Gå til innhold

Hva skal jeg velge, LCD eller CRT?

Nénmacil

Anbefalte innlegg

Syns Det Nesten er RAN jeg, å kjøpe LCD skjerm er jo noe så inni s**** dyrt!

Men det er vel noen "driter penger" og har råd til det også....

en 19'' LCD koster jo søren meg rundt 5-6000.-kr for den billigste jo!

mens en 19''Crt skjerm kan man få til rundt 1500 og 2000.-kr, forskjellen er så stor at jeg aldri engang har vurdert tanken på LCD! Dessuten så Skal Vel tilog med CRT har bedre bilde kvalitet enn LCD? er det foresten noen som vet om Samsung Syncmaster 957MB er noe tess? (19'' CRT)

Faktisk koster den billigste 19" LCD skjermen 4999,- :yes:

Vel, dette gjaldt vel bare LCD tv-er - noe ikke jeg skal ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
flisespikkeri, de er nesten like store...

Nja, egentlig så er det ikke Kjempe forskjeller, men jeg ser/ merker STORE forskjeller fra 15'' og opptil 17'' skjerm. At en 19'' Skjerm er Verdt 5-6.000.-kr Er jeg svært uenig i. skjønner ikke helt hva folk ser i å kjøpe slikt når man får en like stor skjerm til en 1/3 av prisen! 19'' Crt koster ca 2.000.-kr for en nogelunde grei en. Så klart så er en Helt Flat LCD skjerm, meget fin å se på og fint design, er ikke klumpete og har lav vekt, men når ikke bilde kvaliteten skal være noe bedre og den koster 3ganger så Syns ihvertfall jeg at det betyr, at den med 100% min mening ikke er verdt det. (annet enn for de som har litt Cash i på lomma da). hadde det vært snakk om 5-600.-kr forskjeller på CRT å LCD så hadde det selvfølgelig vært intressangt. men her snakker vi ikke om noen 5-600.-kr forskjeller nei. her er det heller 3-4000.-kr forskjeller her ja!

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

hver sin smak, Mekkeren.

Noen betaler villig 1000 kroner for en middag på Bagatelle,

andre syns 50 kroner på Mac'ern er ok.

Uansett blir du mett begge steder......

Men husk regnestykket ditt bør se slik ut:

For en bra 19" CRT må du ut med 2k

For en drit bra 17"LCD må du ut med 4,5 k

Forskjellen i pris er altså det dobblete.

Forskjellen i kvalitet er ca da 12 ganger så mye.

Men hva er de verdt om 2 år?

CRT = hiv den i søppla

LCD = 2k

dessuten sparer du inn skjermen ved en rekke punkter som strømutgifter etc...

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
hver sin smak, Mekkeren.

CRT = hiv den i søppla

LCD = 2k

1000kr for en middag ja... det hadde ikke jeg betalt ihvertfall. :D

heller en tur på macer'n eller kinamat da ja. Vet det er mange fordeler med LCD som at den har så mange at den utgjør de 4-5000.-kr ekstra syns jeg ikke, og at den har 12ganger bedre bilde enn CRT stemmer vel ikke? etter hva jeg har fått vite så sier de fleste kompissene jeg kjenner meg som driver med data å spiller endel og slikt at de Syns CRT har bedre bilde enn LCD... er det Feil? Bare lurer for jeg har liksom fått et sånn veldig klart utrykk på at CRT er Bedre enn LCD. :dontgetit:

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
hver sin smak, Mekkeren.

CRT = hiv den i søppla

LCD = 2k

1000kr for en middag ja... det hadde ikke jeg betalt ihvertfall. :D

heller en tur på macer'n eller kinamat da ja. Vet det er mange fordeler med LCD som at den har så mange at den utgjør de 4-5000.-kr ekstra syns jeg ikke, og at den har 12ganger bedre bilde enn CRT stemmer vel ikke? etter hva jeg har fått vite så sier de fleste kompissene jeg kjenner meg som driver med data å spiller endel og slikt at de Syns CRT har bedre bilde enn LCD... er det Feil? Bare lurer for jeg har liksom fått et sånn veldig klart utrykk på at CRT er Bedre enn LCD. :dontgetit:

Billedkvalitetsmessig har begge teknologier fordeler og ulemper, så hva som er best avhenger av hva du vektlegger.

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo noe med hvis du sitter konstant forand skjermen som jeg gjør på jobben, tar øynene skader av dette. (Etter lengre perioder).

Skadene kan være nedsatt syn, hodepine osv.

Dette gjør derimot ikke LCD, som bygger på en helt annen teknologi.

Jeg er ikke 110% sikkker på at dette stemmer, men jeg føler hvertfall at det var værdt å mase på en 19" LCD..

:)

Lenke til kommentar

Når verdens ledende skjermprodusent (Eizo) har sluttet å produsere CRT bør vel det være et signal om at CRT ikke er bedre enn LCD. Dette er en produsent som henvender seg til ekstreme brukere, som krever det beste.

Jeg håper og tror at de besluttningene som tas av dette foretaket er basert på uttalelser fra teknikkere og utviklere som har noe høyere kompentanse enn de som har sitti på samme skjermen de siste 5 åra på gutterommet...

Lenke til kommentar

Selv om ATW liker å vise fram at en sak har flere sider så er det en generell feiloppfatning at LCD er dårligere enn CRT. Det stemte for noen år siden,

<digresjon>

men den gang var jo Brann gode i fotball, noe vi alle kan være enige om at ikke stemmer idag

</digresjon>

Det er synd at dette stempelet skal henge igjen enda...

Det er sant at CRT har enkelte fordeler framfor LCD, men kjøper du en god LCD i dag så er det ikke mye forskjell lenger. Når du da ser på fordelene du får med en LCD så synes i alle fall jeg at valget er klart. Greit, det koster, men en god LCD sparer deg o strømnettet ditt endel plager i forhold til CRT

Lenke til kommentar

For de som syns de kan ta seg råd til og kjøpe LCD, så kan de jo likså godt kjøpe en Mach 2 istedfor for de pengene og få ytelser som ingen andre har, hadde heller kjøpt en Mach 2, og en 19CRT altså istedfor en 19'' LCD og en Vanlig pc på 2.6 til 2.8ghz 512mb ram osv. Jeg ville valgt Mach II og en heller fåe CRT da altså. Uten Tvil.. ;)

Men men . som jeg ville sagt og som oivind_dale var inne på... Noen vil ha en helt grei datamaskin med alt mulig rart av "esktra utstyr" for å si det sånn . og noen vil ha/har råd til lite utstyr men vil ofre det for å få ytelse til å få ekstrem ytelse for samme kostnad.

jeg er ihvertfall den sist nevnte her...

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Ja, men da har du jo ikke noe i denne tråden å gjøre :roll:

Det er ditt valg å heller bruke pengene på raskere hw, men det er jo ikke noe vits å diskutere om LCD er bra eller ikke da...

Blir litt oppgitt noen ganger...

Vel vel, Det er faktisk også noen år siden jeg hørte fra kompissene mine som driver mye og dataspill og slikt som sa At CRT uten tvil var bedre enn LCD. men dette er jo vel 2-3 år siden kansje. så det har jo sikkert blitt bedre, men har det virkelig tatt så av at Folk vurderer å betale oppmot 6.000.-kr for å få en God LCD skjerm? CRT er jo "gratis" i forhold jo. :wow:

Lenke til kommentar

Når ble 19CRT ekstrem ytelse? Sitter med 3 skjermer her. 2 LCD og en CRT. CRT er en LG 99G(19"), LCD- Samsung 173t(17") og 213t(21"). Når jeg sammenligner med CRT, er det som øynene mine er blitt 50 år eldre. CRT er så uklar/blasse farger osv kontra LCD skjermene.Og da spiller jeg en god del også(Slinter Cell, COD, Homeworld2, MOOHA osv), LCD skjermene er overlegen når det gjelder bilde kvalitet, enkelt og greitt!! Ghosting osv er noe den "vanlige" bruker ikke legger merke til, iallefall ikke på disse LCD skjermene! Har man først kjøpt LCD, går man ikke tilbake til CRT etter min mening! Det er også litt interressant at de som uttaler seg i negativ retning har aldri eid/testet en LCD! De har bare "sett" det hos en kompis eller lignende, og det folkens holder ikke mål! Pris spiller heller ikke noen rolle for folk som vet hva de vil ha; god billedkvalitet. Det er kun "hardcore gamere" som foretrekker CRT, og de som ikke vil legge ut så mye penger for en skjerm, fair enough det! Men nå er "hardcore gamer"-markedet også EKSTREMT lite(ca 1-3% av markedet). Lcd er å anbefale, enkelt og greitt, hvis lommeboken orker/vil!

Edit; bare for å ha sagt det, er ikke motstander av CRT(de gir mye for pengene), men så er ikke penger alt her i livet.

Hilsen Livsnyter nr 1!

Endret av stigen1
Lenke til kommentar
Det er også litt interressant at de som uttaler seg i negativ retning har aldri eid/testet en LCD! De har bare "sett" det hos en kompis eller lignende, og det folkens holder ikke mål! Pris spiller heller ikke noen rolle for folk som vet hva de vil ha; god billedkvalitet. Det er kun "hardcore gamere" som foretrekker CRT, og de som ikke vil legge ut så mye penger for en skjerm, fair enough det! Men nå er "hardcore gamer"-markedet også EKSTREMT lite(ca 1-3% av markedet). Lcd er å anbefale, enkelt og greitt, hvis lommeboken orker/vil!

Godt sagt!

Lenke til kommentar

Mekkern: Har du selv prøvd å se på en LCD skjerm ved siden av en CRT skjerm? Regner med at svaret er nei.

Prøv en Samsung 173T eller en av de andre som fikk bra i testen, sett en "bra" CRT skjerm ved siden av. Da vil du forstå prisforskjellen.

EDIT:

men har det virkelig tatt så av at Folk vurderer å betale oppmot 6.000.-kr for å få en God LCD skjerm?

Ja.

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Når ble 19CRT ekstrem ytelse? Sitter med 3 skjermer her. 2 LCD og en CRT. CRT er en LG 99G(19"), LCD- Samsung 173t(17") og 213t(21"). Når jeg sammenligner med CRT, er det som øynene mine er blitt 50 år eldre. CRT er så uklar/blasse farger osv kontra LCD skjermene.Og da spiller jeg en god del også(Slinter Cell, COD, Homeworld2, MOOHA osv), LCD skjermene er overlegen når det gjelder bilde kvalitet, enkelt og greitt!! Ghosting osv er noe den "vanlige" bruker ikke legger merke til, iallefall ikke på disse LCD skjermene! Har man først kjøpt LCD, går man ikke tilbake til CRT etter min mening! Det er også litt interressant at de som uttaler seg i negativ retning har aldri eid/testet en LCD! De har bare "sett" det hos en kompis eller lignende, og det folkens holder ikke mål! Pris spiller heller ikke noen rolle for folk som vet hva de vil ha; god billedkvalitet. Det er kun "hardcore gamere" som foretrekker CRT, og de som ikke vil legge ut så mye penger for en skjerm, fair enough det! Men nå er "hardcore gamer"-markedet også EKSTREMT lite(ca 1-3% av markedet). Lcd er å anbefale, enkelt og greitt, hvis lommeboken orker/vil!

Man Får Gå etter Lommeboken! men uansett om jeg hadde vært millionær, hadde jeg nok ikke kjøpt LCD, da jeg syns det høres ut som en bra måte og kaste bort pengene på. det er ikke rare hardwaren man får råd til om man kjøper en skjerm til 5-6000.-kr og en hardware til 4-5000.-kr. (10.000kr). men ved CRT, får man en stor skjerm som har helt greit bilde, til 2.000.-kr og man har da hele 8.000.-kr igjen som man kan svi av på temelig god hardware!

Man får gå etter behov og etter Lommeboka. da blir man sikkert fornøyd. ;)

Lenke til kommentar
men har det virkelig tatt så av at Folk vurderer å betale oppmot 6.000.-kr for å få en God LCD skjerm?

Ja.

Å fytti rakker'n verden er rar....6tusen kroner da... FOR EN SKJERM. huh...

jaja renten er jo lav nå, så folk kan vel unne seg litt ekstra i disse tider.

og nei, jeg har ikke sett ordentlig etter. men jeg har sett en CRT og LCD ved siden av hverandre før selv om jeg ikke så veldig nøye etter, å syns ikke akkurat at bilde var noe merkbart bedre, dessuten så er LCD litt værre å se på fra sidene, da bilde blir svart, men har også sett at dette er på bedringens vei også.

De tingene jeg kommer på ifarta med LCD er vel at: de er lette,ikke klumpete, har bra bilde men ikke merkbart bedre enn CRT, de har pent design, å det ser mer "proft" ut med LCD. og de skal visst også trekke mindre strøm, selv med alle disse positive sidene så syns jeg ikke det veier opp prisen når bilde kvaliteten ikke er noe spesielt bedre etter min mening.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Mekkern; det er merkbar forskjell på bildekvalitet fra CRT til LCD, dette gjelder NYE LCD skjermer. Er enig at de gamle 1-5 år gamle er "elendig". Men ikke kom her å påstå det du gjør! Da trenger du briller eller er blind som en flaggermus! Men du har tydeligvis ingen hensikt å kjøpe LCD, da kan du spamme andre poster istedet!

Endret av stigen1
Lenke til kommentar
Mekkern; det er merkbar forskjell på bildekvalitet fra CRT til LCD, dette gjelder NYE LCD skjermer. Er enig at de gamle 1-5 år gamle er "elendig". Men ikke kom her å påstå det du gjør! Da trenger du briller eller er blind som en flaggermus! Men du har tydeligvis ingen hensikt å kjøpe LCD, da kan du spamme andre poster istedet!

Kansje det, å kansje alle de LCD skjermene jeg har sett på har vært av "eldre Versjoner". jeg er ikke helt sikker på hvor Gamle de skjermene jeg så på var og i hvilken prisklasse de var i. så det kan jo hende jeg så på en billig versjon og eller at den var av eldre vare også...

Det er jo bra med Noe nytt. men er du sikker på da at de fleste Dagens LCD skjermer er bedre enn CRT på Bilde? eller kan du ikke si det Med 100% sikkerhet?

kompissene mine sier CRT er best mange andre her sier LCD er best. men hva er egentlig best da? eller kansje det kommer ann på hva man gjør osv?

er ikke f.eks LCD svak på når det gjelder å blitt sett på bra sidene når man er 1 til 3meter vekk, at de er dårigere i sollys og at de er noe svakere på spill? men ellers bedre enn CRT?

er det sånn ståa er?

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...