Gå til innhold

Bruker du linux til vanlig


TMH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt Linux siden slutten av 1998, men har aldri gått helt over til det. Jeg bruker det mest som et hobby-operativsystem, og vil ikke kalle meg noen direkte proff i det. Bruker Windows og Macintosh ved siden av, til daglig bruk.

 

Men er nok ikke lenge til det blir Linux på heltid her også. Noe gjenstår ennå, og jeg er ikke idealist nok til å ta meg tid til å knote for mye.

Lenke til kommentar
Men er nok ikke lenge til det blir Linux på heltid her også. Noe gjenstår ennå, og jeg er ikke idealist nok til å ta meg tid til å knote for mye.

En av de enkleste måten å lære seg linux (rent bortsett fra å bruke det) er å ikke gi opp når det er problemer, men fikse dem i stedet ;)

 

Så i stedet for å løpe tilbake til MS windows når det er et problem er det bare å hive seg rundt og løse det.. Keep up the good work people!

Lenke til kommentar
Jeg har bare en pc, og den kjører kun GNU/Linux. I jakten på den perfekte distro kjører jeg for tiden Arch Linux, og har brukt den i ca 2 uker. Ellers har jeg kun brukt Gentoo siden jeg kvittet meg med Windows. Win-partisjonen sto faktisk som ubrukt ext3 før jeg la den til i fstab i går. :p

Trodde du hadde SuSE en stund også jeg men...

Hvordan er Arch?

 

On topic:

Jeg bruker kun linux til server ennå, men i løpet av neste uke eller noe skal jeg fjerne windows å bruke Fedora(Skal bare ta backup først). Frykter en storm av virus pga kildekoden men den kommer sikkert ikke :roll: Grunnen til at jeg bruker windows er spilling, klarer ikke legge det på hylla :p

Lenke til kommentar
Jeg har bare en pc, og den kjører kun GNU/Linux. I jakten på den perfekte distro kjører jeg for tiden Arch Linux, og har brukt den i ca 2 uker. Ellers har jeg kun brukt Gentoo siden jeg kvittet meg med Windows. Win-partisjonen sto faktisk som ubrukt ext3 før jeg la den til i fstab i går. :p

Er også spent på Arch. Det høres ut som den har mange kvaliteter. Så et godt innlegg om den på OSNews.

Lenke til kommentar
Jeg har bare en pc, og den kjører kun GNU/Linux. I jakten på den perfekte distro kjører jeg for tiden Arch Linux, og har brukt den i ca 2 uker. Ellers har jeg kun brukt Gentoo siden jeg kvittet meg med Windows. Win-partisjonen sto faktisk som ubrukt ext3 før jeg la den til i fstab i går. :p

Er også spent på Arch. Det høres ut som den har mange kvaliteter. Så et godt innlegg om den på OSNews.

Har du link? :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Jeg har en 700mhz som står og puttrer med redhat 9.0 som jeg bare bruker til eggdrop..! ellers så har jeg på pc'en jeg bruker xp og fedora...!

 

Hva jeg bruker mest veit jeg ikke men tror det er fedora..! Bruker bare xp til photoshop og dreamweaver + gaming når jeg er på lan..!

 

Men Linux er BEST...! Bare jeg kan bli litt god på det for er nub:P

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar

Har kjørt Linux på server siden 1999, prøvde meg på en 2000-server i 2001, men viste seg å være alt for tungt.

 

Har nå 3 gameservere på Linux som jeg drifter for datapartyet jeg er nettverksansvarlig for, drifter 10 firewaller for venner, og har 4 servere jeg bruker privat til litt diverse (filserver, web, mail og SQL etc).

 

Kjører helst Linux på desktop også, men dessverre; leecher som jeg er, så bruker jeg den eneste skikkelige DC-klienten, DC++ som ikke er noe særlig bra på annet enn Wintendo, så kjører somregel Windows på desktop-maskina mi.

 

 

Jobber i en kommune med satsning på Linux som prosjekt, som muligens holder på å gå over til Linux, og jobber mer eller mindre bare med Linux her (for det meste SkoleLinux).

 

 

Kjører Linux fordi jeg liker fleksibiliteten, lisensen (legger ut alt jeg programmer under GPL), og fordi jeg misliker sikkerheten til Microsoft. Er også innmari greit å kunne kjøre programmer som virker, og som ikke ble utgitt fordi "Nå må vi begynne å tjene penger på produktet"

Lenke til kommentar

Mine egne meninger:

 

Linux som server er _MYE_ bedre enn Windows

Begrunnelse: Linux krever ikke en brøkdel av maskinvaren Windows 2000 trenger for å oppnå samme ytelse. EDIT: Gjelder for såvidt også alle andre områder innenfor Linux ;)

 

Windows XP er bedre enn Linux til desktop/spill/underholdnings-maskin.

Begrunnelse: For at man kan bruke Linux som desktop/spill-OS (noe som går) må man ha gode grafikk- og lydkort-drivere. Det er det mangel på. I hvertfall fra ATi. Vel. De virker, men det er jo nesten umulig å få de til å virke med 3D-akselerert støtte.

Pga. det, er det svært vanskelig å gå over til GNU/Linux som vanlig Desktop-OS.

 

Leste at IT-eksperter spådde et gull-år for Linux som desktop-OS. Håper det blir et tilfelle. Elsker måten man kan konfigurere og ordne ting i Linux. Masse gratis programmer (Ikke alle kan måle seg opp mot de som er laget til Windows, men allikevel...). Og man kan selv velge hvilken windowmanager man vil bruke. I Windows er man (nesten) låst til explorer. Heldigvis finnes det alternativer som LiteStep (gratis) osv...

 

Selv tror jeg ikke de som bruker Linux som Desktop-OS syns det er så veldig mye bedre enn Windows akkurat der, men det er ideologien deres som gjør at de bruker det. De liker "Open Source"-programvare og det respekterer jeg dem for.

 

 

EDIT: Fikset noen setninger...

Endret av CobraM
Lenke til kommentar
Windows XP er bedre enn Linux til desktop/spill/underholdnings-maskin.

Dette stemmer ikke helt, men noe riktig. Når det gjelder under desktop er linux desidert best ettersom det krever mindre ressurser, har mindre problemer og er dessuten penere :)

 

Når det gjelder spill kan jeg være delvis enig, men dette skyldes ikke linux, men spill-utvilkerene.

 

Underholdning (da regner jeg med du tenker på film/musikk) er jeg heller ikke enig med deg.. Til linux finnes det mange forskjellige programmer innen disse områdene og til film er mplayer eller xine overlegen alle andre film-avspillere til windows. Til musikk liker jeg personlig rhythmbox, men den kan på ingen måte måle seg med iTunes eller hva den heter til Mac foreløpig.

 

så det så! :p

 

EDIT:

og en annen ting. ja jeg bruker linux som desktop os fordi det er bedre til det enn windows.

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Selv tror jeg ikke de som bruker Linux som Desktop-OS syns det er så veldig mye bedre enn Windows akkurat der, men det er ideologien deres som gjør at de bruker det. De liker "Open Source"-programvare og det respekterer jeg dem for.

Jeg bruker Linux først og fremst fordi det er fri programvare (akkurat som at vegetarianere ikke spiser kjøtt, bruker jeg ikke proprietær programvare av etiske hensyn). Men jeg synes også det er langt mer behagelig enn f.eks. Windows, særlig hvis man er litt «tungbruker». Muligheten til å fyre opp et terminalvindu ved behov, med alle verktøyene som er tilgjengelig der, og kan brukes sammen, kan jeg ikke være foruten. KDE som skrivebordsmiljø passer meg uendelig mye bedre enn det jeg har sett av Windows XP og det jeg har brukt av tidligere Windows-versjoner. Videre er jeg veldig glad i miljøet som finnes rundt fri programvare generelt, både online og IRL. Og, til slutt, siden jeg ikke er avhengig av Windows-spill, ser jeg ikke hva jeg skal med Windows.

 

Oppsummert er friheten avgjørende ja, men veldig langt fra eneste grunnen slik du antyder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...