Gå til innhold

Hva er det varmeste der har fått CPUen ved uhell!!


Idiss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oh yeah. Gjett om. Bør først si at temperaturmåleren på Asus A7V133 ikke er verdt papiret den er designet på i denne sammenheng.

 

I går skjedde følgende:

 

Flyttet litt på maskina for å (ironisk nok) feste en ledning. I denne sammenheng løsnet ledningen til vannpumpa mi.

 

Etter en stund trynet maskina mi, men tenkte ikke mer over det. Så ble det umulig å starte den overklokket. Tenkte at dette var merkelig, men ikke mer - det har skjedd før at den har vært vrang. Satte den til 1200/133 og bootet.

 

Kom halvveis inn i Windows, da med ett: PSHFCSHFSCHCSFHCFFCHSCFHT!

 

Vannslangen inn til kjøleblokka mi smeltet, og grunnet trykket det kokende vannet i systemet mitt skapte, kylte den 90% av vannet i ledning og radiator over kjøleblokka som - takket være peltier-elementet mitt - lå godt over 100 grader, noe som resulterte til at alt ble omdannet til damp i løpet av et mikrosekund eller to. Deretter tok mine to 120mm-vifter og sendte all dampen ut av toppen på maskina 20 cm fra ansiktet mitt i noe som så ut som dampverdenens svar på atombomben.

 

Aner ikke hva CPU lå på, men kjøleblokka var som sagt godt over 100 grader.

 

Maskina har vært en smule ustabil i dag, men ser (forhåpentligvis) ut til å komme seg. I skrivende stund har den vært oppe i en par-tre timer.

Lenke til kommentar

Hehehehe

 

Jada!

 

I desember i fjor knakk en av festene til HSF på min Duron 700, og etter et par rebooter pga ustabilitet gikk jeg inn i bios. Temp var på over 100 grader (109 hvis jeg husker riktig). Masse hektisk skruing en stund.

 

Vel, siden festet likevel var knekt, og jeg var nødt til å finne opp et nytt feste, tok jeg likegodt å lagde meg en vannkjøler av en gammel ribbe. Masse epoxy og greier. Men den fungerte som bare f. Helt til jeg også klarte å løsne ledningen til pumpa.

 

Litt vett hadde jeg, så jeg hadde installert Motherboard Monitor. Og den meldte fra. Virkelig meldte fra! Men vettet var ikke stort nok til å skru av maskinen. Nei da! Jeg måtte finne ut hva som var feil mens ruklet sto og ulte. Kikker inn, ser den løse ledningen, stapper den på plass og hører pumpa begynne å gjøre det ei pumpe skal gjøre.

 

Jeg setter meg fornøyd opp, tilfreds med min raske og besluttsomme handling.

 

Så blir jeg blaut på beina.

 

Epoxy er en glimrende ting, men ikke hvis det skal brukes på et varmt sted. Og her var det varmt (se litt lengre opp)! Epoxyn ble myk, og vannsøyla sto inne i kabinettet.

 

Og vannet inneholdt frostvæske. Liker ikke grønt gørr skjønner dere...

 

Ut med alt, dusje det med rent vann, og føne det grundig. Etter et par dager settes alt på plass igjen. Aaaaaaahhh... Suksess! Alt fungerer, og hjertet svulmer atter en gang. Fikk nesten en tåre i øyekroken da sakene duret avgårde slik meningen var at Duronen skulle dure avgårde.

 

Dagene går... ikke så mange, men et par, tre...

 

Så dør Duronen pga senskader. Varmen kunne den ta, men svømme kunne den ikke, så den druknet. Min stolte Duron 700, som med glede gallopperte avgårde i nesten 1100... Måtte du hvile i den binære himmel...

 

Deretter stiger mitt trofaste Aureal-baserte lydkort til sitt digitale hvilested... La oss håpe og tro at Mozart bruker deg i sitt arbeid...

 

Og til slutt reiser også mitt nydelige Abit KT7 hovedkort på sin siste reise... Ned i kjelleren hvor den sikkert ligger den dag i dag. Jeg var tom... så veldig tom... Samme hvor hardt jeg prøvde, kunne jeg ikke ønske Abiten lykke til videre. Jeg var så lei...

 

Men er det noe moral her?

Hvis det er noen, må det være dette:

Skal du leke data-nerd, bør du gjøre det skikkelig. Hvis ikke kan det fort koste deg kr 3571,- av julegavebudsjettet... :wink:

Lenke til kommentar

Hoi

 

Jeg har en T-bird 1400@1600MHz som jeg kjøler med "spacecool" fra space computers, som jeg senere modifiserte med dobbelt så tjukk slange ved å borre ut kjøleblokk og radiatorkoblinger. Første gang jeg kjørte settet for et år siden, røyk pumpa. (En bilge-pump, 12V 1,7A) I september tok jeg settet frem igjen, og gjorde modifiseringer. Men jeg hadde ikke råd til noen Eheim-pumpe fra microplex, så jeg besøkte clas-ohlson og kjøpte ei NY bilge-pump...

 

Det var da jeg nådde 1600MHz, hehe. Alt gikk SÅÅ fint i 6 uker. Helt til den jævelen av ei pumpe kortsluttet og sendte meg uvitende ut i en tilværelse hvor jeg fikk se Windows XP fra sin verste side. Til slutt svart skjerm, ingen vits i å trykke reset en gang...

Jeg skjønte ingen ting, og minuttene gikk. Men det var da jeg la merke til at den summende lyden fra 5-litersdunken i andre enden av hybelen var borte!

Jeg røska ut ledningen til PC'en og forbannet meg og holdt foredrag om hva jeg mener om billige pumper som svikter for andre gang og kan kjøpes for 139 kr på Clas Ohlson!!!

 

Med en brannmanns mot kjempet jeg meg til å få opp sidedekslet på mitt Aopen HX08. Kjølekappa må ha vært oppi 70-90 grader, så jeg brukte munnkraft og blåste friskt kjølevann gjennom systemet fra vanndunken.

 

Nå ble jeg altså Microplex-kunde likevel, og kjøpte Eheim 1048 til kr 600.

 

Jeg sitter med luftkjøling og nedklokket CPU, og gleder meg til å se i posten i morra. Takk og lov at CPU'en berget, den var spesialbestilt fra The Overclockerz Store i USA (AYHJA-Y-stepping, ulåst)

 

HOLD DERE UNNA BILLIGE BILGE-PUMP's FOLKENS!!!!

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært så uheldig å få brent opp 2 prosessorer, begge to var Athlonèr 1200mhz.

Den første tok kvelden ved hjelp av et 56 watt`s peltier sammen med senfu si vannkjøling.... ren idioti.... :-

gikk inn i biosen fo å se hvor "kald" den var og der stod det: @%# Jeg var kjempefornøyd med dette og trodde jeg hadde minusgrader, helt till det kom en liten røyksky opp fra prosessoren.

Vell det måtte jo skje en eller annen gang... så jeg lo litt av det og kjøpte meg ny prosessor.

Denne holdt i helle 2 mnd, da jeg for litt over en uke siden klarte å brenne den også... denne gang var jeg helt sikker på at det skulle gå.

Jeg hadde kjøpt swiftech mcw 462 tec,sammen med et 156 w peltier da jeg hadde lest mye bra om denne. Men ivrig så jeg var puttet jeg det på plass skrudde på maskinen, og det gikk nøyaktig 5 sek. før det samme hendte igjen.

Det viste seg at coldplate`n og prosessoren aldri hadde kontakt...ARGHHH

ALDRI mer peltier.... ikke før om et par måneder i alle fall.... Må jo ha meg xp uansett :smile:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Lego på 2001-10-29 23:11 ]

Lenke til kommentar

Hadde fått meg en ny P3 600/100 fc-pga, pent montert i en slot-converter og klar for overklokking.

Orginal Intel ribbe med en noe større vifte.

Planen var å se om det gikk ann å overklokke hardt med så dårlig kjøling....innimellom får man slike gode ideer.

Monterte dette på Tekram P6-AU (tror det het det) hovekortet og begynte stigningen.

Da jeg nådde max for hovedkortet, 900/150 sa biosen at cpu'en lå på 28c. Nei...ikke trolig.

Kikka litt nærmere på hovedkortet, og det viste seg at Tekram kortet ikke leser av temp fra cpu, men fra en temp føler...som sitter under cpu slotten.

Med slot-converter står da ribba 3-4 cm unna følern.

Det var 21c i kassa...og 28c på føleren...så man kan lett si det var litt strålevarme fra ribba.

Putta alt over på Abit SH6 mb'et (som leser temp fra cpu) og på 930/155 var tempen 70c på cpu...dette er en Intel, dvs. dårlig drifts temperatur.

Men maskina boota og kjørte 5 timer med SiSoft BurnIn uten å feile.

Venter nå på en Alpha PEP 66.

Peltier er tingen :smile:

 

PS. Vet noen om en måte å forandre CPU:MEM:PCI forholdet på Abit SH6 fra 4:4:1 til 5:5:1?

Går for 1000/166, men 41,5mhz på Pci blir litt mye :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...