Gå til innhold

Bruker du linux til vanlig


TMH

Anbefalte innlegg

Underholdning (da regner jeg med du tenker på film/musikk) er jeg heller ikke enig med deg.. Til linux finnes det mange forskjellige programmer innen disse områdene og til film er mplayer eller xine overlegen alle andre film-avspillere til windows.

Jada. Har selv sett på mange DivX-filmer med Linux, men problemet er igjen codecs. Finnes det AC3-codecs, XviD-codecs osv til Linux?

 

Og musikk er Linux også bra, men lydkvaliten er heller dårlig. Pga. drivere nok en gang?

 

Det virker vel egentlig som Linux hadde/kunne blitt et bra Desktop-OS, men nok en gang er det driverene fra de forskjellige produsentene som legger et hinder i veien for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker GNU/Linux fordi du kan gjøre utrolig mye mer enn du kan gjøre med MS Windows. Jeg har selv brukt Windows i siden Pentium MMX var en ny ting, så jeg har rimelig god erfaring med det. Med en gang du skal gjøre noe i Windows, så må du nesten laste ned noe shareware med irriterende popups o.l. om du skal gjøre noe seriøst uten bruk av retail eller opensource programvare.

Lenke til kommentar
Jada. Har selv sett på mange DivX-filmer med Linux, men problemet er igjen codecs. Finnes det AC3-codecs, XviD-codecs osv til Linux?

Når man laster ned f.eks mplayer, og følger dokumentrasjonen, står det at man først skal laste ned en pluginpakke og legge filene i en bestemt mappe, deretter laster man bare ned mplayer og installerer.

 

Etter dette er gjort tar mplayer ALT JEG HAR PRØVD. Inkluderer såklart DivX, XviD i tillegg til Windows-format som .wmv og .wma

Lenke til kommentar
Underholdning (da regner jeg med du tenker på film/musikk) er jeg heller ikke enig med deg.. Til linux finnes det mange forskjellige programmer innen disse områdene og til film er mplayer eller xine overlegen alle andre film-avspillere til windows.

Jada. Har selv sett på mange DivX-filmer med Linux, men problemet er igjen codecs. Finnes det AC3-codecs, XviD-codecs osv til Linux?

 

Og musikk er Linux også bra, men lydkvaliten er heller dårlig. Pga. drivere nok en gang?

 

Det virker vel egentlig som Linux hadde/kunne blitt et bra Desktop-OS, men nok en gang er det driverene fra de forskjellige produsentene som legger et hinder i veien for det.

apt-get install mplayer xine-ui

 

og siden det har jeg aldri behøvd å gjøre noe mer, jeg har aldri hatt noe problem what so ever med codec.

 

Å spille av filmer på windows er et ######, på grunn av at jeg må skaffe diverse codecer, og så tar windows media player absolutt alt av ressurser. Jeg må kræsje explorer.exe for å i det hele tatt få spilt av en film sånn at det ikke hakker (og med en 2,4GHz P4-prosessor så burde ikke det være et problem, men det er det med XP)

Lenke til kommentar

Ja vel. Men det som bekymrer meg er AC3. Søkt litt på Google nå og har til nå ikke funnet AC3-codecs. For de som ikke vet det er det en lyd codec som gjør at man kan høre surround. Det er så mange filmer nå som kommer med dette.

 

Sånn. Ikke preke mer om det (like før man begår regelbrudd ;))

Lenke til kommentar
Ja vel. Men det som bekymrer meg er AC3. Søkt litt på Google nå og har til nå ikke funnet AC3-codecs. For de som ikke vet det er det en lyd codec som gjør at man kan høre surround. Det er så mange filmer nå som kommer med dette.

 

Sånn. Ikke preke mer om det (like før man begår regelbrudd ;))

Eg kjører Slackware9.1 og ut av boxen får eg ac3 passthru ut på digitalutgangen på Soundblaster live. Skal ikkje mykje til for å få 5.1 lyd ut på dei forskjellige analogutgangane også. Og lyden blir bedre enn i windows, iallefall på mi maskin. Alsa har foresten komt med mange nye versjonar sidan slackware9.1

Lenke til kommentar

Humz. Kjører Fedora og Win XP på stasjonærmaskina mi, mest pga at jeg spiller endel Windows-spill *glede seg til den dagen jeg ikke orker spille mer*. Har dessuten en Slackware 9.0 server og en annen Fedora workstation.

 

Men bare så det er sagt; har kjørt XP så lenge jeg kan huske, og med de rette brannmurer og anti-virus-sakene installerte har jeg like lite problemer i Win som i Linux. Det henger seg svææært sjelden, og går aldri treigt.

 

Vil vel gå over til Linux helt når jeg ikke "må" spille lenger...

Lenke til kommentar

Begynte å snuse på Linux i 98 og fra 2000 brukte jeg det daglig både i jobb og hjemme. Det var null problem å få samboeren til å bruke openoffice/opera/xmms istedenfor word/ie/winamp. - og takket være gphoto og nautilus cdbrennerplugin kan hun hente bilder selv og brenne uten problemer.

spilte myye før, men har i den siste tiden bare spilt spill som funker native på linux (ET, Quake, UT) eller via winex (jeg har ikkeno problem med å betale for god software så lenge jeg har et valg).

Lenke til kommentar

(router) Pentium 166MHz: Smoothwall Express 2.0

(altmuligmaskin) AMD XP2000+: Debian

(altmuligmaskin) PIII 450: Debian

(altmuligmaskin) P200MMX: Debian

(desktop) AMD XP2500+: Slackware + Win2000 til ting som ikke fungerer i wine(x)

(laptop): Celeron 300: Slackware

Lenke til kommentar

Jeg bruker Linux (Gentoo) som eneste OS hjemme, har vært uten Windows i 4 måneder eller noe slikt nå, og savner det ikke. Jeg får gjort alt jeg ønsker på Linuxen og har ca aldri problemer med det.

Jeg liker alle valgmulighetene linux gir meg.

Lenke til kommentar

Fjerna windows for godt i begynnelsen av januar i år. Da hadde jeg ikke brukt det på lenge. Er ganske deilig egentlig, vet ikke helt hvorfor, men jeg ble ganske lei av windows.

 

Bruker nå gentoo, men kommer sikkert til å teste andre snart ;).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...