Gå til innhold

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er sterkt uenig i at det ikke nytter med bare lim. Det fungerer som bare det, dersom en er grundig. Det viktigste er at flatene er plan og ikke glatte. Dersom de to tingene er på plass er det ikke noe problem å bruke bare lim (da en som er mostandsdyktig mot tilsetninger i vannet). Jeg har kjørt blokkene fra rev1 med en Aquabee UP2000L (2000l/t 3m løftehøyde) nå i flere dager uten antydning til lekkasje. Problemene oppstår i mitt tilfelle kun når jeg legger press på sentrum i blokkene da vannkammeret er for stort i mine blokker (så kobberbunnen gir etter langs kantene) men dette skulle ikke være ett problem med tanke på tykkelsen i bunnen din (mine er bare 0.5mm).

 

Det er lettere å få det tett med skruer ja, det er jeg med på, men det er slett ikke umulig å få det til med bare lim. Dessuten er det ikke skruene i blokken alene som holder tingene sammen, husk blokken er tross alt festet hardt mot det den skal kjøle, og de skruene er med på å holde det hele sammen.

Jeg respekterer selvsagt dine synspunkter.

Men må i all beskjedenhet få lov til å legge til at jeg baserer mine synspunkter på en ganske tung erfaring på slike og tilstøtende løsninger i andre sammenheng.

Jeg har heller ikke sagt at det ikke nytter med bare lim, men hva sitter du igjen med av sikkerhetsmarginer da? Ingen, absolutt ingen. JEG ville i alle fall aldri tatt sjansen på en slik løsning.

I en sammenstilling som til en viss grad utsettes for temperatursvingninger, og hvor utvidelseskoefissienten mellom delene er påtagelig forskjellig, kan man risikere at adhesjonen mellom lim og metall / plast svekkes over tid.

Det har du jo så vidt jeg kan skjønne, selv erfart....

Jeg var vel egentlig også ganske tidlig ute med å stille meg litt skeptisk til kombinasjonen tynn plate / med press over en såpass stor og dårlig understøttet flate som du la opp til i blokka di, noe som vel viste seg å medføre riktighet.

 

Når jeg lager blokkene mine på den måten jeg gjør, så tar jeg overhodet ikke med i beregningen det trykket man får hjelp av via festefjærene, konstuksjonen i seg selv er mer enn sterk nok til å tåle trykk langt utover det man oppnår i våre kjølesystemer.

 

Det at jeg til enhver tid stresser en løsning med skruer, bygger rett og slett på det faktum at jeg alt for ofte har sett "superliminger" falle fra hverandre. Hvorfor skulle vi i det hele tatt risikere noe lignende i våre dyrekjøpte maskiner?

Jeg synes muligheten for at noe slikt kan skje er alt for stor, og vil derfor hevde at en sammenskrudd løsning må etterstrebes.

 

Og vær også klar over følgende; Jeg kaster kun frem mine formaninger i den hensikt å hjelpe andre til å unngå både egne og andres mer eller mindre smertelige erfaringer innenfor området, i den grad jeg kan formå det.....

Lenke til kommentar
noen close ups :)

 

closeups%20(1)%20(Custom).jpg

 

ikke så veldig skinnende lengre :)

closeups%20(Custom).jpg

 

i morgen skal jeg få tak i gjengetapp til niplene og gjengeteip. samt mer plexi og silicon :)

 

mini edit: nå legger jeg meg :yes:

Se det ja, nå begynner det å ligne noe! Neste gang bør du sørge for plass til skruer i den andre diagonalen også, så blir det 100% :thumbup:

Lenke til kommentar
EHHHEM!!!!

 

HOST, HARK!!! MARITIM SEALER!! VRÆL, HARK

 

[/spam]

Host hark Vrææl. Sett i skruene feil og det lekker det også Host hark vræææl. Samt på første forsøk var overflatene glatte. Men be my guest kveruler i vei.

 

Lykke til Diablito2k

ta deg en titt på workloggen min så vil du se blokker festa med maritim sealer, på GLATT plexi og GLATT kobber og det sitter som FAEN! jeg makta ikke å dra de to delene fra hverandre, og jeg er ingen pingle.

 

hvor i allverden fikk du skruer fra? enten er du det du som har røyka noe her, all hostinga di tatt i betrakning, eller er det jeg som ikke er helt oppmerksom her igjen? (klokka er 3.30)

 

diablito: har jeg ikke svart deg på det før? side 4 i workloggen min.. det kan ha vært noen andre, men som sagt: 50 kroner for en tube nok til ca 15-20 blokker.

kjøpte på byggmix, men de har på chlaser'n også. til en tier mindre :p

 

holder seg flexibelt og tett, tåler kjemikalier og sitter som sagt: HARDT!

Lenke til kommentar

Misforsto deg litt der Demogorgon. Det kan virke som det er stor forskjell på Maritime Sealere også, da den jeg skaffet meg ikke holdt flatene sammen skikkelig, og til slutt løsnet når jeg hadde glatte flater. Dette tok noen dager, med ren frostveske i blokken`s bunn uten at blokken ble presset på av feste i komponenter.

 

Jeg klarte heller ikke dra de fra hverandre de første to dagene, uansett hva jeg fant på. Men den tredje dagen med frostveske løsnet det på den ene siden og da var det gjort (når det først glapp så dro jeg bunnen av plexi`n lett som ingenting). Med tanke på at vi ofte har frostveske i systemene våre, eller andre tilsetninger for å hindre alge/bakterievekst, vil jeg påstå at å slipe flatene litt så de ikke er helt glatte (i henhold til bruksanvisningen på den jeg har) er om ikke annet en betrykkende og enkel ting å gjøre.

 

Off topic: jeg fikk tredd på en 12mm slange på innsugsnippelen til UP2000L`n min (etter _endel_ banning ;)). Ga opp å finne nippel, si ifra om du snubler over noe?

Lenke til kommentar

nå har jeg holdt på med å PRØVE å tette blokka i 3 timer uten hell.. jeg kjøpte såkalt "flytende paking", som er beregnet til bruk i motorer o.l. og tåler alt av skjemikalier som finnes i motoren. så jeg tenkte det ville funke.

 

problemet med denne blokken er for tynne kanter og store skjevheter på overflaten. og det gjør at det ikke blir en 100% forsegling.. :(

 

soo.... sender deg en PM skrue :)

Lenke til kommentar
Misforsto deg litt der Demogorgon. Det kan virke som det er stor forskjell på Maritime Sealere også, da den jeg skaffet meg ikke holdt flatene sammen skikkelig, og til slutt løsnet når jeg hadde glatte flater. Dette tok noen dager, med ren frostveske i blokken`s bunn uten at blokken ble presset på av feste i komponenter.

 

Jeg klarte heller ikke dra de fra hverandre de første to dagene, uansett hva jeg fant på. Men den tredje dagen med frostveske løsnet det på den ene siden og da var det gjort (når det først glapp så dro jeg bunnen av plexi`n lett som ingenting). Med tanke på at vi ofte har frostveske i systemene våre, eller andre tilsetninger for å hindre alge/bakterievekst, vil jeg påstå at å slipe flatene litt så de ikke er helt glatte (i henhold til bruksanvisningen på den jeg har) er om ikke annet en betrykkende og enkel ting å gjøre.

 

Off topic: jeg fikk tredd på en 12mm slange på innsugsnippelen til UP2000L`n min (etter _endel_ banning ;)). Ga opp å finne nippel, si ifra om du snubler over noe?

offtopic delen først.. de har som sagt på tess, men de er av stål..

også en del mindre. 14mm slanger går rett på uten kamp i det heletatt.

 

jeg har lakka de med klarlakk, og håper at de skal holde, men vi får se. jeg manger uansett en nipel, så den blir ikke tatt i bruk med det første.. men god pumpe er det.. (bruker 14mm slange jeg fikk på skola..)

 

ontopic: skal vel teste med et eller annet løsemiddel, men har bare rødsprit, og bruker ikke frostvæske i vannkjølinga, så det er jo ikke sikkert vi får samme resultat.. må vel nesten sjekke da..

Lenke til kommentar

jaja.. litt tidligere da :)

 

Update tid

 

 

GPU:

 

toppen limes (og ja jeg har røffet opp plexien med sandpapir :p)

gpu%20clamp%20(Custom).jpg

 

når jeg får testet den vet jeg ikke.. men på grunn av "risken" så skal jeg teste den på et GF3TI200 kort og se hvor langt jeg kommer :p ligger på 175@260 med p4boxed kjøler :D

 

 

i

dette er da planen for den nye gpu blokken.. :

 

ny%20gpu%20plan.%20(Custom).jpg

 

og guide hullen borret opp:

 

guideborret%20(Custom).jpg

 

 

jeg har også planer om å lage TDX ripoffs på gpu og cpu.. her er planen.

( mangel på sketchup, tegner man :) )

 

GPU

gpu%20tdx%20(Custom).jpg

 

CPU

cpu%20tdx%20(Custom).jpg

 

om dette blir en realitet, vet jeg ikke :p (mest sannsynlig)

 

Disse minnekjølerene er 2x2 cm og fugte med IcebergQ 4 skjermkort kjøler.

har tenkt å bruke de til TDX ripoffs :)

minneskjem.%20(Custom).jpg

TDX%20%20hjerte%20(Custom).jpg

 

 

og så CHIPSETT:

 

den sorte er 1mm gummipakning og det røde er "Flytende pakning"

blokk%20montert%20(Custom).jpg

 

 

massive update complete :)

 

 

syns dere ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...