Gå til innhold

Videospiller

Anbefalte innlegg

Jeg har nå innstallert Fedora Core 1, og er mer enn overfornøyd med resultatet :D

Det jeg nå sliter med er at jeg ikke finner noen programmer til å spille videofilene mine (.avi-filer, men jeg har flere på lager). Noen som kan anbefale noen gode, gratis videoavspillingsprogrammer for Fedora Core 1 som jeg kan laste ned? Kan forresten trenge en DVD-spiller også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bry deg med apt, siden Fedora ikke kommer med det. Det er yum som er standard i Fedora.

Legg dette i din /etc/yum.conf:

[livna-stable]
name=Livna.org Fedora Compatible Packages (stable)
baseurl=http://rpm.livna.org/fedora/$releasever/$basearch/yum/stable
gpgcheck=1

Nå er det bare til å skrive 'yum install mplayer', og alt er vel.

For en fin DVD-spiller kan du skrive 'yum install ogle'.

Og, så klart, for å oppdatere systemet ditt med alle tilgjengelige sikkerhetsfikser, skriv 'yum update'.

Lenke til kommentar
Ikke hvis man kjører yum med opsjonen -C -- da vil den ikke prøve å oppdatere cachen.

Det virker ikke hos meg...

Uansett synes jeg yum var et dårlig valg, med tanke på at apt er raskere uansett om den oppdaterer cachen eller ikke...

dessuten er det heller ikke skadelig å ha apt.. kjekt å lære seg den også hvis du kommer borti et debian-system ;)

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Ikke hvis man kjører yum med opsjonen -C -- da vil den ikke prøve å oppdatere cachen.

Det virker ikke hos meg...

Joda. F.eks. 'yum -C install xchat'.

Det er lett å være skeptisk til yum når man ikke er vandt til den -- jeg var også det. Men den gror på deg, og funker fint. Og er i motsetning til apt skrevet spesielt for RPM, med Red Hats egne python-bindinger mot librpm.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte begge kommandoene en del ganger (bemerk at yum brukte ubehagelig lang tid første gang jeg kjørte den selv med -C), og dette er final output:

[root@falcon root]# time yum -C install foo
Gathering header information file(s) from server(s)
Server: Fedora Linux 1 - i386 - core
Server: Fedora Linux 1 - i386 - freshrpms
Server: Fedora Linux 1 - i386 - updates
Finding updated packages
Downloading needed headers
Cannot find a package matching foo
No actions to take

real    0m3.212s
user    0m2.620s
sys     0m0.350s
[root@falcon root]# time apt-get install foo
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
E: Couldn't find package foo

real    0m1.662s
user    0m1.100s
sys     0m0.420s

og som jeg sa er apt raskere enn yum. nå har det seg også sånn at yum, i motsetning til apt, har en tendenes til å være sykt treg enkelte ganger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...