Gå til innhold

Linux install uten CD eller Floppy

Anbefalte innlegg

Hei

Har lastet ned Suse 9.0 hos en kompis som sitter med en shuttle som ikke vil fungere med cd eller floppy tilkoblet. Det jeg da lurer på er om det finnes noen finurlig måte å lage en boot partisjon på slik at vi omgår problemet?

Tenkte litt på dette med å boote via usb eller eventuelt få startet enn nettverksinnstalasjon, kompisen min sitter på BBB uansett så dette burde gå radig unna. Eneste problemet her er at maskinen er nforce basert og da må vel en eventuel boot prosess laste inn nforce driverene.

Evt om det er mulig for meg å klargjøre en disk via min maskin (ikke en shuttle vel og merke) noe ala microsoft sin sysprep funksjon?

Vi har nemlig begge valgt å kasere MS etter at vi begge sluttet å spille.

All hjelp motas med stor takk!

_

Thorsan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen anelse om hvorfor det ikke funker? Er det et HW problem, eller et driver problem? Lynnedslagsproblem? Mamma med saks problem? BIOS klarer ikke å boote problem (hatt det problemet med en del DVD spillere i kombinasjon med gammel HW, har da funket å sette en standard IDE CD (brenner) som sekundær master, og så kople 'DVD som sekundær slave.

Ellers så kan SVÆRT mange moderne pc'r boote fra nettverket. Etherboot er i alle fall et program for å få til noe slikt. (har ikke prøvd det).

Lenke til kommentar

Minimumsinstallasjon av Linux krever systempartisjon (kanskje ext2/ext3?) og swappartisjon. Hvis du legger inn HDDen i annen PC og starter fra en linux diskett som inneholder bl. a. fdisk, kan du opprette for eksempel 3 partisjoner: ext3, swap og fat/fat32. Så starter du PCen i Windows og kopierer installasjonsCDer til FAT partisjonen. Etterpå starter du fra Linuxdiskett igjen, monterer ("mount") FAT partisjon og starter installasjon derfra. Jeg har installert Slackware på den måten.

edit: skriveleif

Endret av DidzisK
Lenke til kommentar

Man kan faktisk installere linux paa en pc, og deretter flytte harddisken til en annen pc uten storre problemer. Kun lilo/grub som maa forandres paa, og noen moduler som maa fjernes/legges til. Men dette kan dog vere litt vanskelig hvis man er nybegynner..

Har gjort dette selv. Flyttet servere-harddisken fra en compaq celren 1,1ghz til en athlon 800mhz pc uten problem (kun noen feil moduler, det var alt. Dette var slackware 9.0).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...