Gå til innhold

feil ytelse på CPU'en?

-k-

Anbefalte innlegg

Jeg gikk inn på biosen for å klokke cpu'en min for første gang her en dag. Det er en amd xp2400+ på 2ghz, men inne på biosen stod det 100mhz buz og 15x i multiplier...100mhz x 15 = 1500mhz....hvorfor stod den ikke på 2000mhz som standard, ettersom den heter amd xp2400+ 2 Ghz??

Endret av -k-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, men da blir den oppimot 70grader...jeg har satt den på 133mhz og 14 buz...da holder den seg på ca 60 grader som egentlig oxo er for varmt...har økt volten, så det er ikke det som er problemet :( har silent twin kjøling...skal holde bra+3 kabinettvifter

Lenke til kommentar

Urk, altfor sein.

Silent Twin er ikke akkurat kjent som kjøleren som gir best ytelse, men 70°C høres mye ut uansett. Har du brukt goop og sitter kjøleren som den skal?

Edit: Økt volten? Hvor mye og hvorfor det? Prøv å sett Vcore til standard og se hva som skjer.

Endret av jephque
Lenke til kommentar

nå har jeg standard...mutliplier 15x og 133mhz buz...altså 2ghz...men hvordan kan jeg vite hva som er standard volt? 1,675 stod den på først, men siden buz ikke stod på standard, så kan jeg jo ikke være sikker...i så fall var den ca 63 grader nå etter 5 minutter idling....var oppimot 70 i går =\ har sikkert minka litt ettersom jeg fjerna litt støv fra viftene :) men uansett,..over 60 grader er oxo for mye??

Lenke til kommentar

med over 60 grader på en standard AMD XP, så er det noe feil et sted.

- Sjekk om det er varmt inne i kabinettet, kjør evt uten sidedør en stund for å se om det hjelper.

- Sjekk at CPU viften går rundt

- Dobbelsjekk at CPU kjøleren er riktig montert (riktig vei) slik at den får skikkelig kontakt med CPU og ikke hviler på socket kanten.

- Sjekk at det er brukt kjølepasta i "fornuftig" mengde.

- Kjenn på kjøleribba om den er varm eller kald.

Svar på disse så finner vi sikkert ut hva som er galt.

Lenke til kommentar
nå har jeg standard...mutliplier 15x og 133mhz buz...altså 2ghz...men hvordan kan jeg vite hva som er standard volt? 1,675 stod den på først, men siden buz ikke stod på standard, så kan jeg jo ikke være sikker...i så fall var den ca 63 grader nå etter 5 minutter idling....var oppimot 70 i går =\ har sikkert minka litt ettersom jeg fjerna litt støv fra viftene :) men uansett,..over 60 grader er oxo for mye??

for å få volten på det originale, setter du den på defuelt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...