Gå til innhold

Hjemmelaget Vannkjøling [Diablito2k style] [26.12]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@kvakksalveren

Det er sant, og hele poenget er jo også å kjøre den vifteløs. De sku ha 300,- for den jeg skal ha, men siden vi er tre stykker som skal ha en hver så kan vi sikkert få kvantumsrabatt :D. Bakdelen er jo selvfølgelig at den er så himla stygg :p.

Endret av Jvla Halvsame
Lenke til kommentar

jeg bruker en bil raddis, den gjemmer jeg bare under senga. funker kjempe fint.. god flow igjennom de og. slipper vifter. (men da igjen, jeg har 3 radiatorer kobla på.. liggende under senga.. :p

hørte jeg noen si overkill?

edit: likte den kobberblokka di foresten. den så ikke fult så gettho ut som alu tingen. :green:

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
jeg bruker en bil raddis, den gjemmer jeg bare under senga. funker kjempe fint.. god flow igjennom de og. slipper vifter. (men da igjen, jeg har 3 radiatorer kobla på.. liggende under senga.. :p

hørte jeg noen si overkill?

edit: likte den kobberblokka di foresten. den så ikke fult så gettho ut som alu tingen. :green:

hehe. takker.

men.... 3 raddiser :scared: og ja det er overkill. men det virker vel? og siden du har plass til det, hvorfor ikke..

Lenke til kommentar
Det er forskjell på et varmeregister og en radiator når det gjelder bil. Radiatoren skal kjøle vannet. Varmeregisteret skal varme luften inne i cupéen.

. . . og forskjellen på dei to tinga er egentlig ingenting.

Det som er litt pussig er at med bilradiatoren kan kjøre uten vifter, noko som kan bli billigare enn varmeapparatradiator med vifter.

Ja, om PC, eller bare radiator er montert et sted der vindstyrken har gjennomsnitt på 70km/t vil jeg tro du slipper vifter...

Radiatoren på en bil fungerer dårlig uten vifter når bilen står i ro.. !

Lenke til kommentar
Ville det funket å ha passiv kjøling av vannet med min ene bil raddis? eller blir det for lite kanskje?

hvor stor er den?

ca 40 x 70 x 2 cm eller noe sånt. STOOR :scared:

Kan henge den på veggen som en ovn og trekke rør til pcen :green:

Edit: Skriveleif ja

Endret av GSM
Lenke til kommentar
Ville det funket å ha passiv kjøling av vannet med min ene bil raddis? eller blir det for lite kanskje?

hvor stor er den?

ca 40 x 70 x 2 cm eller noe sånt. STOOR :scared:

Kan henge den på veggen som en ovn og trekke rør til pcen :green:

Edit: Skriveleif ja

burde holde til passiv kjøling det, bare sett den et åpent sted..

Endret av Diablito2k
Lenke til kommentar

kjerts:

Joda, i et vannkjølingsystem trenger du neppe fjerne meir enn 300W.

Når du er ute og kjører med bilen din må radiatoren fjerne kanskje 5-100 kW.

Nå har jo radiatoren to fordeler når den er montert i ein bil.

- Større delta T luft og vann

- Større luftstrømm

Likevel vil ein bilradiator klare å holde ein akseptabel delta T når den skal fjerne 100 - 300W uten vifter. Uten vifter må du stola på naturlig konveksjon og derfor kan det lønna seg å eksperimentera med monteringa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...