Gå til innhold

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Temps fra mine blokker og hvordan sensorer er montert mm.

 

 

Oppdaterte temp`s

 

kjører følgende:

 

Abit NF7-S V2 @ 220

XP-M2400+ @ 220x9 1.65V

512MB Corsair TwinX 3200LL @ 220DC cl2-2-2-11 1t

Gainward GF4MX440  :cry:  @ stock forløpig

 

Kjølingen består av:

 

CPU Rev1, GPU Rev1 og Chip Rev1

Black Ice Extreme radiator med en Titan Alu 120mm på 12V

Hydor L20II pumpe

NC floppy Reservoar

12mm PVC slange fra clas ohlson

Strips som slangeklemmer

 

Sensorene er montert slik:

 

CPU

http://www.home.no/avemorphine/cpusensor_thumb.JPG

 

CPU sensoren er limt fast med AS lim så den vil ikke være montert forskjellig for hver gang jeg bytter CPU blokk.

 

Chip og GPU

http://www.home.no/avemorphine/chipsensor4_thumb.JPG

 

Sensorene fikk litt AS5 på tuppen, og blir klemt fast mellom HK/skjermkort og neoprenen. Ergo er det ikke ambient temp som blir angitt ;)

 

http://www.home.no/avemorphine/GPU-sandwitch3_thumb.JPG

 

Vannsensoren er montert mellom utgangen på radiator og CPU blokken (på det stedet vanntempen er lavest). Jeg kunne godt tenkt meg en sensor før hver blokk, men det er for mye styr med de (var ett herk å få tett).

 

Jeg oppgir nå kun load temps, da jeg kjører inn systemet og bare legger inn noen oppdaterte temps "along the way".

 

Tempene er da avlest etter 12t med Prime95 stresstest (blend).

 

CPU: 42.5

Chip: 39.5

GPU: 32.9 (denne er ikke load!)

Vann: 28

Lenke til kommentar
:cry: nå sliter jeg meget!

 

jeg åpnet pcen får å prøveteste gpu blokka og ser masse luftbobler komme fra chipsettblokka... ikke inn bare ut :hmm: så jeg undersøkte litt og fant ut at det var en hår fin sprekk i limingen mellom plexien og kobberet..

Nå er det ikke meningen å være stygg her, ei heller fremstå som en kjølevannsprofet;

Neste gang ville jeg sørget for å lage plass for noen skruer... :thumbup:

Lenke til kommentar

aveMORphine: takk :)

 

 

Drunken_master: Byggmaker e.l.

 

 

skrue: du er jo Vannkjølings profet ;) (så og si)

 

og som jeg spurte om litt tidligere, åssen får du blokkene tett melloom kobberet og plexien ?

 

 

 

 

uansett, så tror jeg at jeg fikser det. har borret opp litt huller og gjenget litt her og der.. kommer update på blokken litt senere :)

Endret av Diablito2k
Lenke til kommentar
satan ass... ÅSSEN?

 

aralditen var helt gummi og det ENESTE som holdt blokka sammen var den ene skruen som jeg KARTE å gjenge opp :( :( :(

....As we speak..

 

Det var jo ille. Trenger du hjelp til å lage noe nytt i en fart, så kan du jo sende meg en PM....

Lenke til kommentar

og som jeg spurte om litt tidligere, åssen får du blokkene tett melloom kobberet og plexien ?

 

 

 

 

uansett, så tror jeg at jeg fikser det. har borret opp litt huller og gjenget litt her og der.. kommer update på blokken litt senere :)

Det er egentlig ikke så vanskelig, og hvordan sier seg nesten selv;

Flatene bør være så plane som mulig. Før jeg foretar en endelig montasje av blokkene, trykkprøves disse uten noen form for lim / tetningsmasse. Da får du en mye bedre kontroll på hvor, og hvor mye det lekker. Har du gjort jobben med planinga grundig nok, så skal det selv uten tetningsstoff bare være små lekkasjer. Jo mindre jo bedre.

Stol aldri på noen form for lim, det er skruene som holder det hele sammen.

 

Som "lim" / tetningsmiddel kan du derfor faktisk bruke det meste, så lenge det ikke løser seg opp i vann.

På spiralblokka mi brukte jeg kun vaselin som tetningsmiddel, som et eksempel på det.

Har ved flere anledninger også brukt herderen i et tokomponent Aralditlim. En ulempe ved det, er at det er vanskelig å fjerne om man ønsker å demontere blokka for rengjøring eller endringer.

I de to siste blokkene jeg har laget, har jeg kun brukt et tyyynt lag med silikon mellom kobber og plexiplater, og kommer vel til å fortsette med å bruke det.

 

Får du plass til noen skruer som du nevner, så tror jeg definitivt at du er reddet!

Lenke til kommentar

(det er nesten på sin plass å nevne at vi på det ok.no-treffet i Oslo for noen uker siden faktisk diskuterte festemåten din på blokka, uten bruk av skruer. Konklusjonen var vel så vidt jeg husker at vi var litt skeptisk til at den ville holde med bare lim.... :wee: )

 

Loggen din viser vel at du ikke lar deg knekke av en slik bagatell. Du (og vi som følger med på loggen) har jo nå i alle fall lært endel med tanke på sammensetting av komponentene i en vannblokk!

 

..og den kunnskapen takker jeg deg for!

Lenke til kommentar
ok. men hvorfor "bare" herderen i araldite ?

 

 

Jo, rett og slett fordi den har en ganske seig konsistens, og derved gode tetteegenskaper. Dessuten er det jo relativt enkelt å demontere blokka ved behov for rengjøring etc, jeg legger i alle fall opp til det når jeg monterer dem.

 

Og igjen; Massen har KUN oppgave som tetningsmiddel, det er jo skruene som holder tingene sammen....

Lenke til kommentar

Er sterkt uenig i at det ikke nytter med bare lim. Det fungerer som bare det, dersom en er grundig. Det viktigste er at flatene er plan og ikke glatte. Dersom de to tingene er på plass er det ikke noe problem å bruke bare lim (da en som er mostandsdyktig mot tilsetninger i vannet). Jeg har kjørt blokkene fra rev1 med en Aquabee UP2000L (2000l/t 3m løftehøyde) nå i flere dager uten antydning til lekkasje. Problemene oppstår i mitt tilfelle kun når jeg legger press på sentrum i blokkene da vannkammeret er for stort i mine blokker (så kobberbunnen gir etter langs kantene) men dette skulle ikke være ett problem med tanke på tykkelsen i bunnen din (mine er bare 0.5mm).

 

Det er lettere å få det tett med skruer ja, det er jeg med på, men det er slett ikke umulig å få det til med bare lim. Dessuten er det ikke skruene i blokken alene som holder tingene sammen, husk blokken er tross alt festet hardt mot det den skal kjøle, og de skruene er med på å holde det hele sammen.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Temps fra mine blokker og hvordan sensorer er montert mm.

 

 

Oppdaterte temp`s

 

kjører følgende:

 

Abit NF7-S V2 @ 220

XP-M2400+ @ 220x9 1.65V

512MB Corsair TwinX 3200LL @ 220DC cl2-2-2-11 1t

Gainward GF4MX440  :cry:  @ stock forløpig

 

Kjølingen består av:

 

CPU Rev1, GPU Rev1 og Chip Rev1

Black Ice Extreme radiator med en Titan Alu 120mm på 12V

Hydor L20II pumpe

NC floppy Reservoar

12mm PVC slange fra clas ohlson

Strips som slangeklemmer

 

Sensorene er montert slik:

 

CPU

http://www.home.no/avemorphine/cpusensor_thumb.JPG

 

CPU sensoren er limt fast med AS lim så den vil ikke være montert forskjellig for hver gang jeg bytter CPU blokk.

 

Chip og GPU

http://www.home.no/avemorphine/chipsensor4_thumb.JPG

 

Sensorene fikk litt AS5 på tuppen, og blir klemt fast mellom HK/skjermkort og neoprenen. Ergo er det ikke ambient temp som blir angitt ;)

 

http://www.home.no/avemorphine/GPU-sandwitch3_thumb.JPG

 

Vannsensoren er montert mellom utgangen på radiator og CPU blokken (på det stedet vanntempen er lavest). Jeg kunne godt tenkt meg en sensor før hver blokk, men det er for mye styr med de (var ett herk å få tett).

 

Jeg oppgir nå kun load temps, da jeg kjører inn systemet og bare legger inn noen oppdaterte temps "along the way".

 

Tempene er da avlest etter 12t med Prime95 stresstest (blend).

 

CPU: 42.5

Chip: 39.5

GPU: 32.9 (denne er ikke load!)

Vann: 28

Siden det ble brakt på bane, kan jo jeg også legge frem mine temperaturer:

 

kjører følgende:

 

Abit NF7-S V2

XP-M2400+ @ 200x12 / 1.65V

512MB Twinmos 3200

Pow.Color 9800 Pro std hastighet

 

Kjølingen består av:

 

CPU: TDX-klone, versjon II GPU: Cascade-design, med kulepennrør som dyser

Chipset: Modifisert luftkjøler, med vifte på ca 6volt

 

ProCore radiator med en Sunon DP201 A på 230volt (Vanligvis 130volt)

Maxi-Jet 1200, m integrert tank på 0,2 dl

12mm silikonslange fra Gummi AS K.Lund

Ingen slangeklemmer nødvendig

 

Sensorene er montert slik:

CPU: Limt fast tett inntil core

GPU: Limt fast til baksiden av core, isolert mot omgivelsesluften vha cellegummi.

NB: Kun overflatemåling vha IR-termometer.

 

Vannsensoren er montert i følerlomme i tanken.

Jeg oppgir nå kun load temps, etter ca 3 timer med CPU Stab test (100% load)

Temperaturene stabiliserte seg etter ca 10-15minutter, men har for sikkerhets skyld kjørt 3timer

 

CPU: 32,7

Chip: 29,1 (NB! IR-avlest)

GPU: 28,3 (denne er ikke load!)

Vann: 26,5

Luft: 22,7

Lenke til kommentar

update" :(

sprekken.. kantene VAR helt intill hverandre

sprekk%20(Custom).jpg

 

ide 1 var å erstatte aralditen med gummi... men

idee%201%20(Custom).jpg

 

lage nye hull og denne gange gjenge opp plexien istede for kobberet.. (kobber, spess 10mm tykt er satan så vanskelig å få gjenget opp, knukket 3 tapper allerede)

 

losning%20(1)%20(Custom).jpg

 

losning%20(Custom).jpg

 

hadde tenkt å bruke denne gummipakningen først, men så nevnte Skrue silicon, så jeg tenkte det ville se bedre ut også :)

losning%20(2)%20(Custom).jpg

 

monter i maskene.. uten nipler da :)

montert%20uten%20nipler%20(1)%20(Custom).jpg

 

 

 

GPU update:

 

pga manglende høyde på blokke. skal jeg lage en ny en. jeg vil ikke kvitte meg med ramsinksene :) .. MEN den skal testes :)

teste%20p%e5%20gpu%20(1)%20(Custom).jpg

 

teste%20p%e5%20gpu%20(2)%20(Custom).jpg

 

 

thats it for now... nå er jeg sliten og trøtt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...