Illmatic Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 jeg leste her om dagen at spyware er inkludert i en del spill, bla. diablo 2. lurte derfor på eksakt hva dette er... hvor mye finner utviklerne ut om deg??? ser de alt du har innstallert på harddisken??? er ikke nervøs siden jeg ikke driver med pirat kopiering og denslags, men bare nysjerrig og en smule paranoid Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 jeg leste her om dagen at spyware er inkludert i en del spill, bla. diablo 2. lurte derfor på eksakt hva dette er... hvor mye finner utviklerne ut om deg??? ser de alt du har innstallert på harddisken??? er ikke nervøs siden jeg ikke driver med pirat kopiering og denslags, men bare nysjerrig og en smule paranoid Bruk en god software firewalll så kan du nekte programmer du ikke selv har startet tilgang til nettet. Bruker selv ZoneAlarm (gratis versjonen), og har stoppet å bry meg for mye med spyware... Får nemlig spørsmål om jeg vil godkjenne hvert enkelt program som prøver å logge på nettet (inntil jeg huker av "husk mine svar")... Prøv det og se hva du synes.. Ellers hvis du er redd for spyware/adware, can jeg også anbefale AdAware. Det skanner maskinene din og finner de fleste kjente spy/adware programmene. Du kan så selv velge om du vil fjerne de eller hva. Lenke til kommentar
Sandiz Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Jeg har store spyware problemer med pcn min. Jeg spiller mye cs og opplever at rekylen min er høyere en det den skal være når det ligger spyware på pcn.. kan ikke legge merke til dette i form av ping eller choke\loss men på selve pcn min. Jeg opplever også litt smålagg iblant og dette er _VELDIG_ plagsomt når jeg sitter mitt i en 2 cb med gjerne 2 maps (48 runder) har prøvd å legge inn både spywareblaster (hindrer spyware i å legge seg inn) og adwatcch +adaware og ingenting ser ut til å kunne stoppe denne redsand spywaren som legger seg inn på pcn min :[ bruker også spybot men finner ikke så mye med dette programmet. Dette er veldig irriterende for med min pc burdte jeg ikke oppleve så mye som en smule lagg engang. kjører 160 hz og har 100fps dønn stabilt i både 640x480 og 800x600 oppløsning med vsync on\off og 2x antistrophic filter kansje det hadde hjulpet med en ny hardisk ettersom denne 120gb wd hdn begynner å bli litt vel gammel og jeg har hatt på pcn 24\7. Har følgene speccs 2500xp 512 ddr abit nf7-s 2.0 ati radeon 9700pro intellimouse 3.0 (skal prøve å skaffe en mx300 asap ettersom denne musa er for stor og klumpete for meg. nei jeg har ikke små jappse hender) etc etc Kjører litt overklokking men dette har ingen betydning for dette problemet. og cpu temp er som oftest rundt 55c+ (ikke så varmt) skal kjøpe ny kjøler snart og gir dere en oppdatering om det faktisk hjalp eller ikke. veldig merkelig at spyware skal kunne ødelegge så mye for meg med disse speccsa. skal jeg følge god gammel cs tradisjon og si GG redsand.spwre eller er det noen som kan hjelpe mvh Sandaker Lenke til kommentar
Illmatic Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 jeg har aldri merket noe til spyware. vet ikke om jeg har det engang, hvis pc'n min lagger er det fordi den er gammel. hvor er det størst sjanse å få spyware???, er det ulovlig med anti-spyware programmer??? koster slike programmer noe og hvilke anbefaller dere??? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 jeg har aldri merket noe til spyware. vet ikke om jeg har det engang, hvis pc'n min lagger er det fordi den er gammel. hvor er det størst sjanse å få spyware???, er det ulovlig med anti-spyware programmer??? koster slike programmer noe og hvilke anbefaller dere??? antispyware program er IKKJE ulovleg.. viss det er nåke så er ulovleg så må det vere spyware.. det finst en del gratis anti spyware program, du finne sikkert en del info på windows.no Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 (endret) Får nemlig spørsmål om jeg vil godkjenne hvert enkelt program som prøver å logge på nettet (inntil jeg huker av "husk mine svar")... Prøv det og se hva du synes..Hjelper ikke dersom den endrer vitale dll'er i systemet, og du ved en senere anledning sier ja til denne dll'en fordi du kjenner dll'en (hvis en allerede er lastet vil brannmur merke at den er endret). antispyware program er IKKJE ulovleg.. viss det er nåke så er ulovleg så må det vere spyware..Det er ofte ikke lov til å fjerne deler av et program. Uansett kan program som spybot og adaware gi deg en god indikasjon til hva programmer som du ikke vil ha på hd. Mulig jeg var litt paranoid nå, men ville bare legge fakta på bordet, og konstatere at du aldri kan være 100% sikker på programvare du installerer. Endret 1. mars 2004 av RolfOve Lenke til kommentar
Timur Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 antispyware program er IKKJE ulovleg.. viss det er nåke så er ulovleg så må det vere spyware..Det er ofte ikke lov til å fjerne deler av et program. , hvis du f.eks fjerner gator fra KaZaA så slutter KaZaA og virke. .... bla bla bla masse problemer.... Først når du lager din egen tråd vil jeg hjelpe deg, kan ikke stjele tråder fra folk det er "fy,Fy" . Siterer Sandiz: ...nei jeg har ikke små jappse hender. Passer vel ikke inn her, eller hva Sandiz? Men til deg gamer-guru så er Dette en fin side, hvor du vil finne diverse programmer, som fjerner, forhindrer at du senere vil få spyware,adware og slikt. Men som Rolf-Ove sa man kan aldri bli helt 100% sikker. (iallfall ikke med IE, ingen brannmur , ingen anti-virus program innstalert ) Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Får nemlig spørsmål om jeg vil godkjenne hvert enkelt program som prøver å logge på nettet (inntil jeg huker av "husk mine svar")... Prøv det og se hva du synes..Hjelper ikke dersom den endrer vitale dll'er i systemet, og du ved en senere anledning sier ja til denne dll'en fordi du kjenner dll'en (hvis en allerede er lastet vil brannmur merke at den er endret). Nå er det jo ikke så mange spyware programmer som bruker Rundll32 for å få tilgang til nettet, plus at hvis programmet endrer en system .dll fil, så faller det inn i virus definisjonen og ikke spyware imo. Vanligste er enten at de bruker sine egne navn, eller kaller seg noe som ligner på en vanlig systemfil. Men hvis du er usikker på om du skal tillate et program tilgang til nettet eller ikke, så vil du 9 av 10 ganger finne hva .exe'en egentlig er ved et kjapt søk på google. Men er enig med deg at uansett hvilke programmer du kjører for å sikre deg, så betyr ikke det at du kan stole 100% på dem. Lenke til kommentar
dr-demento Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Se http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=214306 Lenke til kommentar
Illmatic Skrevet 3. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2004 hvilket anti-spyware anbefaller dere(gjerne link). må være gratis og bra. exakt hva gjør sånne programmer??? bruker norman virus contoll, noen som vet om det er med firewall der??? Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Programmet jobber mye på den samme måten som en vanlig virusskanner. Den søker etter visse programmer som den vet er spyware, og på samme måte som en anti-virus trenger den nye signaturfiler.. Jeg bruker spybot og adaware, men har aldri funnet noe bortsett ifra noe spyware som er innebygget i windows, som du faktisk ikke har lov til å fjerne, men er ganske sykt at det ligger der (alexa). I tillegg kan du kjøre ZoneAlarm eller Sygate. Begge disse har en gratis versjon for personlig (ikke-kommersiell bruk). Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Nå er det jo ikke så mange spyware programmer som bruker Rundll32 for å få tilgang til nettet, plus at hvis programmet endrer en system .dll fil, så faller det inn i virus definisjonen og ikke spyware imo. Jeg legger uønsket spyware i samme kategori som virus. Jeg ser på spyware som uønsket programvare som kjører på din maskin uten din viten og ønske. Jeg har ikke noe sans for at spyware o.l installeres på maskiner uten brukerens vedkjente sammtykke, og da mener jeg ikke at det står med liten skrift i en kontrakt. Et tips er imidlertid å alltid lese TOS. Mye er likt fra kontrakt til kontrakt, så mye kan skummes igjennom. Ofte står det i TOS hva personlig informasjon programmet samler inn. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Et tips er imidlertid å alltid lese TOS. Mye er likt fra kontrakt til kontrakt, så mye kan skummes igjennom. Ofte står det i TOS hva personlig informasjon programmet samler inn. Trodde de fleste programmene som kommer med spyware hadde lagt til info'en i TOS'en som du sier, siden det var så mye bråk og trusler om rettsaker mm. for en stund siden. Så som du sier er det veldig lurt å lese EULA/TOS for å være klar over hva du faktisk godtar. Når det gjelder din virus/spyware def., tja, kan kanskje være enig hvis det er bundlet spyware uten at du får noe informasjon om det, men tror disse nå tilhører sjeldenhetene. Og siden det verste SpyBot fant sist var noen cookies, så er jeg ganske fornøyd Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 (endret) Det kan virke som jeg motsa meg selv der. Når jeg først sier at spyware kommer uten at jeg vet det OG jeg sier at det ofte står i eula. Men når det står nærmest kryptisk i en eula at den samler inn informasjon synest jeg det er gale. Jeg mener at en bruker må eksplisitt godkjenne insamling av personlig informasjon. Vi skulle hatt et internasjonalt (ikke amerikansk, men internasjonalt) datatilsyn på linje med det norske, som ga klare retningslinjer og begrensinger på hvordan og hva informasjon som skal lagres. Edit: Hvorfor merker jeg alltid trykkleifene etter posting? Endret 4. mars 2004 av RolfOve Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Ellers hvis du er redd for spyware/adware, can jeg også anbefale AdAware. Det skanner maskinene din og finner de fleste kjente spy/adware programmene. Du kan så selv velge om du vil fjerne de eller hva. god erfaring med dette programmet Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Med spybot kan du også immunisere deg mot en rekke programmer. Skjønner ikke hvordan dette egentlig gjøres, men det er flott mulighet.k Lenke til kommentar
Timur Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 hvilket anti-spyware anbefaller dere(gjerne link). må være gratis og bra. exakt hva gjør sånne programmer??? bruker norman virus contoll, noen som vet om det er med firewall der??? Ta en titt her! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå