Gå til innhold

Snodig problem: Kan ikke sette permission på filer i Win2000

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget noe rart på den ene maskinen min som kjører Windows 2000. På en NTFS-partisjon kan jeg ikke sette filsikkerhet på filer, bare på kataloger. Hvis jeg går inn på en katalog, kan jeg velge 'security' som vanlig, men hvis jeg går inn på en fil, får jeg ikke frem noe 'security'-tab, og jeg kan bare sette readonly og hidden. Går jeg inn på 'advanced' kan jeg også velge komprimering og kryptering o.l. men jeg får altså ikke valgt vanlige permissions på en eneste fil.

Noen som har forslag til hva som kan være galt. Og ja, jeg er administrator så det er ikke problemet

-----

Kom til å tenke på at det kanskje kan være WinXP som har føkka opp systemet. Jeg la den inn for en tid tilbake for å teste den ut men sluttet å bruke den rimelig kjapt. Kan det være at den har ødelagt permissions? Høres jo rart ut da...

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-03-20 15:36 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

Joa. det går å sette premission på enkelt filer. (mener jeg da) bare prøv å ta opp properties på katalogen og velg "take ownership". tror dette skal fixe problemet. ps. du må ha admin rettigheter for dette.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-20 16:18, born_yesterday skrev:

Testet litt på det her hos meg selv, og så lenge paritsjonen er i NTFS-format har du full kontroll på både kataloger og enkelt-filer.

Er du sikker på at du ikke kjører FAT32 på den aktuelle partisjonen?

Sikker på det?

Jeg kjører riktignok XP Pro, men det skal ikke være store forskjellen mellom XP og 2000 slikt sett.

Hos meg er simple filesharing avslått og det er kun på kataloger man kan velge "Sharing and security". Sikker på at du kan velge det samme på enkelt-filer?

Selvsagt blir enkelt-filer indirekte beskyttet av katalog-sikkerheten.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-20 16:29, borre skrev:

Quote:

On 2002-03-20 16:18, born_yesterday skrev:

Testet litt på det her hos meg selv, og så lenge paritsjonen er i NTFS-format har du full kontroll på både kataloger og enkelt-filer.

Er du sikker på at du ikke kjører FAT32 på den aktuelle partisjonen?

Sikker på det?

Jeg kjører riktignok XP Pro, men det skal ikke være store forskjellen mellom XP og 2000 slikt sett.

Hos meg er simple filesharing avslått og det er kun på kataloger man kan velge "Sharing and security". Sikker på at du kan velge det samme på enkelt-filer?

Selvsagt blir enkelt-filer indirekte beskyttet av katalog-sikkerheten.

I 2000 kan man enkelt sette permissions på enkeltfiler på samme måte som kataloger.

Til Langbein: prøv å søke på dette på http://www.microsoft.com/technet så finner du helt sikkert ut av det.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-20 15:30, Langbein skrev:

Jeg oppdaget noe rart på den ene maskinen min som kjører Windows 2000. På en NTFS-partisjon kan jeg ikke sette filsikkerhet på filer, bare på kataloger. Hvis jeg går inn på en katalog, kan jeg velge 'security' som vanlig, men hvis jeg går inn på en fil, får jeg ikke frem noe 'security'-tab, og jeg kan bare sette readonly og hidden. Går jeg inn på 'advanced' kan jeg også velge komprimering og kryptering o.l. men jeg får altså ikke valgt vanlige permissions på en eneste fil.

Noen som har forslag til hva som kan være galt. Og ja, jeg er administrator så det er ikke problemet

-----

Kom til å tenke på at det kanskje kan være WinXP som har føkka opp systemet. Jeg la den inn for en tid tilbake for å teste den ut men sluttet å bruke den rimelig kjapt. Kan det være at den har ødelagt permissions? Høres jo rart ut da...

Har du XP fortsatt, kan hende at den fucker det opp, det er Microsoft, men gå inn på XP å sjekk om du kan gjøre det der?

Lenke til kommentar

Takker for bra respons!

Jeg er ikke hjemme akkurat nå så jeg får ikke testa hva som skjer i WinXP, men jeg testa nettopp ut maskinen til en kompis som også kjører Win2000 og der gikk det helt fint å sette permissions både på filer OG kataloger. Det er sånn jeg trodde det skulle være. Hjemme hos meg fikk jeg altså bare opp "General" tab'en når jeg går inn på properties på en fil, "Security" tab'en mangler. Dette selv om jeg som sagt bruker NTFS. På kataloger kan jeg sette permissions uten problemer.

Skal "forske" videre når jeg kommer hjem...

Lenke til kommentar

Virker fint og sette retigheter på filer. Man gjør som følger Velger fila høyrekilkk gå til properties velg security to bort haken i "allow in....." på spørsmålet som kommer opp svarer du remove. Legger til de brukerne/gruppene som skal ha tilgang til filen og bestemmer i hvilken grad de skal ha tilgang.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å fyre opp Windows XP, og sannelig så virket det å sette permissions både på filer og kataloger. Men det fungerer fortsatt ikke i Windows 2000. Det er samme partisjoner jeg prøver på, så det er ikke i filsystemet feilen ligger.

Da er det kanskje XP som har ødelagt. Mulig det har blitt tull med forskjellige brukere på de to operativsystemene. Det blir jo ofte anbefalt å ikke ha både 2000 og XP på samme maskin...

Hvis ingen har noen løsning så lar jeg det bare være, jeg prøvde å søke på den MS-linken men fant ikke noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...