Espen K Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 jeg har et gammel Aopen miditower kabinett som jeg har tenkt å sette inn en 80mm vifte i, I den forbindelse lurer jeg på to ting som jeg håper dere kan gi meg synspunkter på Jeg lurer på å sage ett hull på toppen av kabinettet og sette viften slik at den suger ut varmluften (varm luft går som kjent oppover) og ny frisk og kald luft suges inn fra bunnen der det er endel små luftehull. Eller bør den monteres nederst slik at den blåser inn ny og frisk luft og regne med at varm luften i toppen av kabinettet trekkes ut av psu viften ? Det beste hadde jo selvfølgelig vert to vifter, en i toppen som suger ut varmluft og en som blåser inn kald luft Men det får komme med nytt kabinett engang Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 (endret) Jeg ville gått for toppvifte. Bunnvifte blåser bare inn, og der går luftstrømmen som den vil, og det er ikke nødvendigvis varm luft som går ut igjen. Men med toppvifte blir varmen sugd ut, og den forsvinner slik at den ikke kommer inn igjen... uansett blir det vakuum, slik at det kommer inn frisk luft uansett EDIT: Kill me if I'm wrong Endret 29. februar 2004 av BurTMastA Lenke til kommentar
johanf Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Teoretisk er det vel best med en vifte som blåse kald luft inn, så lavt som mulig, men samtidig sånn at det blåser kald luft over komponenter som trenger det. Sett filter forran, så du ikke får masse støv inn i PC'n. Så er det vel ikke så dumt med en vifte som suger ut luft, for å hjelpe den som spytter inn luft. Hvor du setter den, er kanskje hip som happ - men jeg vil tro det funker best om den står så langt fra den andre som m ulig, for å bytte ut mest mulig luft. Jeg aner egentlig ikke, logisk tankegang hjelper deg langt. Correct me if I am wrong. _ johanf Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Kanskje det er hipp som happ egentlig? Luft går inn uansett.... Luft går ut uansett... Lenke til kommentar
DaTa[SMuRf] Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Monter 2stk da vel en i toppen og en rett under skjærmkortet ditt Lenke til kommentar
Fnygaa Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Skal du bare ha 1 kabinettvifte ville jeg satt den i toppen (eller et annet sted) for å suge luft UT av kabinettet. Selv ville jeg skaffet meg en vifte til -> da den ene blåser luft inn og den andre blåser ut. Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 29. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2004 Ja det beste er selvfølgelig to vifter. En så langt nede som mulig for å blåse inn kald luft og en i toppen som suger ut den varmeluften i kabinettet. Hvis jeg setter den nede så den blåser kaldluft inn i kabinettet så vil den varme luften i kabinettet bli dratt ut av psu viften, det er vel ike bra at psu blir avkjølt av varmluft Går for to vifter jeg, blir vel best gjennomstrømning i kabinettet av det Tenker jeg sater på to Papst 120X120 vifter Lenke til kommentar
findon Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Det er viktig at det går mere luft inn i kabinettet, enn ut. Dette fordi du får en shitty situasjon med støv dersom du bare blåser ut, da kommer jo lufta inn på alle mulige steder hvor du ikke kan sette filter :-) Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Ja det beste er selvfølgelig to vifter.En så langt nede som mulig for å blåse inn kald luft og en i toppen som suger ut den varmeluften i kabinettet. Hvis jeg setter den nede så den blåser kaldluft inn i kabinettet så vil den varme luften i kabinettet bli dratt ut av psu viften, det er vel ike bra at psu blir avkjølt av varmluft Går for to vifter jeg, blir vel best gjennomstrømning i kabinettet av det Tenker jeg sater på to Papst 120X120 vifter Får du plass til den andre 120mm vifta? Lenke til kommentar
CreapingDeath Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Jeg ville ha valgt 1 til 2stk nede ... sag gjerne hull .... stooort hull Så lager du 2 til 4 hull i sidepanelet for å montere vifter over området med cpu og skjermkort og slikt. Jeg hadde bare drilla en masse hull på toppen av kabinettet og montert masse vifter som suuuuger ut. Jo større, og Raskare dess bedre... så må du ha vifta på HDD og CD-ROM hehe ... bare tulla Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 QUOTE (Espen K @ 01/03/2004 : 01:02) Ja det beste er selvfølgelig to vifter. En så langt nede som mulig for å blåse inn kald luft og en i toppen som suger ut den varmeluften i kabinettet. Hvis jeg setter den nede så den blåser kaldluft inn i kabinettet så vil den varme luften i kabinettet bli dratt ut av psu viften, det er vel ike bra at psu blir avkjølt av varmluft Går for to vifter jeg, blir vel best gjennomstrømning i kabinettet av det Tenker jeg sater på to Papst 120X120 vifter Får du plass til den andre 120mm vifta? Første vifta monteres nederst i fremkant, er hull til en 80mm som jeg utvider. Vifte nr to sager jeg hull til i toppen av kabinettet mellom psu og cd rom, har målt så det går akkuratt Så tetter jeg alle andre luftehull og vips blir det god gjennomtrekki kabinettet. kommer tilbake med bilder når jeg setter i gang over helga Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Kult... Vil gjerne se hvordan det blir! Lenke til kommentar
F.V Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Eg meine du bør ha vifta di oppe på baksida av kabinettet, det er jo der oppe du må ha luft. spessielt mellom CPU og PSU. Blir CPU'n fø varm so går alt treigt. Får du da kaldt nok kan du jo overklokke CPU'n litt om du ikkje har gjort da i frå før. Men da beste hadde nok uansett vert to 80x80mm vifter, ei vifte nede framme i kabinettet bed filter frammfor som suger inn og ei oppe på baksida som blåser ut. Då får du god gjennomtrekk. berre rett på detta viss da e feil-info. Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 13. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2004 I det gamle kabinettet mitt passer det ikke med vifter i bakkant derfor blir det vifte i toppen Slik ser viftene ut, fikk de i går Også kjøpte jeg litt utstyr til å jobbe med Har også stikksag og vinkelkutter ligende. Slik skal det i praksis virke. En vifte i front suger kald luft inn i kabinettet og en vifte i toppen brar ut den varme luften som blir i kabinettet. (Beklager dårlig bilde og tegning) Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Bilder og info finner dere på min hjemmeside Må nok ha et flottere kabinett ettervert men dette duger en stund Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Tør vedde på at den vifta nede ikke hjelper på temperaturen mer enn 1-2 grader. Altså er den bortkastet hvis du ikke har montert støvfilter. Med tanke på temperatur, gjelder det å få kald luftstrøm over de komponentene som trenger det. Vifta nede er for langt unna til å ha noen betydelig effekt på CPU. Vifta på toppen hjelper nok, siden den suger ut varm luft som ellers ville samle seg i øvre del av kabinettet. Det er en vanlig misforståelse at en som suger ut og en som blåser inn gir best luftgjennomstrømning. Det hjelper nesten ingenting. Derimot kan luftstrømmen omtrent dobles ved å sette viftene ved siden av hverandre. Det stemmer at med tanke på støv, kan det være lurt å minimere undertrykk i kabinettet ved å bruke vifte som blåser inn. Men da må en også ha støvfilter. Endret 23. mars 2004 av EasyRaider Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå