Gå til innhold

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

..........

Jo, du har absolutt et poeng der, ikke minst ved at vannet vil kjøle ned en kobbertopp via dyseløsning og kontakten ellers.

Synes det var et bra forslag, vel og merke om sideveggene (innlysende nok) lages i kobber i stedet for plexi.

 

Eneste ulempen er at man vil miste litt av den fancy effekten som plexien gir, for den som higer etter det.

 

Loddeforbindelsen vil muligens redusere noe av effekten, men om flatene er godt nok tilpasset så vil jeg tro at det gir en viss gevinst!

Jeg tror ikke effekten blir målbar utenfor den delen av blokken som er rett over CPU core.

 

Det jeg tenkte var å lodde en kobberplate som er like stor som ribben over core fast i ribben, da med dysen slik den normalt er.

 

Den eneste delen det vil påvirke synsmessig er altså ribben i midten av blokken, og den er jo stort sett dekt av nippel og slange ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Det jeg tenkte var å lodde en kobberplate som er like stor som ribben over core fast i ribben, da med dysen slik den normalt er.

 

Hm, da skjønner jeg ikke helt poenget?

 

Rent praktisk vil det også kunne bli en utfordring å lodde fast en plate der, samtidig som at ribba er / skal loddes i bunnplata, men med nennsom hånd så kan det nok la seg gjøre.

 

Men som sagt; Jeg "ser" ikke helt hensikten, og effekten av forslaget?

Lenke til kommentar

Effekten av å ha kontakt med vannet "langt" vekk fra core er nok minimal (ellers ville vel de fleste produsenter hatt rillene gående helt til utgangsnippelen...), men rett over core i vanngangen over ribben er det nok noe å hente. Platen vil ha god kontakt med vannet samt ha tilstrekkelig kontakt med cpu til at den kan ha en innvirkning (via sideveggene i ribben).

 

Her er det nok forskjeller på de forskjellige CPU`ene også. En P4 (Og A64) kan nok utnytte en større plate som dekker hele kammeret bedre enn en AMD XP.

 

Ang lodding så lar det seg nok gjøre, men det er nok ikke for nybegynnere.

 

Edit: og ikke minst dersom du har en tykk bunn vil du ha større effekt av det (plate som dekker hele vannkammeret).

 

Edit2: eller er jeg helt på bærtur nå?

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Hm, ble litt forvirret nå. Er det slik at du tenker å lodde fast en plate på toppen av kjøleribbene, med en dyse tilsvarende den i plexien, slik at platen opptar varme fra kjøleribbene?

I så fall tviler jeg på at det vil gi noe særlig effekt. Arealet på en slik plate vil jo bli ganske beskjedent, og dermed også kjøleevnen. I tillegg vil man jo også få en "bro" av loddetinn som varmen må passere, som ikke akkurat aktualiserer en slik plate.

Og blir effekten bedre om man har en tykk bunn??

Det er mulig jeg misforstår litt. Fint om du kunne laget en tegning / skisse av hva du mener?

 

Ellers er det jo en og annen produsent som har ribbene langt utenfor core da, WhiteWater-blokka er vel et eksemplel på det.

Effekten av det kan vel kanskje diskuteres, i forhold til hva man senere har oppnådd med kortere varianter på ribbene. Både TDX og Antarctica har jo relativt korte ribber i forhold til WW-blokka, og ser ut til å yte omtrent like bra.

Lenke til kommentar

Effekten av å ha en plate som dekker hele vannkammeret blir nok bedre med tykkere bunn (tykkere bunn kan holde på mer energi og transportere energien lengre).

 

Dette er bare tanker jeg gjør meg rundt det, ikke en _slik er det_ uttalelse. Ikke misforstå meg nå ;)

 

Det krever at en lodder ved å legge press på platen og ribben med en skrustikke eller lignende og da bruker en gassbrenner til å varme opp de to delene mens de står i skrustikka (som en da skrur til etterhvert som en varmer opp delene).

 

Det er hvertfall slik jeg har tenkt å gjøre det med min TDX clone (som har massiv bunn, ikke loddet ribbe på bunnplate).

Lenke til kommentar

Jau :)

 

Glad noen har 3dskills ;)

 

To ting:

 

1. Økt kjøleflate som er relativt nerme CPU core

 

2. En utnytter vannet også før det går gjennom dysen.

 

Edit:

 

Kan også gjøres med bare èn lodding ved å snu ribben opp-ned og lodde den motsatt vei.

 

Det skulle også forbedre kjølingen i utgangspunktet siden en da fjerner en loddeskjøt (den mellom bunnen av ribben og bunnplaten).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Mjaaa, mulig? Varmefordelingen mellom ribbene vil kanskje bli bedre, ved at plata kan fungere som en "heat-spreader"? Men i seg selv representerer den ikke voldsomt store arealet da, og sannsynligheten er vel liten for at den vil gi noen dramatisk ytelse.

Blir veeeldig teoretisk dette, men vi får se hva praksis viser. Regner med at du kommer til å teste den løsninga?

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...