Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
interesant, men hva er alle de små hvite prikkene?

og hva er denne såkalte unbreakable construction for noe?

de små hvite prikkene er dor markeringer. slike at ikke borret tar av nå du arbeider. tror jeg kjøpte stikke på clas etter at den andre(fra biltema) knakk i to :laugh:

Endret av Diablito2k
Lenke til kommentar
men den "hammeren" som skal bli kjøle blokken.. vil ikke det var ekstremt dårlig til fjerning av varmen??(kobber er jo mye bedre..)

nr1. kobber er vanskligere å arbeide med.

nr2. kobber er dyrere, og passer dermed ikke til mitt "billig/gjør det selv" vannkjøling!

nr3. de er MANGE kjøle blokker (kanskje mer rettet til luftkjøling) som er laget av alu.

nr4. den hammeren er bare "huset" på blokken, mer om det senere..

Endret av Diablito2k
Lenke til kommentar

update

nå har jeg jobbet noen timer med å file ut nippelhullene fra 10mm til ca 13mm i diameter. det tok si tid ja..

water-block%20(3)%20(Large)%20(Small).JPG

slik ser den nå ut, dere skjønner sikkert åssen dette skal virke nå. eller hva?

water-block%20(4)%20(Large)%20(Small).JPG

sideshot

water-block%20(5)%20(Large)%20(Small).JPG

disse nipplene skal limes fast med aralditt..

bare et VIKTIG spørsmål: tærer frostveske på termisk lim(type zalman) ???

kom gjerne med synspunkter..

-diablito-

Endret av Diablito2k
Lenke til kommentar

arald®itt sitter som oftest det.. bare det ikke blir for kaldt (20 minus ca), da blir det helt sprøtt og sprekker..

Er vel ikke no slags stoffer som tærer på lim i det tror jeg, men du kan bare gjøre et forsøk da.. ta litt frostvæske, med en klump i.. Sjekk hvordan det er om et par uker..

Endret av Axentrix
Lenke til kommentar
arald®itt sitter som oftest det.. bare det ikke blir for kaldt (20 minus ca), da blir det helt sprøtt og sprekker..

Er vel ikke no slags stoffer som tærer på lim i det tror jeg, men du kan bare gjøre et forsøk da.. ta litt frostvæske, med en klump i.. Sjekk hvordan det er om et par uker..

takk for tipset. :) *prøver nå*

Lenke til kommentar

-diablito-

Det vet jeg ikke sikkert. Men jeg tviler sterkt på det. Men det som etter min mening er et viktigere sak er hvorvidt messing/kobber mot aluminium skaper et problem. Ja, det kan absolutt gjøre det. Men du reduserer faren for dette med en god slump frostveske (30-40%) i destillert vann. Men uansett ville jeg ha systemet under oppsikt etter en stund. Har du mulighet for å demontere vanblokken for visuell kontroll er det en stor fordel.

Lenke til kommentar

-diablito-

Det vet jeg ikke sikkert. Men jeg tviler sterkt på det. Men det som etter min mening er et viktigere sak er hvorvidt messing/kobber mot aluminium skaper et problem. Ja, det kan absolutt gjøre det. Men du reduserer faren for dette med en god slump frostveske (30-40%) i destillert vann. Men uansett ville jeg ha systemet under oppsikt etter en stund. Har du mulighet for å demontere vanblokken for visuell kontroll er det en stor fordel.

jeg er redd for det samme. men det som er problemet, er at jeg har ikke fått tak i kobber :( , hadde jeg fått tak i det til en billig penge hadde jeg kjøpt..

og visuell sjekk av blokken er tilnærmet umulig. den MÅ dessverre limes i alle kanter.

Lenke til kommentar
Prøv å ta kontakt med en elektriker. Gjerne noen som monterer store installasjoner. De bruker slikt. De vil sikkert donere en liten bit hvis du spør på rette måten.

Morsomt prosjekt!

takker. men jeg tror jeg må legge prosjektet til siden pga galvanisk korrosjon :( for dere som ikke vet hva det er, så er det i bunn å grunn det ene metallet som "spiser" opp det andre metallet. I mitt tilfelle: kobber og messing spiser opp aluminum blokken.

jeg er snart ferdig med blokken, og legger ut masse bilder i morra så dere får se. men jeg vil høyst sannsynelig ikke bruke den blokken til mitt system, men kanskje noen andre vil får bruk for ideen min. :)

-diablito-

Endret av Diablito2k
Lenke til kommentar

Jeg fikk veldig lyst på selvlaget vannkjøling selv jeg nå *sikle*

1 idè: Har en gammel cpu kjøler (478). Vanlig vifte med kjøle ribbe.

Kanskje jeg kan borre 3-4 hull rett igjennom (på tvers), kjøre kobber rør igjennom (1 cm i diameter, ca), og koble på no stuff.. Bare som et forsøk..

Hvis noen skjønte hva jeg mente..

Krever VELDIG presis borring... :p

Får se.. Kan ikke lage noe drit som ikke kjøler eller er tett heller :p

Lenke til kommentar

det selges jo blokker som er alu topp og kobberbunn (swiftech)! Med et godt antikorrosjonsmiddel blir jo ikke blokka spist opp så fort som mange gir intrykk av. Det er selvsagt ikke den mest optimale løsningen, men det går fint å lage kjøleblokk med alu topp og kobber bunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...