Gå til innhold

Maskina fryser el. Bluescreener


Anbefalte innlegg

Hei dere! De siste månedene har maskina mi blitt mer og mer ustabil, fryser ofte i spill, og litt sjeldnere i Windows (har XP). Først trodde jeg det kunne være noe med cpu-kjølinga, siden å åpne kabinettet og lufte på rommet (så romtempen sank) til en viss grad hjelper. Men i det siste ser ikke det ut til å hjelpe så mye heller. Dessuten viser Fuzzy Logic en cput temp under 50 konstant, og rpm på rundt 3000.

Maskina fryser spesielt ofte (som sagt) i spill.

Lurer også på om det kanskje skyldes for liten psu, men har egentlig ikke peiling (det er jo derfor jeg henvender meg her! :p

 

Uansett: Maskina mi er slik:

AMD XP2200(1,8ghz) på et MSI KT3 U2 333 hvd.kort.

(vifte som skal ta opptil xp2600)

384 mb RAM

80 gb hd

har nettverkskort i.

Cd-brenner.

280 W PSU.

 

Omtrent 3/4 av krasjene skjer som regelrett frys, mens resten får jeg bluescreen, sist med følgende kryptiske kode(vet ikke om det er samme kode hver gang dog):

 

STOP 0X0000008E, (0Xc0000005, 0X806EFFF8, 0xF21387B80, 0X000000)

 

Er det noe sted jeg kan finne ut hva dette betyr på plain norsk(engelsk)?

 

Skjønner at det kanskje ikke er så lett å diagnostisere dette utfra disse opplysningene her, men hadde satt umåtelig pris på innspill mht hva det evt. kan skyldes. Begynner å bli lei av at Neverwinter kræsjer hvert 5. minutt!

 

På forhånd takk for alle innspill! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har kompabilitetsproblemer.

Oppdater alt av drivere, nettverkskort, tastatur, chipsettdrivere o.s.v.

På AMD sine sider ligger det også en fix i form av en .reg-fil til CPU (large page minimum ettellerannet)

Fortsetter problemet etter at alle drivere er oppdatert, gå du løs på alle kjørende applikasjoner du mått ha. Mange slike programmer av "eldre" dato skaper konflikter med nyere versjoner av W2000 og XP.

 

Tror først og fremst du må oppdater chipset-driver. Du må ha Via Hyperion 4 in 1 v4.43(?)

Endret av Swixz
Lenke til kommentar

Nå har jeg oppdatert gfx-drivere (53.03), kjørt Hyperion og brukt Live Update 3...noen andre oppdateringer jeg kan foreta?

Er det mulig at PSU er for liten (280W)?

Fant ikke den "large page minimum" på amd sine sider...sjekka oppdateringer for XP-cpuene...

 

PS. 384mb ram=128+256

Endret av Sephirot
Lenke til kommentar

PSU er helt fin den, det er noe annet som forårsaker problemet ditt.

Nå lurer jeg på hvilken type RAM du har? PC????

Hvilke endringer du har gjort med maskinen den siste tiden? Ny hardware?

 

Eller kan det meste av kort være synderen inkl. skjermkort. Så i det tilfeller er det bare å prøve seg frem ved å strippe maskinen ned til kun essensielle komponenter, og starte derfra.

Forøvrig har enkelte spill kompabilitetsproblemer med windows og vil i såfall stå omtalt på supportsidene til microsoft.

 

 

Kan du si litt om akkurat hvor/hvordan bluescreen din forekommer?

 

Siste alternativ er en reformatering av harddisk. Ofte samler det seg "tusenvis" av ubrukelige reg-nøkler i registeret som windows bruker lang tid på å finne ut av, symptomene vil ofte være at det tar lengre og lengre tid ved bl.a. oppstart. Tilslutt stopper alt sammen.

Lenke til kommentar

Bruno: Sjekka i BIOSen og fant ikke Dramtype i freq/volt..var noe Dram timing control i Adv. Bios setup, men der kunne jeg bare endre til hclk osv, så de lot jeg være inntil videre.

 

Swixz:

Er faktisk ikke helt sikker på hva slags ram jeg har...at det ddr er vel det eneste jeg veit.om rammen. Skulle jeg tippe ville jeg sagt PC2100 el kanskje 1600

 

Men jeg kjøpte rammen da jeg kjøpte maskina, med xp1700, så det burde vel være riktig type ram i hvertfall. Oppgraderte til 2200 i høst (+cdbrenner), men problemene starta først en måned senere(med mye knirkefri bruk før problemene oppstod). Kan ikke huske at jeg gjorde noe spesielt med maskina i mellomtiden.(annet enn software-innstalleringer så klart.)

Maskina fryser seg stort sett bare i spill av den litt mer "tunge" typen (i.e. tunge for min maskin :D ) Som NWN og andre. I Windows (XP) går det så å si greit. I spill fryser maskina bare, mens dersom den krasjer i Windows kommer det bluescreen, virker helt tilfeldig når den kommer (skal ikke si hundre 100% sikkert at frysinga i Windows og spillene skyldes samme årsak, da det som sagt skjer ganske sjeldent utenom når jeg spiller.

Formattering av HD er helst siste utvei ja, men må det til så får jeg vel prøve det og etterhvert!

 

Takk for all hjelp så langt! :yes:

Lenke til kommentar
fryser ofte i spill, og litt sjeldnere i Windows (har XP). Først trodde jeg det kunne være noe med cpu-kjølinga, siden å åpne kabinettet og lufte på rommet (så romtempen sank) til en viss grad hjelper. Men i det siste ser ikke det ut til å hjelpe så mye heller.

Kan ikke se at du nevner om WinXP er oppdatert.

Siden bedre kjøling hjalp før ( selvom cpu-temp ikke var særlig høy ), så virker det som noe hardware er iferd med å ta kvelden når det ikke hjelper lenger.

 

Mulig PSU ikke leverer tilstrekkelig/ ustabil. F.eks. Q-tec psu'er har dårlig rykte m.t.p. stabilitet ( sjøl har jeg ikke hatt problemer med de ). 280 watt burde holde, ville likevel testa med en større ( kan være greit å ha liggende ).

 

Nettverkskort er jeg litt skeptisk på generelt når sånt skjer ( interface problemer - prøvd å ta det ut ?)

Går viftene som de skal, evt. er det mye smuss i maskina.

 

Prøv med å sette 'Bios Optimized defaults' og så øke AGP Aperture Size ( til 128mb i 'Advanced Chipset features' - vet ikke teksten i din Bios ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...