Gå til innhold

snowboard?

Chosiso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det skal vokses.. ikke smøres med skismurning :p hvis ikke det er ripet opp under så er det ikke nødvendig

Voksen kan gi bedre gli selv om det ikke er riper der....Såla under brettet kan på en måte "tørke ut" samme med vanlige langrenn ski...derfor de blir "glida" eller voksa da :yes:

Lenke til kommentar

Du skal vokse et snowboard og det skal skje ofte hvis det er et brett med sintrertbase(dyrt bertt) men hvis det ikke er et dyrt brett er det ikke så viktig. og du vokser ikke for å få vekk riper. du vokser for at det skal gå raskere. det du gjør når du vokser er å glatte ut basen, som det er små porer i, og når disse blir fylt igjen med voks glir det bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

chosebakken @ 28/02/2004 : 15:04

Kjipt vis stål kantene løsner! noen som har opplevd dette?

Lurte du på det med tanke på å glide brettet ( :laugh: ) eller var det bare en tanke som slo deg

Du må å skjønne at man ikke bruker skismøring, på ski går man oppover, bortover og nedover, og derav trenger man feste og gli i en kobinasjon. En normal snowboarder står stort sett nedover, ergo man vil bare ha gli.

Endret av dub
Lenke til kommentar

8-) = Har du ikke snudd litt opp-ned på ting her? =) Brett med sintret såle har nettopp det fordi de -ikke- trenger voksing ofte.. Siden det er fullt av små porer i sålen som voksen legger seg i vil voksen holde seg der -MYE- lenger enn på vanlige brett. Vanlige(billige) brett har bare en hard plan flate. Voksen legger seg -oppå- denne flaten, og slites av i løpet av et par turer i bakken(kommer an på forholdene). Og ja, jeg har rett, snakker av -mange- års erfaring :yes:

Det at stålkanter kan løsne har jeg sett ofte, men det er på billige brett, og kun disse. Mitt nåværende brett har jeg hatt i 4 år, en Burton Custom 52 plate, og det er fremdeles i perfekt kjørbar stand til tross for mange av de syke tryna på rails og ned fjellsider og skoger som jeg har hatt opp igjennom årene.. Denne platen hadde alt jeg ser etter i en plate. God trekjerne, som gjør det utrolig mykt med en utrolig spenst(den har vart i 4 år nå uten å avta ennå), sintret såle, og bestått kjøretest(Tok brettet på en del "prøver" i bakken før jeg bestemte meg).. Hadde jeg da fulgt økonomien min, ville jeg valgt en billig pakkeløsning. Hadde jeg gjort det ville jeg ha ødelagt brettet innen en uke i bakken, og måttet legge ut enda mer for en ny pakke. Jeg ville heller ikke utviklet meg like fort, og heller ikke vunnet en del konkurranser, hvor jeg merket godt at jeg hadde stor fordel av pop'en i brettet..(Og i tillegg var det pengepremier i visse konkurranser, som kom godt med :yes:)

Jeg har ikke vokset brettet mitt i det hele tatt på 2 år, selv om jeg har utallige riper i det. Merker heller ingen hastighetsforskjell i forhold til blodvoksete billigbrett, og heller ikke voksete brett med sintret såle sådan. Farten avhenger mye mer av stilling, vektbalanse og flyt anyways, og vil jeg gjerne ha den ekstra farten labber jeg pare et par meter høyere opp i forhold til bigjumpet enn jeg ellers ville gjort.. Kan ikke få sagt nok om hvor glad jeg er for at jeg kjøpte verdens beste brett =) (Vel, jeg mener nå at det er det, that is.. Andre liker kanskje ikke så myke brett, men how can you jib the park without pop? Jeg og brettet er èn, og vi har et godt forhold..heheh)

Ikke meningen å skrive ned så mye piss her altså, men snowboard er passion, har rundt 10 herlige år på brett bak meg, så skulle vel forsåvidt bare mangle.. Thank you for your attention =)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Deler din passion for snowboard nvoetfiv! Har samme brett som deg (dog 2004 mod/154 cm). Er nok ikke så mye i park som deg. Mest backcountry, men også mye pipe og bj. Jeg bruker vokse brettet ca. hver 7-10 tur. Kjøerer man mye i nysnø, og tørrsnø generellt, glir brettet dårlig uten preparering. Gammel, hard og evt. våt snø får man stort sett grei gli på uansett. Men for å svare på spm, for dyrere såler:

Tatt utgangspunkt i Swix gliders fargekoder. Kjøp de store klossene, det sparer du på i lengden. Du trenger, for "hobbybruk" igrunn bare 2 sorter, gul og violett.

1. Om sålen er skitten kan det være lurt å rense den først. Dette kan du gjøre ved å smelte inn et lag med gul glider (bruk ca. 100 grader c). Denne sikles av (plastplate) før den er kald. Skitten vil da følge med glideren som tas av. Børst så med børste (kombi (nylon-metall) el. bare nylon).

Om du velger (2) eller (3) videre er avhengig av temperatur. For våt snø, dvs. ca. -2,-3 og oppover velg (2). For tørr snø, -2.-3 og nedover (3).

2. Legg på et lag gul glider. Vent til denne er kald før du sikler/børster bort.

3. Legg på et lag violett glider (Denne er hardere og krever høyere innsmeltingstemp. ca. 110-120). Vent til denne er kald og sikl/børst bort.

NB! Du kan også gjenta steg 2 så mange ganger du orker. Dette vil mette solen, som i lengden gir svært god glid. Et tips er også å legge på et lag med gul glider etter sesongslutt og la det ligge med glider over sommeren (hindrer at solen oksiderer). Du kan også unngå å sikle/børste for mye på siste laget, slik at glideren ligger oppå solen. Gir bedre beskyttelse men litt dårligere gli de første turene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg håper alle dere med brett vet at man skal vokse brettet i slutten av hver sesong slik at det holder seg gjennom sommeren hvor det står ubrukt?

Lenke til kommentar

Tullprat... Voks er stort sett bare oppskrytt tull. Selv bruker jeg bare voks når det skal repareres større rifter osv. Glidvoks osv. er HELT unødvendig. Har ikke voksa mitt überdigge Libtech på 2 år, og det funker fremdeles fett :)

Kjører man mye i nysnø, og tørrsnø generellt, glir brettet dårlig uten preparering.

Brettet mitt glir perfekt under alle forholder :dontgetit:

Når det gjelder stålkanter så varierer det VELDIG fra brettprodusent til brettprodusent. Har selv sett horrible ting skje med bllige brettpakker. Alt fra brett som brekker usannsynelig lett, til stålkanter som ødelegges av småtterier. Hold deg til de gode brettprodusentene, så slipper du et vedlikeholdshelvete. Eneste jeg prepper kantene for er eventuellt for å sløve de en smule før parkkjøring :yes:

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tullprat... Voks er stort sett bare oppskrytt tull. Selv bruker jeg bare voks når det skal repareres større rifter osv. Glidvoks osv. er HELT unødvendig. Har ikke voksa mitt überdigge Libtech på 2 år, og det funker fremdeles fett :)

Kjører man mye i nysnø, og tørrsnø generellt, glir brettet dårlig uten preparering.

Brettet mitt glir perfekt under alle forholder :dontgetit:

Når det gjelder stålkanter så varierer det VELDIG fra brettprodusent til brettprodusent. Har selv sett horrible ting skje med bllige brettpakker. Alt fra brett som brekker usannsynelig lett, til stålkanter som ødelegges av småtterier. Hold deg til de gode brettprodusentene, så slipper du et vedlikeholdshelvete. Eneste jeg prepper kantene for er eventuellt for å sløve de en smule før parkkjøring :yes:

Voks er nedskrytt...

Undervurdert heter det vel.

Lenke til kommentar

Ok. På billigere brett vil sålen være såkallt ekstrudert. Dvs. en glatt "plastplate", voksing har ikke mye innvirkning på disse da voksen raskt slites bort. Denne typen såle er vanlig i alpinanlegg. Sintret såle derimot (mye brukt i langrenn, og på dyrere snowboard ja) tar opp voksen ved innsmelting (mer flour = bedre gli ved de fleste temperaturer) og danner et vannavstøtende belegg. Dette fører igjen til mindre friksjon.

Så hvor avhengig du er av voksing, og hvor stor innvirkning dette har på gliden, er altså avhengig av hvilken type såle du har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
EDIT: Utrolig kjipt å knekke bindinger, forresten :(

Indeed.

*Lete etter nye bindinger, ettersom de gamle knakk sist uke*

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...