Gå til innhold

AMD64 vs. Prescot OC ved ekstrem kjøling

Stigma

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt meg hovedsakelig til AMD de siste årene, så jeg trenger litt input fra Intel-leiren (eller alle som har noe konstruktivt å si). Mitt neste prosjekt skal ta i bruk en kombo av peltier og springvann-kjøling. Uten å gå nærmere inn på detaljene rundt det, så forventer jeg å få ekstremt lave temeraturer. Ihvertfall rundt frysepunktet.

Om jeg hadde bare vanlig luftkjøling hadde jeg gått for en AMD64 med en gang, fordi denne yter best i de fleste spill-relaterte tester (med unntak av spinndyre Pentium EE). Men... å overklokke en AMD64 er problematisk, ikke bare fordi den i seg selv visstnok skal være overklokkings-motvillig, men også fordi hovedkortene som støtter AMD64 opptil nå ikke har PCI-lock. Etter ca 15% begynner det å blir problemer for de fleste.

(For dem som ikke kjenner til problematikken rundt dette, så er det altså slik at uten PCI-lock overklokkes også PCI-bus'en når du overklokker FSB. Og siden PCI'eneheten ikke tåler å bli stresset mye, feiler systemet mye raskere enn om det bare sto om prosessoren. Harddisker dør visstnok også noen ganger som resultat av høy PCI-bus)

Jeg regner med å kjøpe en high-tier CPU. Altså om jeg skulle kjøpt noe nå, så hadde det f. eks vært en AMD64 3200+. Spørsmålet er hvilken type CPU som vil kunne utnytte ekstremkjølingen best. Hvilken produsent er egentlig uviktig. Ytelse og pris er de eneste viktige faktorene. Jeg ser en del tester der Prescott overklokker en hel gig opp på vanlig gode vannkjølings-systemer, men så hører jeg også et Prescot er litt av en bommert.

Hva synes dere? Prescot? Vanlig P4? Vente for HK med PCI-lock til AMD64? Noe helt annet?

-Stigma

PS: Tilleggs-spørsmål, hvordan går det nå med dual-prosessor systemer med hensyn til spill-bruk? For et år eller to siden, da jeg sist researchet på dette fannt jeg ut at AMD's dual-systemer av en eller annen grunn fikk like eller litt lavere scores på benchmarks med den samme generellt hardwaren (untatt hovedkortet selvfølgelig). Akkurat hvorfor tror jeg aldri jeg fannt ut... muligens pga dårlige dual-hovedkort på den tiden? .. Uansett lurer jeg på hvordan situasjonen er nå. CPU'er er for tiden kjempebillige, og kanskje det er verdt å gå for et dual-system? Har ikke sett tester på slikt på leeenge.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er nå meg en likanes kar ass:D Har hatt akkurat samme problemstillinga i det siste... WHAT TO BUY DAMMIT???

AMD64 er brukbart overklokkbar hvis du voltmodder hoverkortet, spesielt shuttle An5OR eller hva det nå heter... Det jeg har funnet ut at jeg skal gjøre nå, siden jeg er i en situasjon der jeg MÅ ha ny data, ALT nytt. Jeg kjøper AMD XP mobile 2400, noe skikkelig bra HKX 3000 2,5v ram, skal være BH5/6, og klarer kanontiminger når man kjører de som pc4000 ram. Så skal jeg ha meg amd64 når den kommer på socket 939. 939 skal ha pci lock, dual ram, være mere stabilt, og da har de sikkert fått vekk en del av de sykdommene a64 har nå.. at den dør osv...

:D

Lenke til kommentar

SÅ hovedkortene komemr med PCI-lock når de kommer på socket 939 ?? Har du en kilde for denne informasjonen? Jeg skal ikke kjøpe maskin før egentlig om noen måneder, så hvis jeg kan verifisere at dette er sant, så venter jeg like gjerne. Socket 939 er jo uansett med fremdtids-rettet teknologi med tanke på upgrades og slikt.

Jeg hadde egentlig også planer om å vente på PCI-express, men vi får se... Det ser ut som om det kan ta litt tid.

-Stigma

PS: Grunnen til at du kjøper mobile, er at disse ofte klokker høyere? Jeg mener jeg leste det et annet sted her på forumet.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...