Gå til innhold

Bruker du linux til vanlig


TMH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Underholdning (da regner jeg med du tenker på film/musikk) er jeg heller ikke enig med deg.. Til linux finnes det mange forskjellige programmer innen disse områdene og til film er mplayer eller xine overlegen alle andre film-avspillere til windows.

Jada. Har selv sett på mange DivX-filmer med Linux, men problemet er igjen codecs. Finnes det AC3-codecs, XviD-codecs osv til Linux?

 

Og musikk er Linux også bra, men lydkvaliten er heller dårlig. Pga. drivere nok en gang?

 

Det virker vel egentlig som Linux hadde/kunne blitt et bra Desktop-OS, men nok en gang er det driverene fra de forskjellige produsentene som legger et hinder i veien for det.

Altså. Jeg må si meg 100% mot den påstanden. I linux, med mplayer klarer jeg å spille av så sykt mye mer enn hva jeg noen gang har kunnet i Windows. Jeg husker jeg slet noe enormt med alle de slemme ".wmv" filene - fikk dem ikke til, mens nå i Linux trenger jeg ikke tenke på å installere en eneste kodek fordi alt funker ut av boksen uansett!

 

Altså.. Video/Musikk i Linux = topp, i windows = stress osv.

 

Dessuten det med XviD - hehe, XviD, Ogg Vorbis og Linux er jo omtrent gift med hverandre! :| XviD er så mye nærmere Linux enn Windows!

Lenke til kommentar

Familiens pc (windows 2000),

linuxserver (kernel 2.4.20 +iptables)

slackmaskin (slackware 9.0)

CrasY (slackware 9.1/windows 2000)

 

Trenger w2k for i jobb sammenheng, ellers så er det slack for fullt. Trenger jeg å spille bruker jeg winex.

 

Voff voff! :)

Lenke til kommentar
Er det vanskelig å sette opp et nettverk med linux med ca 8-10 pc'r? :blush:

Noen som har noen råd?

Som sagt... En switch (min. 16-porters), kabler og nettverkskort i alle maskinene.

 

Om noen har råd er en annen sak. Det blir nok noen tusen kroner... :p

 

 

overtrøtt

Lenke til kommentar

Bruker linux på workstation :

shuttle ss51 p4-1.8GHz med 768mb ram - [email protected]

og på laptopen

toshiba portege 3480ct p3-500MHz ,med 192mb ram -: kernel-2.4.ett-eller-annet@suse9

må få byttet ut suse med arch på laptopen snart.. suse er alt for tungt for den lille bærbare... og arch er utrolig mye deiligere å jobbe med..

 

konverterte fullstendig for noen måneder siden, og da jeg ikke spiller spill trenger jeg ikke windows. savner absolutt ikke noe

 

når det gjelder multimedia må jeg si jeg er dypt imponert over alsa. gir da minst like god lyd som windows-driverne.

mplayer spiller absolutt alt den kommer over.. deilig å slippe å måtte lete nettet rundt etter en eller annen sliten driver for windows.. (media-player prøver jo å laste ned codecs, men jeg har en følelse av at jeg omtrent kan telle på en hånd de codecs som microsoft tilbyr)

xine synes jeg er like god som power-dvd til å spille dvd, og xmms spiller lyd slik den skal.

 

gnome er det bare å ta hatten av for (unntatt nautilus... den har noen mangler), og med gDesklets tror jeg selv mac-brukere blir imponert.

 

før det har jeg brukt win2000, winXP, FreeBSD, Suse9 og nå tilslutt min definitive distro favoritt; archlinux..

 

og er det bare meg, eller kjører Java applikasjoner mye bedre på linux enn det gjør på windows ? mulig det er minnehåndteringen til linux som er bedre.. i det man går tom for minne og må begynne å swappe, holder jo windows nesten på å kræsje, mens dette knapt er merkbart i linux..

 

soniX

Lenke til kommentar

Du hører swappingen på lyden da :D. Men ytelsesmessig er det langt mindre problem. Vistnok bruker de to fundamentalt forskjellige teknikker, Windows swapper og Linux pager. Ikke spør hva forskjellen er, men har hørt at paging er langt bedre.

 

Når det gjelder nettverk med 10 pc'r - hva mener du? Om det er vanskelig å få 10 Linux-PC'r koplet på nett med TP? Hva som skal til for å få 10 pc'r til å ha felles innlogging, dele filer, printere, og internettlinje? Skal disse sameksistere med Windows/MAC? I så fall, på hvilken måte?

Lenke til kommentar

Det kan jo være han skal ha nettverkspålogging. Aner ikke hvaslags nett han skal sette opp...

 

Skal han det, trenger han slapd (LDAP server) og (K)NFSD (filserver). Anbefaler å teste med Debian på serveren og f. eks. fedora på klientene. Suse + nettverkspålogging = dritt (derfor jeg er suse hater + at det er håpløst å drifte en ahug av maskiner med oppdateringer etc. vha. YAST)

Lenke til kommentar
Det kan jo være han skal ha nettverkspålogging. Aner ikke hvaslags nett han skal sette opp...

 

Skal han det, trenger han slapd (LDAP server) og (K)NFSD (filserver). Anbefaler å teste med Debian på serveren og f. eks. fedora på klientene. Suse + nettverkspålogging = dritt (derfor jeg er suse hater + at det er håpløst å drifte en ahug av maskiner med oppdateringer etc. vha. YAST)

Sleng på en brannmur så har du SkoleLinux ;)

Lenke til kommentar

Nah... Brannmur er ikke inkludert i SkoleLinux. Er Linux-sysadmin på en skole ja, men skolelinux... KREVER å sjefe i nettet...

 

EDIT:

Nei du behøver ikke et så avansert opplegg. Men hvis du vil kunne logge på med samme brukernavn+passord og få filene dine uansett hvor du logger på, er det en stor fordel.

 

Hjemme har jeg tre fedora arbeidsstasjoner (hovedpc+familiepc+laptop), og bruker ikke ldap. Bruker dog NFS til en felles mappe delt ut i fra "hovedpc".

 

X er forøvrig veldig morsomt. Sitter nå ved konsollet til familiepc'n, logget på laptopen over X, og skriver dette i opera som er overført vha. ssh til laptopen.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Nah... Brannmur er ikke inkludert i SkoleLinux. Er Linux-sysadmin på en skole ja, men skolelinux... KREVER å sjefe i nettet...

så du hva jeg skrev? "Sleng på en brannmur, så har du SkoleLinux", det vil si at SkoleLinux har alt som ble nevnt, utenom brannmur.

 

 

Drifter selv to skoler med skoleLinux og aktiv med support/bugrapportering på skolelinux....

 

SkoleLinux er utrolig enkelt å vedlikeholde, dersom du holder deg til standard-oppsettet. Når du ikke gjør det, er det MYE jobb.

Lenke til kommentar
nettop. Vi virderte skolelinux, men da dualboot + windows skal sjefe er et krav, gikk ikke dette/ble for mye jobb.

 

Du har vel ikke noen erfaring med Lexmark Optera S 1255?

Er ingen problemer med dualboot med skolelinux i dag, men det var litt problemer tidligere (installer'n greide ikke manuell formatering/partisjonering, den tok ALT), men dette har fungert det siste halvåret.

 

Har ingen erfaring med den, nei... Regner med at det er en skriver www.linuxprinting.com eller.no sånt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...