Gå til innhold

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HDD update

 

da var front røret loddet på :) det tok MYE varme men det gikk..

ferdig%20loddet%20(Custom).jpg

 

 

tok den ut i hagen bare for gøy og det kom vel en stråle på over 5m ut av blokka.. uten lekasjer ;)

ferdig%20loddet%20(1)%20(Custom).jpg

 

 

syns dere ?

 

 

jeg har begynt på WW blokka.. men har dessverre klart å brekke noen borr :( men jeg har heldigvis en løsning på det også.. så vi får se hva som skjer :p

Lenke til kommentar

La det være sagt med det samme; Dette blir kanskje litt OT, men siden diskusjonen etter min mening er ganske relevant for Diablito´s worklog, tar jeg sjansen. :roll:

Og kommer tilbake med min lille test som lovet i innlegg nr. 1085.

 

Innledningsvis, AveMorphine: 3grader er _endel_, og som jeg vel også påpekte i ovennevnte innlegg; Verdt å ta med seg.

 

Har nå gjennomført min lille test med restriktoren hvor hullet faktisk var mindre enn jeg trodde! Skarve 2,1mm måler det, helt nøyaktig:

Restriktor_1.jpg

Røret til venstre er et 10mm rør, for sammenligning.

Her er restriktoren montert mellom pumpe og radiator:

Restriktor_2.jpg

 

Maskinen ble først kjørt uten restriktor, og temperaturer logget. For tiden er det montert en XP-M2600, (45w) lett klokket til 2500 /v1,62volt.

CPU-blokk: TDX-klone, GPU-blokk: Nok en TDX-variant. Pumpe: Maxi-Jet 1200, max løftehøyde 1,5m. Total slangelengde i systemet: Ca 90cm. Radiator: ProCore, m. 120mm vifte på ca 1500rpm. Romtemp ca 22grader.

 

Temps uten restriktor:

Vann: 28,1

CPU idle: 35,4

CPU etter 5min 100% load m CPUStabTest: 37,2. Tempøkning: 1,8grader

Vann etter 5 min: 28,7

 

Temps med restriktor, 2,1mm:

Vann: 28,1

CPU idle: 36,2

CPU etter 5min 100% load m CPUStabTest: 38,3. Tempøkning: 2,1grader

Vann etter 5 min: 28,5

 

Som man kan se utifra denne lille testen, stiger CPU-temp med fattige 1,1grader, tiltross for en betydelig redusert vannmengde gjennom systemet. En 2,1mm åpning gir jo ikke rare vannstrømmen.

 

Uten på noen måte å avfeie andres resultater ved å dundre ivei med "superpumper", vil jeg allikevel mene at dette eksperimentet gir en ganske god indikasjon på at man kanskje hausser opp behovet i et noenlunde normalt kjølesystem?

I det øyeblikk man eventuelt oppnår betydelige temperaturforbedringer ved en såpass kraftig pumpe som det her er snakk om, ville jeg heller fokusert på vannblokkene i systemet. Det kan kanskje vitne om at disse ikke er fullt så effektive som mer moderne løsninger.

Jeg har i alle fall liten tro på en temperaturforbedring på hele 3grader i mitt system, med en dobbelt så kraftig pumpe.

Ei heller skal jeg påstå at testen dermed slår beina under en slik påstand, men la det i alle fall være et tankekors midt oppe i jakten på lavest mulige temperaturer.

 

For egen del vil jeg heller sette fokus på vannblokkene, og det forbedringspotensialet som måtte ligge i ennå ikke publiserte design og løsninger. Digre pumper er kanskje løsningen for mange i stedet, og gjerne for meg!

Men utifra de erfaringer jeg sjøl sitter inne med, vil jeg nærmest påstå at det er å skyte spurv med kanoner.

 

Den som nå måtte tro at jeg på noen måte bløffer med tall i mitt lille eksperiment, er når som helst velkommen til ved selvsyn å gjenta eksperimentet. Jeg henter og bringer gjerne, innenfor Oslo´s grenser.

 

Edit: Ettersom jeg var ganske nyskjerrig på hvor mye vann som egentlig slapp igjennom restriktoren har jeg akkurat nå (22.06) foretatt en måling: Skarve 60ltr/t! Da kan man jo gjøre seg sine tanker om behovet for digre vannpumper, og ikke minst gevinsten ved disse......

Lenke til kommentar
skrue: i get your point ;)

 

 

 

Fragletrollet: åssen syre og hvor tenker du på ? eddik og salt eller ?

Bra. :thumbup:

 

Fortynnet saltsyre er vel det beste å bruke, men spørsmålet er vel om du får tak i det.

Men hva med Plumbo da? En bøtte med varmt vann og Plumbo, og så hiver du kobberet oppi. NB! ikke gjør dette innendørs!

Funker fantastisk på aluminium, men er litt usikker på hvordan kobberet "angripes". Verdt å prøve kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...