Gå til innhold

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare et par ting jeg lurer på. Nå som du har vannkjølt diskene, så regner jeg med at du skal støydempe dem? Det virker jo gunstig med så god kjøling.

Og en annen ting. Er du sikker på at en slik pumpe faktisk vil være optimal? Jeg ser iallefall noen problemstillinger med en slik pumpe:

1. Pumpen gir unødvendig mye varme fra seg til vannet

2. Pumpen vil skape så høyt trykk inne i systemet at det er større sjangs for at slanger skal løsn, eller at det skal piple ut vann av dårlig loddete nipler ell.

3. Pumpen bråker og vibrer unødvendig mye, samt at den troligvis er veldig stor, så det kan bli problemer å ha den i kabinettet (om det er der du skal ha den).

4. Prisen på pumpen, og om ikke det er tilstedet, kvaliteten ;)

Er ikke sikker på om flowen igjennom radiatoren vil være et problem, da vannet ikke får så god avkjølning av viftene siden det passerer så fort, men likevel blir vel det oppveiet av at det går så fort rundt at det er raskt tilbake i radissen?

Mvh Fragle^

Lenke til kommentar

Ja, du er ikke den eneste som funderer litt på det. Personlig tror jeg at gevinsten fra en så kraftig pumpe vil være ganske liten, i forhold til de ulempene med støy og plass.

Sist men ikke minst; Den vil jo også stresse slangekoblinger og andre sammenføyninger mer enn vanlig, og kan i verste fall provosere frem lekkasjer...

Lenke til kommentar

2: med strips går det greit :)

3: isolert med "heat spredere" så er heller ikke det no problem

4: prisen er grei nok ;)

og jeg skal jo få inn en radiator til i systemet, så med tanke på at jeg skal ha en del blokker i systemet etter hvert, så tror jeg en så kraftig pumpe er nødvendig for å opprettholde en realtivt god flow :)

Lenke til kommentar
Bare et par ting jeg lurer på. Nå som du har vannkjølt diskene, så regner jeg med at du skal støydempe dem? Det virker jo gunstig med så god kjøling.

Og en annen ting. Er du sikker på at en slik pumpe faktisk vil være optimal? Jeg ser iallefall noen problemstillinger med en slik pumpe:

1. Pumpen gir unødvendig mye varme fra seg til vannet

2. Pumpen vil skape så høyt trykk inne i systemet at det er større sjangs for at slanger skal løsn, eller at det skal piple ut vann av dårlig loddete nipler ell.

3. Pumpen bråker og vibrer unødvendig mye, samt at den troligvis er veldig stor, så det kan bli problemer å ha den i kabinettet (om det er der du skal ha den).

4. Prisen på pumpen, og om ikke det er tilstedet, kvaliteten ;)

Er ikke sikker på om flowen igjennom radiatoren vil være et problem, da vannet ikke får så god avkjølning av viftene siden det passerer så fort, men likevel blir vel det oppveiet av at det går så fort rundt at det er raskt tilbake i radissen?

Mvh Fragle^

Jeg vet hvilken pumpe det er snakk om og:

1. Impeller og motor er i seperate kammer, med keramisk delte kammer så den ikke skal avgi varme til vannet.

2. Lite trolig med solide blokker som det er snakk om her. Når det gjelder nipler, bør en ha slangeklemmer ja....

3. Vurderingssak om en er villig til å ha det ekstra støynivå en slik pumpe avgir. IMO er det liten forskjell når en tar med alle andre elementer i PC`n som avgir støy. Ang størrelse er den stor mht normale pumper, men plass lager en alltids.

De behøver ikke være så himla mye større for å pumpe bedre.

2000L-v-l20II_thumb.JPG

4. Prisen er ikke like grotesk som Eheim (som IMO koster vesentlig mer enn det smaker) og kvaliteten, jeg har hatt/har flere Aquabee UP pumper uten at de har tatt kvelden i ekstreme situasjoner (jeg har diverse akvarium ol).

Ang Radiator: Vanntempen min gikk ned da jeg byttet til UP2000L(2000L/t) kontra L20II(700l/t). Samtidig sank temperaturen på alle komponenter i slyngen ganske mye. L20II er IMO for liten til mer enn 1blokk med svært korte slanger.

Lenke til kommentar

Jepp, men likevel så tror jeg det holder lenge med en Eheim 1250 frks. Husk at koblinger kan gå opp selv om du bruker strips, trenger ikke nødvendigvis å være slangen som faller av.

Hva slags radiator skal du bruke? Ville heller spart inn litt penger på pumpen (du kjøper vel ikke noe crap fra Biltema ell. vel?) og heller lagt det i en god//bedre radiator, ev. flere. Vil tro det vil være mer gevinstfult.

Skrue: Har du noen peil på det spørsmålet jeg spurte om?

Lenke til kommentar

Ok, men jeg tror fortsatt at det er litt overkill. Men resultatet vil jo fort kunne vise det motsatte, når den tid kommer....

Men pass uansett på at radiatoren er stor / god nok.

Fragletrollet: "Derom strides de lærde" som det heter.

Min egen oppfatning heller nok i retning av at jo lenger vannet får oppholde seg i radiatoren jo kaldere blir det, inntil en viss grense.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Jeg trodde lenge det lønte seg at vannet fikk lengre tid i radiator. Men det viste seg hos meg i det minste at vannet ikke ble kaldere av den grunn. Noe av grunnen til det vil jeg tro er at vannet trykkes hardere mot veggene i blokk og radiatoren og dermed øker en varmeopptaket og varmeavgivingen i blokk og raidator. Jeg kommer til å prøve å sette opp mitt eget system med to radiatorer i parallell på sikt for å teste hvordan det vil bli (ca 1000l/t i hver, mens en opprettholder 2000l/t gjennom blokkene).

Med min L20II var flow mildt sagt dårlig gjennom hele systemet og jeg vil tro det er noe av grunnen til relativt høy temp på vannet (vannet bruker lengre tid på å ta til seg energi og avgi energi`en). Nå kjører jeg systemet mitt med UP2000L`n og tempene på CPU og NB har gått ned 3c mens GPU ligger på omtrent 1-1,5c lavere enn før. Vanntemp er også 1.5c lavere enn den var med L20II`n. Dette er med lik romtemp.

Ang flow rate så har jeg ett lite problem, utgangen på tanken får ikke nok vann dersom tanken ikke er helt full (da inngangen og utgangen på tanken er på samme vegg (skillt med en vegg som ikke tetter helt igjen mellom inngang og utgang)). Men det lar seg løse ved å ha tanken så full som mulig. Å fylle systemet er noe mer komplisert enn før. Første gang jeg testet pumpen brukte jeg en Innovatek tankOmatic som er åpen.... (det ble en våt opplevelse :p). Da kjørte jeg bare pumpen på badet heldighvis ;) Spruten sto i taket på badet gitt :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...