Gå til innhold

Raidproblemer

Anbefalte innlegg

Har 3 stk ibm ata100 disker på 60GB, msi kt7 turbo raid hovedkort.

Hadde tenkt å sette to av dem opp i raid, og ha den siste som vanlig disk. Os skal ligge på den vanlige disken.

Jeg har formatert de to raid-diskene med NTFS.

Får opprettet array (stripe/raid 0) i "raid-bios", men diskene blir ikke registrert av OS.

Har forsøkt å innstallere os på nytt, med de rette driverne, men likevel får jeg ikke kontakt med diskene i OS.

Det er ikke diskene det er noe feil med! De fungerer fint så lenge de ikke er satt opp i raid...

[ Denne Melding var redigert av: ^trigger på 2002-03-20 17:34 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk opp et valg --> "Trykk ctrl + y for å gå inn i "raid-bios".."

Her fikk jeg opprettet et nytt array...

Når jeg siden startet maskinen på nytt fikk jeg opp

at det var opprettet et array (stripe), og at det var funksjonelt...

Jeg har ikke gjort noe i det normale bios-oppsettet..

Har sett etter om det kunne være noe som måtte aktiveres i forbindelse med raid, men fant ingenting.

I brukermanualen for hovedkortet under raid, blir man bare henvist til en egen brukermanual for promise raid... der står det ingenting om det normale bios-oppsettet, kun om "raid-bios"...

Finner altså ikke noe slikt som:

-->raid kontroller enable/disable

i den normale biosen....

[ Denne Melding var redigert av: ^trigger på 2002-03-20 17:11 ]

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så er jeg faktisk ikke helt sikker på hva en raid-kontroller faktisk er.

Jeg går her ut fra at det er driveren til raidkontrolleren som fulgte med hovedkortet det er snakk om.... :/

I win2k pro under enhetsbehandling er det oppført en raidkontroller. den har et ? foran seg, og en beskjed om at den ikke kunne starte...

Forslag til feil er bl.a. at det kan være noe galt med driveren eller at den ikke eksisterer. Når jeg kjører et søk etter driveren kommer den opp med ingenting. selv ikke i disketten som fulgte med hovedkortet, som ettersigende skal inneholde driveren til raidsystemet...

under disker er kun den ene disken oppført, altså den vanlige...

Ingen av de to diskene som skal stå i raid er registrert.

Lenke til kommentar

Trykk F6 ved installasjon av OS når du får spørsmål om du bruker SCSI- eller RAID-kontrollere. Dette gir deg mulighet litt senere, til å legge inn drivere for støtte av RAID. NB! F6 må trykkes relativt tidlig udner installasjonen og det er kun kort tid du trykkingen registreres. Følg med på tekstene som kommer frem.

Lenke til kommentar

Jeg sitter dessverre ikke hjemme nå... Har ikke internett.. :sad:

men så vidt jeg husker så var det ikke noe som hadde noe med raid å gjøre i det hele tatt, annen enn at man kunne velge om man ville boote i rekkefølgen scsi/promise (promise -- raid)

eller promise/scsi...

er du sikker på at det er samme hk vi snakker om?

msi k7t turbo raid...

uansett vil det vel ikke fungere å boote fra raid-diskene som nummer to... da første bootsekvens som er den vanlige disken går greit vil det vel ikke forsøkes å boote fra neste dev...?

Lenke til kommentar

Problemet ligger er i hovedsak at os ikke detekterer diskene, hverken separat eller som en ny logisk disk med dobbelt størrelse av den ene enkle..

Ikke engang under installasjon av os...

Det er akkurat som om de ikke er der.

Jeg vet ikke om det kanskje skulle vært stilt inn på noen jumpere på hk eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Har samme HK, med 2x80Gb i raid 0. Funker bra her.

Du trenger ikke gjøre noe under istallasjon så lenge det ikke er snakk om å legge OS på raid disken!

Du har prøvd å kjøre http://www.windowsupdate.com ? mener å huske at driveren ligger der. Hvis ikke prøv msi sin side.

Hvis jeg husker rett så må du slette den kontrolleren med "?" på for så og installere driverene.. Det var litt kødd med å få det til å virke..

Lykke til :smile:

Joar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...