Gå til innhold

Trommesett, hvilket bør man kjøpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gode nybegynnersett som er å anbefale: Tama Swingstar, Yamaha YD/Rydeen, Pearl Forum, Mapex Venus, Premier Cabria.

 

Prisene på disse ligger nok på rundt 6-7-8 tusen, da inklusivt stativer og som regel en cymbalpakke med hi-hat/crash/ride.

 

Bare spør om mer hvis du lurer, kan anbefale Yamaha selv, de jeg bruker (ikke settet som er lista opp her, men de lager generelt utrolig bra trommer).

 

Og nei, Tama er ikke best. Det er mange som liker Tama og selv om jeg liker de ganske godt selv, så er de ikke "best". Det er endel som lager bra trommer der ute, Tama er gode til å markedsføre seg med å la de fleste MTV banda bruke deres sett, slik at folk der ute skal tro nettopp det at de er så bra. Ikke for å rakke ned på Tama på noen måte, bare ikke fall i den fella å tro at Tama er desidert best. Det er nå min mening i alle fall.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Okey, så det vil si at du synes de er best. Det er greit, det jeg ville fram til er at det er ikke noe sted det står skrevet at Tama er best. Det er opptil hver enkelt å finne hvilket merke de liker best, og det finnes mange som foretrekker andre merker enn Tama og mange av disse settene er absolutt på lik linje med Tama. Det er jo heller ikke alltid slik at de beste bare velger hvilket merke de vil bruke, de får sponsor avtaler og velger det som gagner de best, og det kan ofte også være endel penger i bildet. Tama har vært flinke de siste årene til å gi slike avtaler til trommiser i band som får mye omtale/har stor reklameverdi. Derfor mener jeg man ikke bør bare tro at Tama er best, ingen andre kan måle seg... Og jeg kan godt nevne en hel del trommiser i verdensklasse som bruker både Pearl/Yamaha/DW +++.

 

Beklager at jeg er litt vrien med deg Mortifer, men husk igjen at det er ikke fordi jeg ikke liker Tama. Hadde du sagt at "Pearl/Yamaha/osv. er best!" så hadde jeg sagt det samme. Bottom line; ikke stol blindt på reklameverdenen, det finnes mange alternativer der ute. Jeg syns Yamaha-sett har bedre lyd enn de fleste Tama sett. Gjør det at jeg har mindre rett? Er det jeg som tar feil ved å kjøpe et Yamaha-sett? Dette er igjen, min mening.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg sier! Men de som bruker Tama trommesett bruker nok ikke helt ræva trommesett selv om det er mye penger i bildet! Det er jo opptil en og hver å finne den lyden de liker, men alt jeg sier er at Tama er kjent i tester og de fleste trommiser jeg vet om for å ha den beste lyden! Nå snakker jeg ikke om absolutt alle, men de som bruker det!

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener. Tama er bra trommer. Blant mange ansett for å være best. Det eneste jeg mener er at de som er helt nybegynnere kan få feil inntrykk ved å høre at "Tama er best! Ikke finn på å kjøp noe annet!" Det er satt litt på spissen selvsagt, det var jo ikke dette du sa. Men jeg har hørt dette i mange andre tilfeller, og jeg mener det blir feil å si. Har ikke lyst til å dra dette lengre nå, jeg råder trådstarter til å kikke rundt på de forskjellige kjente nybegynnersettene, og finne ut hvilken som passer best i forhold til pris/tilgjengelighet. Tama er som nevnt bra, i tillegg til mye annet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Offtopic

 

Viss eg ikkje tar heilt feil så er den einaste personen som får trommer sponsa av yamaha, trommisen i u2...av alle ting...men her er det mulig eg har hørt feil.

 

 

/offtopic

 

ellers så snakka eg med en fyr som drive en trommeforretning ned i fredrikstad? eller noke sånt. Han meinte at det ikkje betydde om trommesettet kosta 5000 eller 50 000. Det var måten en stemte trommesettet på som var viktig. Dette trur eg også var uavhengig av merke...

 

Men cymbalane er jo verre å stemme :p

Lenke til kommentar

Det er nok ikke bare trommisen i U2 som blir sponsa av Yamaha nei, men han er kanskje den mest "kjente" av de i populære band for tiden. Yamaha har ikke vært fullt så gode til å markedsføre seg i kjente band de siste årene, men her er noen andre kjente trommiser som bruker Yamaha sett: Dave Weckl (en av de beste tekniske tromissene i verden i dag etter manges mening), Carter Beauford, Akira Jimbo, Peter Erskine, Steve Gadd, Manu Katché, og Norges egen Erik Smith. Her er hele lista. Yamaha er definitivt et velkjent merke i tromme-verdenen (som de er i en rekke andre også, men det er en annen sak)

 

Det ligger helt klart noe i at man kan få et dårligere sett til å låte bra ved hjelp av god stemming, men kun til en viss grad. Å si at det ikke spiller noen rolle om du kjøper et sett til 5000 eller 50000 er å overdrive etter min mening. Proff sett vil alltid ha den fordelen at de er bedre bygd (ergo tåler råffere behandling, spesielt hardwaremessig er dette en fordel), er laget av renere/bedre egnet vedtype som faktisk har endel å si på lyden, og stemmer du et proffsett bra så låter det nok en god del bedre enn et billig sett til 5000. For å si det litt enklere, så kan man absolutt greie å få en grei, kanskje bra lyd ut av et billigsett, men du vil, som ved det meste annet i livet, få det du betaler for. Jeg hører i alle fall forskjell på et sett til 5000 og et til 50 000, for å si det på den måten, uansett hvor bra førstnevnte er stemt opp.

 

EDIT: Kan også legge til Mike Bordin, Ozzy Osbournes trommis i rekken av kjente Yamaha artister, har tidligere gjort opptak for Korn.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Då er det noke anna då.

 

U2 trommisen er den einaste trommisen sponsa av yamaha som får trommene laga nøyaktig slik han vil ha dei. Dei andre får dei kanskje gratis, men dei velger fra liste. U2 trommisen får dei laga fra scratch...det er noke sånt... syns det egentlig er litt merkelig at dei då velger en trommis som ikkje er SÅ kjent for sine kvaliteter som trommis.

Lenke til kommentar

Det kan muligens stemme, akkurat på det punktet har jeg ikke fulgt så godt med i det siste, men jeg er nokså sikker på at om noen av de overnevnte trommisene hadde bedt Yamaha lage noe spesielt til de hadde de nok gått med på det. Men det er tross alt ikke mye som ikke lages og produseres av trommeutstyr i dag, så det vil vel bare si at de andre er fornøyde med det de allerede lager... skulle jeg tro.

 

De lager også endel signatur-skarptrommer da, der trommisene selv har fått velge tykkelse/størrelste og alle slike ting på sin egen signatur-skarp. Men det er jo noe de aller fleste tromme-merker lager i dag for sine mest kjente artister.

 

Det er mulig jeg misforsto deg litt når du sier at det er kun han U2-fyren som får settet etter sine egne spesifikasjoner. Det som er greia er at Yamaha har en rekke forskjellige typer proffsett som artistene bruker, alle disse er tilgjengelige for alle kjøpere. Det lages ingen "one of a kind" sett som ikke serieproduseres av Yamaha i dag til noen artister være seg mindre kjente eller verdensstjerner. Men, om de for eksempel krever spesielle størrelser på trommene som ikke produseres, så er det kanskje mulig at Yamaha vil lage det for dem. Settene i seg selv er tilgjengelige for alle som har $$$...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...