Gå til innhold

Hva skal jeg velge, LCD eller CRT?

Nénmacil

Anbefalte innlegg

For tiden er jeg i en uheldig situasjon der jeg skal velge mellom ny skjerm. For tiden sitter jeg med en EIZO FlexScan F56 17" CRT som jeg ønsker å bytte ut til en annen 17" CRT/LCD eller en 19" CRT skjerm. Jeg spiller svært lite, og da går det for det meste i RTS/strategi spill som f.eks. C&C Generals o.l. spill. Jeg interesserer meg der i mot for web/bilde grafikk og ønsker dermed en skjerm som takler disse behovene på en bra måte.

Jeg ønsker å bruke så lite som mulig på denne skjermen. Maks 4200,- for dersom det blir LCD skjerm. Etter det jeg kan se finnes det bare tre 17" LCD skjermer med DVI tilkobling i denne prisklassen, nemlig:

- Acer AL1721

- Acer AL712

- EIZO FlexScan L550

- Hyundai L70SI

Det finnes også flere 17" LCD skjermer med bare D-sub tilkobling i denne prisklassen, er disse noe å satse på? Hva med ViewSonic VG700, VE700 eller VE175?. Eller kanskje jeg burde satse på en annen skjerm?.

jeg ønsker hovedsaklig en LCD skjerm fremfor en CRT skjerm på grunn av følgende:

- Tar mindre plass

- Liten og lett

- Lett å ta med seg

- Skarpt og klart bilde i forhold til CRT (?)

- Behagelig å se på

Dersom jeg skulle valgt en CRT skjerm ville jeg satset på en skjerm i prisklassen 2000 +/- (minst mulig dersom mulig...)

Noen som vil komme med noen forslag eller meninger her? (hint hint Øivind Dahle og resten av 'LCD test-skjerm crew')

Håper på mange gode svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar så langt. Når det gjelder skjermen som er på tilbud på komplett.no er jeg noe usikker da den ikke har DVI tilkobling, noe en skjerm burde ha?. Min personlige favoritt i denne prisklassen er EIZO FlexScan L550. Men siden prisen er såpass stiv etter min mening, så kan det hende en annen skjerm vil passe like bra til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Var jeg deg, så hadde jeg lagt 600,- ekstra i kjøpet og bestillt en Samsung 173t. Denne ble testvinner i HW.no sin 17" LCD-test, og vil gi deg så mye mer for pengene enn de til litt over 4000,-.

Det vil være verdt det.

:yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes:

med andre ord helt enig....

edit:

de kronene der er verdt det, absolutt.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Var jeg deg, så hadde jeg lagt 600,- ekstra i kjøpet og bestillt en Samsung 173t. Denne ble testvinner i HW.no sin 17" LCD-test, og vil gi deg så mye mer for pengene enn de til litt over 4000,-.

Det vil være verdt det.

Problemet er at jeg ikke har disse pengene. Jeg synes egentlig det er litt drøyt å betale 5000 for en slik skjerm. Har dere ingen andre gode alternativer i den prisklassen jeg befinner meg i?

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en Samsung 181T

Skulle aldri kjøpt den, har aldri angret så mye.

LCD SUGER!

Hadde en 21" som jeg bruke før det, det var digg skjerm det.

Ikke kast bort penger du og.

En utdypende og flott post. Noen mulighet for å forklare litt?

EDIT: du kan jo selge skjermen din...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Gå for LCD! Sitter du mye forran pc'n vil du merke stoor forskjell på en LCD og en CRT.. blir temmlig sliten i lengden av de CRT-skjermene.

Når det gjelder DVI har jeg prøvd begge deler, men kan ikke si jeg så noe forskjell...

Lenke til kommentar

La oss legge CRT valget til side og diskutere LCD i stedet. Jeg har så og si bestemt meg for å velge LCD. Jeg må ærlig innrømme at jeg blir mer og mer fristet til å gå for Samsung Syncmaster 173T, men jeg synes prisen er litt stiv enda. Vil skjermen synke noe i pris fremover?. Dette kan vi selvfølgelig ikke vite sikkert, men jeg ønsker noen formeninger om det. Dersom jeg allikevel skulle velge en skjerm i maks 4000 kroners klassen, hvilken skjerm er da å anbefale? (sett bort i fra EIZO FlexScan L550).

Lenke til kommentar
La oss legge CRT valget til side og diskutere LCD i stedet. Jeg har så og si bestemt meg for å velge LCD. Jeg må ærlig innrømme at jeg blir mer og mer fristet til å gå for Samsung Syncmaster 173T, men jeg synes prisen er litt stiv enda. Vil skjermen synke noe i pris fremover?. Dette kan vi selvfølgelig ikke vite sikkert, men jeg ønsker noen formeninger om det. Dersom jeg allikevel skulle velge en skjerm i maks 4000 kroners klassen, hvilken skjerm er da å anbefale? (sett bort i fra EIZO FlexScan L550).
Det ser ut som Prisene på LCD skjermer vil komme til og fortsette og stige etter at det ble klart at prisene for de Integrerte kretsene som driver TFT skjermen kommer til og øke. Grunnen til dette er ikke at produksjonen går senere ,men behovet for slike komponenter øker og dette gjør at lagre verden over tømmes.

Produsentene i Japan var de første til og sette opp prisene og nå ser det ut som produsentene i Taiwan vil følge etter for 2. kvartal 2004. Og prisene vil trolig stige med 5-10%

Kilde: digitimes

Skal sies at jeg skrev dette og etter endel pressemeldinger ifra forskjellige steder så kan du lese konklusjonen over.. Altså.. og vente med og kjøpe LCD er ikke det lureste du kan gjøre..

men over til saken..

Jeg synes ikke LCD skjermer er gode nok på fargegjenngivelse jeg. Har prøvd BenQ FP991 og denne er en drøm på de fleste punkter ,men når jeg har den og min Eizo F930 ved siden av hverandre så ser jeg forskjell på fargene. Har man bare LCDskjermen så legger man ikke merke til det ,men man skulle tro at man kan forvente like farger på 2 skjermer. Dette er omtrent bare gjeldene i det mørke fargespekteret.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Litt offtopic men:

Hvis du er redd for å bla opp mye penger for en skjerm, så kan jo jeg prøve å berolige deg litt. Skjermen på en data bør være så god som mulig, det er jo tross alt den du sitter å stirrer på når du bruker pc'n. Jeg ga i sin tid (2år siden) 5500kr for en Sony Trinitron 19" CRT, og har ikke angra et sekund senere... tror øynene mine takker meg også.

Jeg var skeptisk når jeg trykte "bestill", men med engang skjermen sto på bordet så var pengene glemt. Tro meg, tror det er slik med de fleste :)

Lykke til med valget...

Edit: skriveleifer, og når skal vi få bort den der irriterende "redigert av" linjen nederst? synes ikke den burde kommet frem når du endrer en post før noen svarer... Det står "redigert av" under nesten samtlige av mine poster :D

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...