb

250Gb = 232.5Gb

OSV!

Endret av AMD_XP3000+
Lenke til kommentar
du må altid trekke fra temelig nøyaktig 7% fra harddsik størlsen. som er den "virkelige" størlsen.

40Gb =37.2Gb

60Gb = 55.8Gb

80Gb = 74.5Gb

200Gb = 186.0Gb

250Gb = 232.5Gb

Nåja.

1 MB (megabyte) = 1.000.000 B

1 MiB (mebibyte) = 1.048.576 B

Harddiskprodusentene oppgir ofte diskstørrelsen i GB (gigabyte), mens operativsystemene og programmene regner i GiB (gibibyte), som de kaller GB.

En disk som produsenten oppgir til å være 80 GB, er 80.000.000.000 B stor. 80.000.000.000 B utgjør "bare" ca. 74,5 GiB, som jo programmer og OS kaller 74,5 GB.

Edit: Hvorfor er det slik? Jo, prefikser som giga og mega er offisielle SI-prefikser og betyr henholdsvis 10^9 og 10^6. Datamaskiner opererer jo som kjent med det binære tallsystem. Da bruker man potenser av 2, ikke 10, for å definere "kilo", "mega" og "giga". Men siden disse enhetene allerede er offisielt definert som tierpotenser i SI-systemet, har man måttet komme opp med nye prefikser for den binære verden. Da har vi "kibi", "mebi" og "gibi", som er henholdsvis 2^10, 2^20 og 2^30.

Edit #2: AMD_XP3000+: Ser du skriver "Gb". Du vet dette betyr "gigabit", sant? 1 Gb er bare 1/8 GB.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
R: og C: slik at du får 7,9MB mer plass på C:? Partition Magic, er vel det beste siden du mest sannsynlig ikke har drevet med så mye partisjonering som det kalles...

7,9MB mer plass på C: :yes: men hvordan? Nå C: er 2,92GB C: Ledig plass 954MB.

Hva dette "Partition Magic"?

Endret av Thomas :-)
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor grønn du er på dette emnet så jeg tar i utgangspunkt at du har null peilig og skal prøve å forklare deretter.

Når XP leser harddisken din så ser den først på et spesielt omåde på disken hvor det står hvordan disken er bygget opp. I det området kan du f.eks bestemme at din ene harddisk kan "se ut" som to. Altså at halve disken kalles C: og resten kalles f.eks D:. Du kan også selvfølgelig sette disse størrelsene og bokstavene til så godt som hva du vil. Dette kalles partisjoner. C: er en partisjon og R: er en partisjon. Hvis begge ligger på samme fysiske disk som det gjør i ditt tilfellet må du ha et program som "får lov" til å endre på det spesielle område hvor det står hva som er hva. Et slikt program er Partition Magic som er enkelt og bruke +det er windows basert. Det finnes også innebyge programmer for dette i Windows,f.eks FDISK, men dette er litt komplistert og lett og gjøre feil i... Når du driver med partisjoner må du være forsiktig med hva du gjør slik at du plutselig ikke sletter C: osv...

Det ble kanskje en rotete forklaring og mange vil sikkert rette på enkelte ting jeg skrev, men håper du ble litt klokere av det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...