Skrue Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Sølvlodding i dette tilfellet består av "pinner" m. 1 til 3mm tykkelse i en legering med opptil 60% sølv, med ferdig pålagt flussmiddel. Kobberet må varmes ganske kraftig som nevnt, og betinger at du har mulighet til å fjerne glødeskall etter at loddinga er ferdig. Dette har som du skjønner ingenting med vanlig myklodding å gjøre (m. loddetinn), men kalles gjerne hardlodding. Kobber kan evnt også hardloddes med Castolin 16, som består av en annen legering, med tilsatt flussmiddel. Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) ok. hva leder da varme best av "vanlig" loddetinn og VVS loddetinn (97%tinn 3%sølv) ? burde vel være det med sølv i.. edit: vvs loddetinn trenger vel mer varme også ? Endret 28. juni 2004 av Diablito2k Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Ja, vvs-loddetinn med sølv i vil lede varmen noe bedre, og behøver nok også noe høyere loddetemperatur. Men allikevel langt unna ren sølvlodding, ettersom legeringen i all hovedsak består av tinn / bly. Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 da var plassen til ribba borret ut det som gjenstår FØR loddingen er: - kutte rillene litt lengre ned - avfette alt håper faktisk å få loddet den i dag Lenke til kommentar
Irons Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Ser bra ut der! får sjekke loggen når jeg kommer hjem, se om det er blitt noen blokk da Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Se det! Et lite tips i fbm loddinga: Legg noe tynt blikk eller lignende mellom selv plata og underlaget, slik at selve kjøleblokka blir stikkende litt utenfor / nedenfor plata. Da blir ikke jobben med planslipinga så stor, for det er jo strengt tatt bare kjøleblokka som trenger planing. Som mellomlegg kan du f.eks bruke en ølboks som du klipper noen remser av. Får du problemer med loddinga (skjevheter etc), så varm opp på nytt for å løsne delene. Puss vekk alt tinn, og gjør jobben på nytt. Lykke til med loddinga! Btw; Var jeg deg, ville jeg ha satt skruene litt nærmere selve kjøleblokka, blir lettere å få det tett rundt denne da..... Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) hmm. da var det loddet jeg er sånn passe fornøyd kommer med updates senere pga litt ærender og jeg kan ikke sette skruer nærmere ribba.. (viser med bilder senere) skrue: noen tips til å fjerne overflødig loddetinn rundt ribba ? liten edit: det var ABSOLUTT verdt pengene å invistere i en propanbrenner.. funker SUPERT! Endret 28. juni 2004 av Diablito2k Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 hmm. da var det loddet jeg er sånn passe fornøyd kommer med updates senere pga litt ærender og jeg kan ikke sette skruer nærmere ribba.. (viser med bilder senere) skrue: noen tips til å fjerne overflødig loddetinn rundt ribba ? Tinnsuger? Dette blir bra! Stå på Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 hmm. da var det loddet jeg er sånn passe fornøyd kommer med updates senere pga litt ærender og jeg kan ikke sette skruer nærmere ribba.. (viser med bilder senere) skrue: noen tips til å fjerne overflødig loddetinn rundt ribba ? Tinnsuger? Dette blir bra! Stå på nja. tinnsuger krever flytende tinn.. og jeg vil ikke varme opp blokke hvis det ikke er nødvendig. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 skrue: noen tips til å fjerne overflødig loddetinn rundt ribba ? En skarp kniv er nok det beste, evt i kombinasjon med en liten roterende stålbørste i en Dremel, om du har. Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Dette så pent ut, Diablito! Tenker du får ganske så fine temperaturer med denne! Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 (endret) takker takker TDX update igjen slik ser den ut etter en grov puss og her er grunnen til at ikke skrue hullene er nærmere ribba. nå er det bare å finne frem fila og få fjernet overflødig tinn syns folket ? edit: skrue eller en annen mod/admin: hvorfor kan jeg ikke redigere "ekstra info" på tråden ?? der som det står "Siste update @ 21:40 27juni" ? litt plagsom egentlig Endret 28. juni 2004 av Diablito2k Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 syns folket ? Ligner skikkelig på min tdx-blokk etter loddinga! Bare vær tolmodig med kniv og pussing, så får du nok tinnet vekk! edit: skrue eller en annen mod/admin: hvorfor kan jeg ikke redigere "ekstra info" på tråden ?? der som det står "Siste update @ 21:40 27juni" ? litt plagsom egentlig Dette har jeg lurt på også! Har ikke hatt denne muligheten på flere uker, jeg! Lenke til kommentar
Makofoed Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Hei Diablito! Rå Bra Den ble jo kjempe fin(Og finere blir den, det vet jeg) No problems to remove the solder Skarp kniv vil hjelpe mye pluss filing. Når det gjelder topic så har jeg redigert det på første innlegg. Jeg måtte ta å redigere første innlegg for å endre topic, fikk ingen muligheter ellers. Stå på! Du er veldig produktiv og kommer med en ny blokk nesten hver dag! Hva står på planen etter denne? Mvh Magnus Kofoed Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 Hei Diablito!Rå Bra Den ble jo kjempe fin(Og finere blir den, det vet jeg) No problems to remove the solder Skarp kniv vil hjelpe mye pluss filing. Når det gjelder topic så har jeg redigert det på første innlegg. Jeg måtte ta å redigere første innlegg for å endre topic, fikk ingen muligheter ellers. Stå på! Du er veldig produktiv og kommer med en ny blokk nesten hver dag! Hva står på planen etter denne? Mvh Magnus Kofoed siden du spør. går jeg å tenker på cascade design.... men jeg tenker på mange ting. får se hva som får se lyset Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Et lite tips til deg da, Diablito; Cascade-designet er vanskelig å få til. Grunnen til dette er at alle avstander, diametere, tykkelser osv osv er nøye tweaket for å få til så optimal "impingement"-effekt som mulig. Les litt på overclockers.com.au forumet, der Cathar / Stew Forster har en worklog på denne så lang som et vondt år.. Jeg vil ærlig talt ikke tro at noen av oss hobby-snekrere vil kunne slå WW/TDX temperaturer med en cascade-klone.. Mener ikke å ta piffen fra deg, for all del! Prøv deg gjerne, så får vi se! Er jo litt spennende å teste det ut! Det jeg sitter og funderer på er Forsters nyeste blokk (kodenavn "Storm") som han ikke har vist noen bilder av ennå.. Den skal etter sigende være enda bedre enn Cascade, og ikke minst, mye lettere å lage. Jeg tror faktisk jeg skal forsøke å lage en klone av denne før jeg vet hvordan den ser ut! Han har gitt ut såpass mange hint, at jeg har en viss mistanke om hvordan den fungerer Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 hmz.. ok.. får tenke mer Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 når jeg loddet ble den bare slik.. bunnen stikker ca 0.5mm ut under. så jeg følger Skrue's råd. dessuten er ribba så stor at den denner hele cpu uansett hvis ikke noen har et GENIALT tips til å pusse ned "masse" kobber og holder seg rett thats if for now.. nå orker jeg ikke mer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå