Gå til innhold

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg har vært inne på før, det er ett must med dempeføtter på pumpen.

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC41021 <-de bruker jeg. Men en kan lage det med neoprenebiter.

 

Da tar en en tykk neoprenebit mellom pumpen og chassis, og deretter en tynnere neoprenebit mellom chassis og skrue. Den ene enden av skruen festet i pumpen`s bunnplate, gjennom den tykke neoprenen, chassis og den tynne neoprenen på andre siden, og deretter gjennom en litt stor skive som dekker over en litt større flate på neoprenen på utsiden av chassis. På denne måten vil ikke skruen være vibrasjonsbærende og vibrasjonene vil ikke forplante seg i kabinettet.

 

De festene til microplex gjør det samme, men på en enklere (men dyrere tror jeg) måte.

Lenke til kommentar
Med min L20II var flow mildt sagt dårlig gjennom hele systemet og jeg vil tro det er noe av grunnen til relativt høy temp på vannet (vannet bruker lengre tid på å ta til seg energi og avgi energi`en). Nå kjører jeg systemet mitt med UP2000L`n og tempene på CPU og NB har gått ned 3c mens GPU ligger på omtrent 1-1,5c lavere enn før. Vanntemp er også 1.5c lavere enn den var med L20II`n. Dette er med lik romtemp.

 

Hm, det var vel ikke akkurat himmelstormende forbedringer da? Men 3grader lavere temp på CPU kan jo være verdt å ta med seg, bevares.

Men så spørs det da; Er det verdt det?

 

Og hva er utgangspunktet, dvs hva slag blokk(er) er det snakk om her? Om det er snakk om de hjemmelagde blokkene med tilnærmet flat bunn så kan jeg forstå forbedringen, de vil helt sikkert profitere på en høyere vannstrøm.

 

Dette vil sikkert gjelde for de fleste av dagens ferdigkjøpte blokker også, men antakelig i vesentlig mindre grad?

Grunnen til at jeg stiller spørsmålene, er at jeg sjøl har eksperimentert en god del med slike ting, men har tilgode å prøve pumper i "tremeters-klassen".

 

Derimot har jeg gått andre veien, for å se hvilke utslag dette ville gi, og ble ganske overrasket over resultatet! Nå er dette riktignok en stund siden, og blokker og systemer har jo forandret seg noe siden den gang.

 

Forleden dag skiftet jeg ut en særlig trang Cascade-klone på GPU, til fordel for en som ga vesentlig bedre flow. Med utskifting av denne blokka, som så avgjort var flaskehalsen i systemet, regnet jeg faktisk også med en litt lavere CPU-temp, som følge av høyere flow.

Men hva skjedde? Ingenting, absolutt ingenting! CPU-temp var akkurat den samme, med en god del høyere flow.

Når jeg kommer hjem i dag skal jeg finne frem den gamle restriktoren med 3mm(!) hull og legge den inn i systemet, bare som en test med dagens løsninger. Skal selvsagt formidle resultatet etterhvert.

 

Mener ikke dermed å si at jeg ikke tror på effekten av en kraftigere pumpe, men stiller som sagt et stort spørsmål om hensikten med en slik, vel og merke om man har blokker og utstyr som ellers fungerer bra.

Lenke til kommentar

nå var jeg på handle tur og fikk tak i litt kobber bend og rør som skal bruke senere...

 

og jeg tok "sjansen" og kjøpte meg en 5m rull med pvc slange på Clas og fant ut at de er MYE bedre enn de fra biltema i samme dimensjon :)

 

veggene på Clas sine slanger er ca 2.5mm og biltema sine er 1.5mm så 1mm tykkere vegger på slangene fra Clas :) og de knekker MYE mindre enn de fra biltema ;)

 

så for de som har tenkt å kjøpe seg "billig" slange, kjøp på clas. de er mye bedre :)

Lenke til kommentar

Den *venstre* får du garantert ikke på UP2000L inngangen.

 

Skrue: 3c er _endel_ i mine øyne. Det var med Danger Den Maze4, Danger Den Z-chip og Magnum GPU (restriktoren) og da med en Black Ice Extreme radiator.

 

Jeg valgte en slik monsterpumpe av èn grunn: jeg skal ha dyser i CPU GPU og chipset blokkene mine. Hvilke pumper på markedet vil takle det? Jeg har testet Eheim 1048, Aquabee UP500, Hydor L20II mfl.

 

L20II`n knakk nippelen på når jeg skrudde til en slangeklemme samt den lekker nesten uansett hva jeg gjør og blir aldri tom for luft. Eneste fordelen (om en kan si det slik) er prisen.

 

Eheim 1048 er en knallgod pumpe, men også den gir opp etter en hviss slangelengde.

 

Up500 er for liten til mer enn 1 blokk og bråker for mye når den er frittstående i forhold til hva den pumper (denne er fra billig-enden av Aquabee serien).

 

Flere tester av blokker med forskjellig dyseløsninger har vist at de beste temperaturene oppnås ved high flow gjennom de mest restriktive dysene. Men til motsetning fra det mange tror er det ikke flow rate som blir avgjørende i den sammenhengen, men pumpens mottrykksegenskaper. Dels pga slanger (som er det mest flow restriktive som finnes) og dels pga blokkens kontruksjon.

 

Jeg garanterer ingenting, på samme måte som du ikke kan garantere at dine teorier stemmer. Jeg kan kun vise til mine resultater og gi råd ut ifra de (på samme måte som du har gjort).

 

Men som sagt, jeg _tror_ det er løftehøyden (som ofte er en indikasjon på hvordan pumpen vil takle slangelengder) som er det vesentlige her.

 

*er en smule trøtt i dag gitt :blush:

 

Edit: om det er verd det får tiden vise. Jeg drar gjerne med meg de tre gradene. Og la meg si det på en annen måte; hvor stor var forskjellen på den beste og verste blokken du har testet? ;) I testene jeg har lest på ok.no er det opp mot 1c forskjell, og jeg faller nok inn under innbitt overklokker (og trodde vel egentlig du gjorde det også).

 

.....Maze 4 kommer først til sin rett vi overklokker litt. Planslipingen senket temperaturen med 1°C ved idle og hele 2°C ved load. Dette plasserer den en grad foran Maze 3, på delt førsteplass med selveste Magnum! Det er likevel små forskjeller vi snakker om, forskjeller som ikke har noe å si for andre enn innbitte overklokkere - det vil si oss!......

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

kverna: :) 2 sek.. så skal du få sjokk :)

 

Hottentott: radiatoren er der for å få vekk varmen fra vannet (energi kan ikke skapes eller ødlegges, bare transformeres eller overført til no annen) ergo en radiator overførere energien(varmen) fra vannet og til lufta :)

 

så ja. en radiator i en eller annen form er nødvendig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...