Gå til innhold

Syklister


bjaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, sykkelister er også trafikanter og kan benytte seg av veier på samme måte som billister, MEN de må også rette seg etter de samme reglene som billister, noe de sjeldent gjør. (sykler over fotgjenger-felt f.eks.)

Hvis det finnes en spesiallaget sykkelvei, skal de benytte seg av den, men de har forsatt lov til å bruke hovedveien. M.a.o. kan de/vi sykle hvor vi vil, stort sett.

Ganske mye rom for tolkninger i denne loven, spør du meg...

 

Forøvrig går det et hårfint skille når det gjelder fortau for fotgjengere og rene sykkelstier, mye forveksling der.

Lenke til kommentar

De har som det blir sagt, lov til å sykle på veiene uansett. MEN, de SKAL følge de samme reglene som for andre tohjulte kjøretøy (untatt fartsgrensene NEDAD da).

 

Om du skal sykle på fortau, SKAL du holde gangfart (dersom det er andre folk på fortauet) - og det er IKKE lov å sykle i gågate (samme som at du ikke kan kjøre moped/motorsykkel der).

 

_

johanf

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Syklister som sykler på veien ved siden av sykkelstien trener ofte for sportens skyld, og påberober seg å bruke vegen.

Da er mitt spørsmål: Alle oss som driver banekjøring for sportens skyld, kan me fritt benytte sykkelstiene til kjøretrening med bil?

 

Men for all del, syklister på veg UTEN sykkelsti har eg full respekt for, og prøver selvsagt ikkje å kjøre dei ned.

Lenke til kommentar
Men for all del, syklister på veg UTEN sykkelsti har eg full respekt for, og prøver selvsagt ikkje å kjøre dei ned.

Det er bra :)

 

Er det noe som er plagsom så er det dumme billister som presser seg frem, og viser fingeren til deg fordi man sykler i veien (tenker på veier uten sykkelsti).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

her i stv har vi jo sånne fine sykkel felt på siden av veien .. skilt med en hvit strek

 

disse er vell det mest idiotiske som noen gang er laget siden feltet er 30-50 Cm bredt og vi som skal forbi må kjøre 10cm unna syklisten ..

nei skal sykelistene ut på veien må det registrering av skykler på lik linje med biler ol og et sykkelbevis på lik linje med det som var på mopeder før (no er det jo blitt en førekort kalasse)

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
problemet med syklister er at de skjelden følger trafikkreglene. Hvis man stopper fordi det kommer en syklist fra høyre vil denne syklisten bare stoppe og se dumt på deg. De tør ikke følge reglene

Med rettigheter følger det også plikter.

 

 

Jeg synes det er helt greit at syklister bruker veibanen, men da er det en del ting som må tas i betraktning:

 

1. Som syklist i veibanen er man trafikkant, på lik linje med en billist. Da må man følge trafikkreglene, inklusiv vikeplikt, og rødt lys.

 

2. Sykler man på veien, kan man ikke plutselig ta en avstikker opp på fortauet bare fordi det går litt raskere, for så å svinge ut på veien igjen.

 

3. Finnes det en sykkelsti, så er det kanskje en grunn til dette. Bruk den gjerne.

Noen ganger er det smal vei, og vanskelig for billister å kjøre forbi på en sikker måte. Finnes det sykelsti der, er det betydelig tryggere.

 

+ mye mer, helt sikkert...

Lenke til kommentar
problemet med syklister er at de skjelden følger trafikkreglene. Hvis man stopper fordi det kommer en syklist fra høyre vil denne syklisten bare stoppe og se dumt på deg. De tør ikke følge reglene

Sykler en del i trafikk og innrømmer at jeg bremser litt selv om det skulle være bilen som skal stoppe. Som 'myk' trafikkant syns jeg det er best å ikke ta for mange sjanser, hvis jeg tør og følge reglene og en bilist ikke gjør det er konsekvensene for meg ganske alvorlige.

 

Som syklist i trafikk er man også vitne til mye kreativ kjøring og tolkning av trafikkregler. Mange sjåfører har null respekt for syklister, andre bare ignorer oss inntil de bråbremser en halvmeter fra oss. Vet at det er mange bilister som er både hensynsfulle og følger regler, men det kan ikke _jeg_ vite når jeg sitter på sykkelen. Skulle jeg ta feil kan det være det siste jeg gjør.

Lenke til kommentar

Jeg har en fot i begge i "leirer" og må innrømme at jeg slurver litt...

 

Vet at jeg har samme rettigheter og plikter som biler når jeg er sykler i kjørebanen.

 

problemet med syklister er at de skjelden følger trafikkreglene. Hvis man stopper fordi det kommer en syklist fra høyre vil denne syklisten bare stoppe og se dumt på deg. De tør ikke følge reglene

Hovedreglene mine er:

Som billist: Stol ALDRI på en sykklist.

Som sykklist: Stol ALDRI på en billist.

Mest sannsynlig kommer ikke noen av dem til å følge trafikkreglene 100%....

 

 

Sykler man på veien, kan man ikke plutselig ta en avstikker opp på fortauet bare fordi det går litt raskere, for så å svinge ut på veien igjen.

Dette ser jeg på som et av privilegeiene med tohjulingen :D

Spesielt i byn (Bergen). Sykler jeg der det er grønt, evt på rødt hvis det er klart. :p

 

 

PS: Prøver å holde meg på sykkelstier der det finners(og det ikke er en vesentlig omvei...)

Lenke til kommentar

 

Sykler man på veien, kan man ikke plutselig ta en avstikker opp på fortauet bare fordi det går litt raskere, for så å svinge ut på veien igjen.

Dette ser jeg på som et av privilegeiene med tohjulingen :D

Spesielt i byn (Bergen). Sykler jeg der det er grønt, evt på rødt hvis det er klart. :p

 

Jeg skjønner hva du mener. Likevel håper jeg at politiet begynner å bøtelegge syklister. Enten det, eller lage særregler for dem i veitrafikkloven. Kan ikke bryte reglene konsekvent, og slippe unna med det, mener jeg.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Likevel håper jeg at politiet begynner å bøtelegge syklister. Enten det, eller lage særregler for dem i veitrafikkloven. Kan ikke bryte reglene konsekvent, og slippe unna med det, mener jeg.

Er for såvidt enig i det med at politiet er slapphente med bøtelegging av sykklister.

 

 

Praktiserer "kreativ manaurering" så lenge det er mulig....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...