Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke nettverk med router!

Anbefalte innlegg

Jeg bruker tele2 1024/256, og dette fungerer utmerket på alle maskiner som er koblet til routeren. Jeg bruker auto ip, d-link 604 router. Begge maskinene bruker XP. Hvordan setter jeg opp maskinene i nettverk? Jeg har prøvd å pinge maskinene, uten å få noe svar. Hva er galt, og hvordan løser jeg problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik eg forstår det kommer begge maskinene ut på nett men kommunikasjon mellom maskinene fungere ikkje.

Setter opp to sjekk punkt som kan forsøkes:

1) Har du skrudd av brannmurane i på begge pcene?

2) kjør ipconfig /all sjekk om begge pcene har ipadresser lik 192.168.0.xxx

(sidan det er ein dlink router), og nettverksmaske er sett til 255.255.255.0

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Slik eg forstår det kommer begge maskinene ut på nett men kommunikasjon mellom maskinene fungere ikkje.

Det stemmer.

1) Har du skrudd av brannmurane i på begge pcene?

Hvilken brannmur da?

Jeg bruker ikke XP sin brannmur i noen av maskinene. Har ikke gjort noe med den brannmuren som er i routeren. Bruker Norton Internet Security 2003/2004 i begge maskinene. Er det noen endringer jeg skal gjøre i routeren eller i Norton?

2) kjør ipconfig /all sjekk om begge pcene har ipadresser lik 192.168.0.xxx

(sidan det er ein dlink router), og nettverksmaske er sett til 255.255.255.

Begge adressene er lik 192.168.1.xxx! Standard gatewayen er 192.168.1.1! Av en eller annen grund er det kun 192.168.1.xxx som fungerer hos meg. Men dette skal vel ikke ha noen betydning? Nettverksmasken er satt til 255.255.255.0.

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Innstillinger i routeren skal ikkje ha noko å sei.

(men sjekk at det ikkje står ein regel om ping i lan. Det skal ikkje det ref 614+/624+)

den interne firewallen i xp er knytta til nettkoblinga (autenification. /properties på netverktilkoblinga.

At maskinene står i forskjellig workgroup/arbeidsgruppe skal ikkje ha noko å sei.

for pinging, ei maskin ei eit anna domene er ingen problem å pinge.

Men Norton Internet Security kan kanskje vere problemet. sett denne av også tester du igjen.

Gjerne la begge maskinene har ei mappe som er delt/shared

mvh

JanEirik

Edit: viss det forsatt ikkje virker send meg ein PM. Så kan me gå vidare frå der. Gjerne via MSN

Edit 2: jippi halveis til 1K poster

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Innstillinger i routeren skal ikkje ha noko å sei.

(men sjekk at det ikkje står ein regel om ping i lan. Det skal ikkje det ref 614+/624+)

den interne firewallen i xp er knytta til nettkoblinga (autenification. /properties på netverktilkoblinga.

At maskinene står i forskjellig workgroup/arbeidsgruppe skal ikkje ha noko å sei.

for pinging, ei maskin ei eit anna domene er ingen problem å pinge.

Men Norton Internet Security kan kanskje vere problemet. sett denne av også tester du igjen.

Gjerne la begge maskinene har ei mappe som er delt/shared

mvh

JanEirik

Edit: viss det forsatt ikkje virker send meg ein PM. Så kan me gå vidare frå der. Gjerne via MSN

Edit 2: jippi halveis til 1K poster

Har noen andre problemer nå. Men skal ta kontakt, så håper jeg for løst det problemet også.

Takk for hjelpen..

Lenke til kommentar

Kan være et problem ja... Siden NIS nå er en brannmur så ligger nok problemet her. Slå av NIS eller legg de aktuelle ip-adressene inn i trusted-lista (Personal Firewall -> Configure -> Home Networking -> Add...).

Har flere ganger bomma her selv. :blush:

Endret av thynamic
Lenke til kommentar

Kan være et problem ja... Siden NIS nå er en brannmur så ligger nok problemet her. Slå av NIS eller legg de aktuelle ip-adressene inn i trusted-lista (Personal Firewall -> Configure -> Home Networking -> Add...).

Har flere ganger bomma her selv. :blush:

Dette løste problemet. Jeg måtte legge inn ip adressen til den andre maskinen i allowed listen i NIS.

Nå funker alt i nettverket strålende.

Det er løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...