B|2bb3r Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Jeg har endelig kommet meg så langt at jeg ønsker å instalere Linux p PC'en min. Hadde i første om gang tenkt en dualboot, muligens senere en dedikert, men over til spm. Hvilken partionstype bruker linux ? FAT, FAT32 eller noe eget ? Hvis eget hva må jeg bruke for å partiere HD'en min til det formatet ? Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Quote: Hvilken partionstype bruker linux ? FAT, FAT32 eller noe eget ? Hvis eget hva må jeg bruke for å partiere HD'en min til det formatet ? Linux kan bruke en mengde filsystemer. Mest brukt er ext2. Nå har også ext3, ReiserFS, XFS(store bokstaver), JFS, ++ blitt mer vanlige. Velg helst en av de nyere. De ligner mye på NTFS(med journaling) og er å foretrekke fremfor ext2. ext3 kan du legge inn etter å ha lagt inn linux på ext2 partisjoner. Det trengs bare en kjerne som har støtte for det. I tillegg må du ha en swap-partisjon Typisk; 2xfysisk minne. Installasjonen vil hjelpe deg med dette. Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Linux bruker ext2 eller ext3 (de mest vanlige) +++++ Du må nok dele opp disken din litt ja. Bruke et program som partion magic eller noe. Da kan du dele opp disken uten å miste noe data. sett av litt plass til linux 5-10gig holder i massevis. Med mange disto'er kan du velge å automatisk bruke ubrukt disk plass. Som newbie kanskje du skal prøve deg på Mandrake, Redhat eller Redmond. Spør litt rundt i forumet og hør hva de andre har og si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå