Gå til innhold

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fyr på med Aceton. Vet ikke helt ærlig hvordan det reagerer med kobber, men med stål og aluminium så renser det bort drit og annen mannskit, og du sitter da igjen med en meget pen overflate. Ikke skyt meg om det etser i kobber, men det er nok lite sannsynlig :p

 

EDIT: Nå er jeg blitt litt for trøtt her. Aceton var vel ikke helt ordet. Hva pokker het den gugga?

eddik, vann med høyt saltinnhold, sterk eddik eller plumbo og vann. alle har funka for meg.

 

edit: plumbo og vann funker fint til andre ting og :green:

bruk glassflasker og vernebriller :p

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Så det ble pratet om saltsyre, her... Er det i det hele tatt noen som har prøvd det?? Jeg tror dere blander med svovelsyre, som brukes til å fjerne oksidasjon fra sølv, hvertfall. Og når man tenker på hva 925-sølv er laget av, bortsett fra sølv... Jepp, det stemmer - kobber. Så vidt jeg vet, er det kobberet som oksiderer i 925.

 

Men, jeg får gjøre som Skrue så ofte tyr til når det oppstår diskusjoner; teste selv! Har både småoksidert kobber og svovelsyre for hånden! Vent litt, så skal vi se!

 

PS. Svovelsyre er det samme som batterisyre (fortynnet, selvsagt). Lett å skaffe, mao.

 

Edit: Har nå testa, og svovelsyre funker bra, ja. Tok likesågodt en kobberbit og varmet den opp til smeltepunktet for å få skikkelig oksidasjon:

 

svovelsyre-test-01.jpg

 

La den så halvveis nedi en relativt svak svovelsyreblanding:

 

svovelsyre-test-02.jpg

 

Et kvarter etter:

 

svovelsyre-test-03.jpg

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar

Hmmmm, nå vet jeg ikke hva jeg skal si, ettersom jeg tror at begge på en måte har rett.

Batterisyre er den væsken du finner i et fulladet batteri. Et såkalt tørrladet batteri (uten væske) må påfylles batterisyre før det kan brukes. Det må gjerne stå en liten stund etterpå, slik at platene i batteriet får god kontakt med syra.

 

Batterivann er destillert vann, som man bruker til etterfylling av batterier. Vannet spaltes etterhver til syre pga prosessen som foregår mellom sink og bly, når disse påtrykkes en spenning.

 

See? Litt enkelt forklart kanskje, men i en sen natterstime orker jeg ikke å komme med noe mer utfyllende.

Vi kan jo sove på det, alle sammen! :p

Lenke til kommentar
feste den ?

 

den skal ligge inni en lydisolert boks :)

 

 

"in the quest for silence!"

Har lest gjennom hele tråden din nå...

Det ser kjempe bra ut :thumbup:

Vurdere nesten å lage vannkjøling selv.. :hmm:

 

 

Men, det jeg lurte på. Hvordan er den lydisolerte boksen ? bilde? har du laga den ?

 

Edit: skriveleif

Endret av Karver
Lenke til kommentar

Dette blir bra. Likte veldig godt den hd-kjøleren, og den blanke finishen du lagde, jeg er bare litt bekymret over om det komme til å virke så bra, hadde du derimot hatt en kjøler som dekket heleoverfalten på HD-en så hadde det vært mye bedre(få HD er helt flate oppå)

 

Nok ris, Mer skryt!! Må si at jeg er imonert over resultatene dine og skills. Men hvos mye har dette kostet til sammen da? Klarer du å få bedre ytelse enn frabrikk produserte kjøleblokker?

 

Du nevnte noe om radiatoren, men har ikke sett noen enda, så jeg lurer på om jeg har gått glipp at noe. Siden du lager det "Wood" kabinettet så lurer jeg litt på om du ikke kan ta en radiator fra en bil og sette det i siden på kabbinettet, slik at det blir en del av veggen, da får du vel god kjøling!!? :yes:

 

Edit: skriveleif+ mer teskt

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

corvette: hdd'er produserer ikke så mye varme. og den varmen som blir produsert går ut i "huset" på hdd'en. og det mest fornufige er jo da og kjøle de "solide" sidene av hdd'en.. det ville være alt for mye "waste of time and money" hvis jeg skulle kjølt alle sider..

 

 

jeg har jo nå 2 radiatorer (varme registere) og de kjøler vannet ned til NESTEN luft temp.. så jeg tror det holder ;) vannet ligger å ruger på 0.2c over luft nå :D

 

 

men, en liten update tid

 

 

jeg hopper dessverre (?) frem og tilbake mellom WW blokka og TDX ideen min..

jeg har planen klar for tdx designet og holder på med WW.. så vi får se hvilken som får møte en cpu først :p

 

TDX:

 

kj0ler%20(Custom).jpg

 

dette er da ribba i tdx designet mitt, jeg kuttet den ut for noen timer siden. den er 3x3 cm stor. og den skal IKKE ha et rett ribbe design ;)

 

 

WW

 

dessverre pga dårlig borre utstyr, så har jeg klart å brekke 2 borr nede i blokka.. det er ikke krise pga jeg kan kutte de ut etter hvert..

 

slik ser den ut til nå.. 5? % ferdig ca :p

 

5pro.ferdig%20(1)%20(Custom).jpg

 

5pro.ferdig%20(Custom).jpg

 

 

jeg får meg en stor søyle borremaskin i morra, så jeg får gjort masse fremover, (håper jeg)

 

 

that's it for now.. jeg køyer nå :)

Lenke til kommentar

Dette er bare så inspirende Diablito2k. Fikk lyst til å lage min egen kjøler. (luftkjølt da i kobber, Har kanskje ikke så mye med vannkjøling å gjøre da, men du kan det der med å inspirere folk. Stå på :yes:

 

Det jeg ikke skjønte helt var den WW blokka di, den er jo svær :scared: Hvordan skal du få plass til den? Vet at du kommer til å kutte den ned osv, men klarer ikke å se for meg det ferdige resultatet...

 

Du skal ha skryt for dette....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...