Gå til innhold

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å referere til www.zerofanzone.com så ser det ut som om det går an å lodde kobber...

 

Men: Kongebra prosjekt; jeg er saftig hypp på å lage selv. Nydelig den siste blokken! Skulle vært tusen slike prosjekter.

 

Vet dere om noen andre sider som zerofanzone?

 

Tusen takk for inspirasjon!

Lenke til kommentar
For å referere til www.zerofanzone.com så ser det ut som om det går an å lodde kobber...

 

Men: Kongebra prosjekt; jeg er saftig hypp på å lage selv. Nydelig den siste blokken! Skulle vært tusen slike prosjekter.

 

Vet dere om noen andre sider som zerofanzone?

 

Tusen takk for inspirasjon!

bare hyggelig. selvfølgelig går det ann å lodde kobber. det er aluminium det er vanskelig med..

Lenke til kommentar
jeg hadde i bunn å grunn tenkt å lage en radiator av kobber rør og kobber tråd

Hvor mye kobbertråd tror du ville vært nødvendig til den radiatoren?

er ikke sikker. det hadde variert med om jeg skulle lage en dual eller singel i høyden. om den skulle være dobbel osv. men jeg hadde tenkt å kjøpe 50m å se hvor langt jeg kom.

Lenke til kommentar
kjerts:

Joda, i et vannkjølingsystem trenger du neppe fjerne meir enn 300W.

Når du er ute og kjører med bilen din må radiatoren fjerne kanskje 5-100 kW.

 

Nå har jo radiatoren to fordeler når den er montert i ein bil.

 

- Større delta T luft og vann

- Større luftstrømm

 

Likevel vil ein bilradiator klare å holde ein akseptabel delta T når den skal fjerne 100 - 300W uten vifter. Uten vifter må du stola på naturlig konveksjon og derfor kan det lønna seg å eksperimentera med monteringa.

Du mener vel fra 5- 10KW? :roll:

 

Grunnen til at mange velger varmeregister fremfor radiatoren er at den er mindre, og kan dermed fraktes med enklere. Det er kanskje en liten prisforskjell også (ikke ironi, jeg vet ikke)?

Lenke til kommentar
kjerts:

Joda, i et vannkjølingsystem trenger du neppe fjerne meir enn 300W.

Når du er ute og kjører med bilen din må radiatoren fjerne kanskje 5-100 kW.

 

Nå har jo radiatoren to fordeler når den er montert i ein bil.

 

- Større delta T luft og vann

- Større luftstrømm

 

Likevel vil ein bilradiator klare å holde ein akseptabel delta T når den skal fjerne 100 - 300W uten vifter. Uten vifter må du stola på naturlig konveksjon og derfor kan det lønna seg å eksperimentera med monteringa.

Du mener vel fra 5- 10KW? :roll:

 

Grunnen til at mange velger varmeregister fremfor radiatoren er at den er mindre, og kan dermed fraktes med enklere. Det er kanskje en liten prisforskjell også (ikke ironi, jeg vet ikke)?

Eg meinte 5000W til 100 000 W. Grunnen til at det er mulig er pga dei to tinga eg skreiv tidligare. Det blir aldri så mykje i ein liten Fiesta, men ein litt større motor så er det heilt normalt.

 

Å ta med seg ein slik radiator er ikkje stort verre enn drassa på ein crt-skjerm. Hos høggeren er prisforskjellen liten.

Lenke til kommentar

Greit det.. Jeg tror ikke det så vanlig med 100KW da. Det er ekstremt. Det er mulig ja, på ytterst få biler, og har ikke de andre kjøleløsninger også? Som mer luft i innsprøytningen? Hvor mange prosent av motorens effekt går bort til varme? Er det ikke rundt 30% i litt eldre biler, noe som har forbedret seg betraktelig! Noen biler nå trenger faktisk et eget varmeapparat fordi vannet blir ikke varmt nok å varme opp cupéen.

 

Jeg syns det er stygt med en så stor radiator, og ofte er det mange løse riller på den pga saltet. Det er dermed umulig å ha den inni kabinettet ettersom disse bitene kan dette av, man kan ha den på siden da. Hvis man ikke fester den på siden må man koble av slangene hver gang, og kanskje etterfylle systemet på nytt.

Lenke til kommentar

Hos høggeren finner du jo ofte gamle biler da.

 

Motor 136 hk effekt på akslingen og effektivitetsgrad på 0,3.

30% av brukt indre energi i drivstoffet går over til varme i kjølevannet.

Det betyr at 136 hk eller 100 kW må fjernes av radiatoren.

 

Ellers er eg enig i at bilradiatoren er stygg, men du skal jo kikke i skjermen og ikkje på kabinettet :p

Lenke til kommentar
Motor 136 hk effekt på akslingen og effektivitetsgrad på 0,3.

30% av brukt indre energi i drivstoffet går over til varme i kjølevannet.

Det betyr at 136 hk eller 100 kW må fjernes av radiatoren.

men nå er ikke den nedkjølignen akkurat passiv da. Er en grunn til at radiatoren er plassert der den er plassert ;) Bare farten til bilen gir adskillig kjøling til radiatoren. Tviler på at du klarer å oppnå 100kW kapasitet på radiatoren passivt.

Lenke til kommentar

var ikke det som var poenget mitt. Det ble lagt fram at en bil radiator var så overlegen fordi den i praksis må klare å fjerne så mye varme. Men da er luftgjennomstrømningen i radiatiren ganske betydelig. Så det som er vesentlig er; hva er kapasiteten til radiatoren når bilen står helt stille. Først da kan du begynne å vurdere om det er verdt å ha et dråg av en bilradiator eller om du klarer deg med et varmeregister fra en litt større bil.

Lenke til kommentar

Xell: Nei, så klart vil ikkje ein bilradiator klara å fjerna 100 kW med naturlig konveksjon og samtidig opprettholda ein akseptabel delta T (forskjell mellom temp luft og vann).

 

Men for å tenke på noka anna:

Dei fleste har vel vore borti ein slik elektrisk oljefyllt radiator. Denne kan jo være på 1 kW og uten vifter. Olja som er inne i den er ikkje så varm (45C ?). Det betyr at den klarer å fjerne 1 kW ved delta T = ca 25C. Da må den jo klara å fjerna 100-300W ved ein noko lavare delta T. Her kan du forresten lese litt om saken.

Lenke til kommentar

update:

 

 

temp på kobberblokken overrasket meg. her er resultatene:

 

2 timer uten noe aktivitet (idle)

 

cpu=26

 

vann=20

 

romtemp=19

 

 

over 1 time med si soft sandra burn in, 25 rounds @ 100% load

 

cpu=36

 

vann=26

 

romtemp=19

 

:thumbs::green::thumbs:

 

må si at jeg er stor fornøyd med dette resultatet.

 

jeg holder på med planlegging av chipsett og gpu kjøling. kommer senere.

 

 

noen som vet hvor stive Tygon slangene fra Netconnection er iforhold til vanlig PVC slanger ??

 

 

-diablito-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...