Gå til innhold

Linux partion

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig kommet meg så langt at jeg ønsker å instalere Linux p PC'en min. Hadde i første om gang tenkt en dualboot, muligens senere en dedikert, men over til spm.

Hvilken partionstype bruker linux ? FAT, FAT32 eller noe eget ? Hvis eget hva må jeg bruke for å partiere HD'en min til det formatet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Hvilken partionstype bruker linux ? FAT, FAT32 eller noe eget ? Hvis eget hva må jeg bruke for å partiere HD'en min til det formatet ?

Linux kan bruke en mengde filsystemer. Mest brukt er ext2. Nå har også ext3, ReiserFS, XFS(store bokstaver), JFS, ++ blitt mer vanlige.

Velg helst en av de nyere. De ligner mye på NTFS(med journaling) og er å foretrekke fremfor ext2. ext3 kan du legge inn etter å ha lagt inn linux på ext2 partisjoner. Det trengs bare en kjerne som har støtte for det.

I tillegg må du ha en swap-partisjon Typisk; 2xfysisk minne. Installasjonen vil hjelpe deg med dette.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Linux bruker ext2 eller ext3 (de mest vanlige) +++++

Du må nok dele opp disken din litt ja. Bruke et program som partion magic eller noe. Da kan du dele opp disken uten å miste noe data. sett av litt plass til linux 5-10gig holder i massevis. Med mange disto'er kan du velge å automatisk bruke ubrukt disk plass. Som newbie kanskje du skal prøve deg på Mandrake, Redhat eller Redmond. Spør litt rundt i forumet og hør hva de andre har og si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...