Xeenon_ Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2004 Forresten var aida32 et sykt fint program... takker for den Lenke til kommentar
Grrrh Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 (endret) Nå gjelder jo ikke topicet hovedsaklig meg , men jeg vil gjerne slenge inn et spørsmål: Har en P4 2GHz Northwood Samsung 512MB(2x 256MB) RD-RAM (PC 800) Radeon 9800 Pro 128MB WinXP Home Bør jeg investere i ytterligere 512MB RD-RAM, eller vi det nesten ikke ha noe å si for ytelsen i spill som far cry, half life 2, doom 3, BF: Vietnam og nyere spill? Hvis jeg skal kjøpe 512MB RD-RAM til, kan det være et hvilket som helst merke sålenge det er samme hastighet på RAM'en jeg har nå? Kom gjerne med tips og anbefalinger til merke/pris takk 512MB holder tror jeg. Således tror jeg ikke du vil merke noen forskjell om du har mere RAM. Maskinen min gikk litt saktere med 1.024MB enn 512MB uten at jeg går inn på årsaken til det, jeg tror altså du ikke merker forskjell. Det er jo litt andre ting som krever mest RAM. På en annen side er det kanskje noen som vet bedre enn jeg her??? Jeg syns du skal la denne RD-RAM - maskinen tikke å gå til du utrangerer den. Den store ytelsesforbedringen får du når du går over til Dual DDR. Så et nytt Intel 875P/Pe hovedkort med dual DDR er nok den raskeste løsningen i dag. Det er jo i og for seg også den beste oppgraderingen du kan gjøre, - så du utrangerer HK og RAM og går for nytt HK og Dual DDR-RAM som nevnt. Du kan beholde CPU men må ha to identiske DDR-brikker. HK + et par brikker a' 256 MB DDR PC3200 eller PC4000 får du for mellom kr 1.500 og 2.000 - og du kommer til å merke kjempeforskjell. HK takler P4/800 så til høsten kan du dessuten trå til med en P4-3,2/800 til rundt kr 1.500 (???) og da har du en supermaskin. Når du har det rette HK og Dual DDR får du velge om du deretter oppgraderer CPU eller HDD først. Endret 4. mars 2004 av Grrrh Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Kan det vær at det heter 9EJL1 EZ?? I så tilfelle at navnet du sa er korrekt kan du ikke bruke s-ata disker. Om ikke eg husker feil så er det vel i865/i875 til intel som har ekte s-ata i chipsettet. Lenke til kommentar
Xeenon_ Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2004 Hmm... gidder ikke å kjøpe et nytt HK, så da blir det evt en disk som det kan kjøre Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Bare til en opplysning: Forskjellen mellom s-ata og p-ata er bare målbart. Det er ikke kontrolleren som er bremsen men diskene som er på markede i dag. Raskeste ide disken i dag er raptor 74 GB 10000rpm ca 70MB/s. Så det vil si at de fleste diskene klarer seg med ata66. Men i dag er de fleste p-ata100 eller 133 og s-ata 150. Om en stund kommer nok også s-ata 300. PS: Bruk aida32, der finner du så og si alt infoen du trenger å få svar på. Feks hvilken disk kontroller du har, kan tenke meg at det er ata66. Men du kan kjøpe ata100 og 133 disker som du kan bruke på den kontrolleren. Husk å kontrollere hvilken ide kabel du har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå