Gå til innhold

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jadda, endelig TDX update

etter en del problemer med pcen så har det dessverre vært litt vanskelig å få gjort noe, men nå begynner jeg å bli ferdig med blokka..

bilder så langt:

85pro%20(Custom).jpg

85pro%20(1)%20(Custom).jpg

85pro%20(2)%20(Custom).jpg

jeg skal la limet tørke skikkelig så kan jeg ta bilde av V stålen ;)

det som gjenstår er:

- borre opp feste hull

- kanskje lime på ekstra feste rundt niplene (Skrue: din mening her ?)

- finpuss på jet'en og litt her og der ;)

Edit: for de som lurte, limer jeg niplene med noe som heter "Maritin og teknikk" som fåes på clas. og det skal ifølge tube tåle vann og skjemikalier ;) så vi jeg stoler på den.. (gpu niplene var også limt med den, og den viser 0 tegn til lekasje eller sprekker pga frostvæske)

syns folket ?

Endret av Diablito2k
Lenke til kommentar
- kanskje lime på ekstra feste rundt niplene (Skrue: din mening her ?)

Ah, riktig vakkert! :w00t:

Det kan jo kanskje være lurt å forsterke / lime ekstra rundt senternippelen, da denne ikke har fullt så godt feste som returnippelen. Jeg går ut ifra at sistnevnte stikker helt igjennom plexiplata?

Men det kommer jo strengt tatt an på hvor god pasning du fikk mellom niplene og hullene i plexiplata. Om den er såpass god at du nesten må true niplene nedi, så tror jeg ikke at du behøver ekstra forsterkning.

Lenke til kommentar

Inngangs niplen stikker 4-5mm ned og den må trues ned, det er "tight fit" så den burde holde. men utgangs niplen sitter litt løst, men den sitter også lengre ned 6-7mm ned..

tenkte jeg skulle lage noen "skjørt" til niplene ut av 3mm plexi. bare for å få ekstra feste.. :hmm:

Lenke til kommentar

Jadda.. nå testet jeg TDX blokka mi med hage slangen på fult trykk... 0 lekasjer UNTATT rundt loddekjøten.. der piplet det ut bitte små vanndammer.. jeg har tatt bilder av det, men pga at home.no er nede får jeg ikke lastet opp bilder av det..

så det jeg må gjøre nå er å lodde opp blokken. fjerne det meste av loddtinnet også lodde om igjen ..

(kommer med bilder når home.no er oppe igjen)

Lenke til kommentar

da var home.no oppe igjen :)

som sagt, så testet jeg blokka på FULT trykk fra hageslangen.. (det er vel _litt_ mer enn hva man finner i en vanlig vannkjøling :p

Lekasje%20(1)%20(Custom).jpg

her er da micro-lekasjen.. bitte små dammen som dukker sakte opp under høyt trykk

sånn testet jeg den :)

Lekasje%20(Custom).jpg

det var INGEN lekasje mellom toppen, midten og kobber bunnen takket være silicon :w00t:

en ting jeg lurte på.

- må man fjerne alt av det gamle tinnet ? og hvorfor ?

Lenke til kommentar
en ting jeg lurte på.

- må man fjerne alt av det gamle tinnet ? og hvorfor ?

Nei, du behøver strengt tatt ikke det, forutsatt at du da bruker et godt flussmiddel når du igjen lodder!

De lekkasjene du har fått, skyldes sannsynligvis at flatene har vært litt oksyderte eller fettete, og dermed vil ikke tinnet bite.

Men bruker du et skikkelig flussmiddel, så skal slike ting ikke skje.

Lenke til kommentar

Flames: er jo en mulighet :D "extreme flow system" :p

skrue: Bruker flussmiddel fra Biltema.. en 50g boks. og det har funket bra på de andre tingene jeg har loddet (hdd kjøleren)

men jeg tror jeg vet hvorfor det lekker litt. pga at kobberplata var litt skjev, så rettet jeg litt på den, så kom det et lite knekk.. (meget sannsynlig fra loddekjøten) ..

Lenke til kommentar
skrue: Bruker flussmiddel fra Biltema.. en 50g boks. og det har funket bra på de andre tingene jeg har loddet (hdd kjøleren)

men jeg tror jeg vet hvorfor det lekker litt. pga at kobberplata var litt skjev, så rettet jeg litt på den, så kom det et lite knekk.. (meget sannsynlig fra loddekjøten) ..

Oops!!

Fy på lanken, sånt skal du være MEGET forsiktig med! Som du jo har erfart nå, så har jo en lodding med 1 til 1,5mm flate sine begrensninger.

Det flussmiddelet er helt sikkert bra nok, og årsaken til lekkasjen har du jo allerede avslørt.

Håper ingen "vart skræmt no", for loddefugen er allikevel sterk nok til å mose både core og kort før den slipper bare så det er sagt, vel og merke med tanke på de kreftene som virker på loddinga ved vanlig montasje.

Lenke til kommentar
Dagens Ordtak:

Man lærer av å feile

...; Så er dagen ei forgjeves!

Om du visste hvor mange ganger jeg har driti meg ut, og lært av det! Ihvertfall noe, under marsjen.....

En annen liten ting; En loddet gjenstand skal ligge i absolutt ro, inntil den kommer ned i en temperatur på under 100grader. Husker ikke i farten om jeg nevnte det i loddeguiden, men det er meget viktig for resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...