Gå til innhold

Lei av bråk!

Anbefalte innlegg

Nå er jeg drittlei av at PC-en min bråker verre enn en flyplass, og har tenkt å gjøre noe med det!

Men hva?

Jeg vil i allefall bytte ut prosessorviften, for den jeg har bråker for mye. Hvilke vifter er anbefalt? Jeg vil ha en som er lydløs og som kjøler en XP 1700+ tilstrekkelig.

Også vil jeg kanskje bytte ut strømforsyningen. Den jeg har er en 350W Enermax, men den bråker alt for mye. Er det lett å bytte ut viftene i disse? Eller å installere en noisekiller?

Deretter vil jeg fjerne viften fra chipsettet og sette på en heatsink. Går det bra på en Soyo Dragon Plus?

Hva mer kan jeg gjøre? Fjerne viften fra skjermkortet (Radeon 8500)? Pakke inn harddiskene i isolasjon?

Hva med nytt kabinett? Er de lydisolerte kabinettene til microplex verdt pengene?

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har mange kabinettvifter som bråker, kan du jo alltids skaffe deg en fan controller:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=201

(Har denne selv. Du kan ha viftene av/på og på silent)

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=203

(Trinnløs styring)

Jeg ville ikke ta av vifta på skjermkortet iallfall. Du kan evt. koble denne til viftestyringa og kjøre den på lav hastighet hvis den bråker veldig.

Lenke til kommentar

10m skjerm, tastatur og muskabel (evt. trådløst) er løsningen... Noe man fikser på under 10min.

Ulemper er at cd-rom/brenner er langt unna, men det er verdt det...

Hadde selv gjort dette asap. hvis jeg ikke hadde hatt fett kabinett til 2000kr (som jeg gjerne vil ha på bordet). Jeg får vel holde ut helt til jeg får skaffet Intel system e.l. som ikke bråker.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-20 16:34, runegri skrev:

Nå er jeg drittlei av at PC-en min bråker verre enn en flyplass, og har tenkt å gjøre noe med det!

Men hva?

Jeg vil i allefall bytte ut prosessorviften, for den jeg har bråker for mye. Hvilke vifter er anbefalt? Jeg vil ha en som er lydløs og som kjøler en XP 1700+ tilstrekkelig.

Vel "lydløs" er et ganske så relativt begrep her på forumet. Alpha PAL8045 + en Papst 8412NGL er en løsning som vil gi deg et støynivå på 12dB. Det kosterriktignok noe, men da blir det til gjengjeld stille.

Et billigere alternativ er Thermaltake's silent viking. Den bråker riktignok dobbelt så mye som alpha+papst løsningen, men den er veldig mye billigere også da.

Quote:

Deretter vil jeg fjerne viften fra chipsettet og sette på en heatsink. Går det bra på en Soyo Dragon Plus?

Kjenner ikke hovedkorter, men mest sansynlig går det kjempeflott.

Quote:

Hva mer kan jeg gjøre? Fjerne viften fra skjermkortet (Radeon 8500)?

Gjør du det er det anbefalt at du setter på en større heatsink

Quote:

Pakke inn harddiskene i isolasjon?

Et problem her er varmen. Produserer disken din lite varme så kan du kjøpe en Silentdrive(hos microplex), men lager disken din for mye varme så vil den bli overoppheta i en silendrive, da er det beste å kjøpe en Novibes(også microplex) ramme som fjerner all viberasjonsstøy fra disken

Quote:

Hva med nytt kabinett? Er de lydisolerte kabinettene til microplex verdt pengene?

Hva slags kasse har du nå? Har du en Chieftec eller annen kvalitetskasse ville ikke jeg bytta.

Lenke til kommentar

ja, amd pro waterkit selges for ca 1800,- på 3dfxcool.no kjøler greit hvis du ikke tenker på å overklokke, og støyet skal kunne være meget lav i forhold til kjølingen.

skal selv starte med operasjon peltier til våren, det skal bli skøy =)

Lenke til kommentar

Så den mest effektive løsningen vil være en Alpha PAL8045 sammen med en stillegående vifte? Da satser jeg på den. :smile: Har noen prøvd denne med en Soyo Dragon Plus? Kortet er markert som NOT COMPATIBLE, men Dragon + står markert som kompatibel... Snålt.

Hovedkortet er basert på VIA KT266A, så da går det vel bra å fjerne chipset viften. Blir maskinen noe mindre stabil av det?

Og hva med skjermkortet (Radeon 8500)? Har noen prøvd å fjerne viften? Jeg kan godt sette på en stor kjøleribbe, for jeg har god plass i kabinettet...

Kassen min er en Aopen sak. Ikke spesielt bra, men helt grei. Jeg er litt plaget med ressonans fra brenneren og dvd'en. Det ville vel et støydempet kabinett hjelpe på?

Uff... Dette blir dyrt! Noen som vil sponse meg? :smile:

En ting til: Det var noen som foreslo vannkjøling. Er dette lett å montere? Hvor stor er risikoen for å dusje maskinen?

Lenke til kommentar

Vannkjøling er ikke noe problematisk å sette opp.. bare man tar sine forholdsregler. Eneste som er synd med kjølingen som 3dfxcool selger er den svake radiatoren. Selv bruker jeg en radiator fra en varmeregister med 4x60mm vifter som går på 5v istedet for 12v. Eneste støy jeg hører er diskene og cpu'en ligger på 42c (går konstant og jobber med ud eller LW, så det er ikke noe idle tid). Cpu'en er en 1700xp oc til 1900xp.

Lenke til kommentar

Quote:

Men hva?

Også vil jeg kanskje bytte ut strømforsyningen. Den jeg har er en 350W Enermax, men den bråker alt for mye. Er det lett å bytte ut viftene i disse? Eller å installere en noisekiller?

Hva mer kan jeg gjøre? Fjerne viften fra skjermkortet (Radeon 8500)? Pakke inn harddiskene i isolasjon?

Tips mottas med takk!

Kjøp deg via cpu....

Lenke til kommentar

jeg ser du har fått endel gode råd når det gjelder vifter osv. men når det gjelder kasse så er det egentlig ikke så farlig. Jeg har en HQ45 eller hva de heter og det er helt stille. Det jeg har gjort er å legge asfaltplater på innsiden av kabinette og brukt litt filt her og der. Men pass på tempraturen for det kan bli varmt. Man får andre støydempende matrialer og som man kan bruke.

Amd XP 1700+

ASUS A7V133

768MB SDRAM

Geforce 3 Ti200

2xIBM 40GB

*-do not adjust your mind, there is a fault in reality-*

[ Denne Melding var redigert av: SmoPe på 2002-03-21 11:53 ]

Lenke til kommentar

Støy oppfattes veldig forskjellig fra person til person. Jeg liker lyden av vifter som summer i bakgrunnen, men så har jeg intel da. :smile:

CD-rommen derimot har jeg mest lyst til å hive ut av vindu. Nå har jeg skaffet en 12X cdrom som nesten ikke kan høres, så det skal bli deilig. Anbefales. Hvem trenger 50X ??

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-21 09:48, runegri skrev:

Så den mest effektive løsningen vil være en Alpha PAL8045 sammen med en stillegående vifte? Da satser jeg på den. :smile: Har noen prøvd denne med en Soyo Dragon Plus? Kortet er markert som NOT COMPATIBLE, men Dragon + står markert som kompatibel... Snålt.

Jeg har et Soyo Dragon+ med en Alpha Pal8045 og en papst 19db vifte (på en AMD XP1900+) og det er nesten helt stille, tempen ligger på en 27 grader idle (hvis jeg bruker vcool, 38 grader uten) og 43-44 grader ved full load. Anbefaler på det sterkeste denne løsningen!

Lenke til kommentar

Quote:

Det går helt fint.

En Zalman NB32 (fåes bl.a. hos Microplex) passer f.eks. ypperlig.

Har du i tillegg en CPU-kjøler som ikke er tett på den siden som vender mot denne, og bruker goop (noe Soyo ikke har gjort under den originale chipset-kjøleren), trenger du aldri bekymre deg for chipset-temperaturen uansett hvor mye du overklokker FSB'en.

Vær dog obs på at festeøyene på NB32 er tykkere i godset enn originalkjølerens, derfor må du enten bruke litt lengre festeplugger eller bruke en hel del kraft på originalene. (Hvis du ikke limer, da.)

En eneste bivirkning jeg har merket, er at spenningsregulatorer og drosler (sitter mellom CPU-sokkel og bakvegg) blir litt (og bare litt) varmere. Original chipset-kjøler har nemlig en åpning i siden som blåser litt luft mot disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...