hodno Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Jeg har en kabel (brukt til ISDN) som jeg nå vil bruke fra adsl modem og rett inn i PC'en min. Denne kabelen har bare 5 ledere. Er det mulig å få dette til å fungere? Trenger i så fall koblingkjema. Jeg har RJ45 plugger og tang så alt er klart. Jeg har kabel med 8 ledere også men da må jeg trekke den på nytt i huset. Hadde håpet å slippe dette siden den andre allerede er lagt opp. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 (endret) Du trenger 6 for 10mbit og 8 for 100mbit. rj45 T568A/B Eller denne. [Edit: extra link] Endret 28. februar 2004 av Cerwell Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Du trenger 6 for 10mbit og 8 for 100mbit. ???? Hvor har du det fra? Det brukes 2 par (4 ledere) enten det 10 eller 100Mb. Husk at det med å koble parvis er særdeles viktig, det nytter ikke bare å koble opp 4 ledere i vilkårlig rekkefølge. En ISDN kabel er antagelig bare CAT3, mens man bruker CAT5 til nettverk. Men det fungerer antagelig likevel, du har jo ikke 100Mb ut fra ADSL modemet. Lenke til kommentar
Conan_Warrior Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 hvor mangen ledere trenger du for 1000mb da???? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 ca 1000!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
hodno Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Har du peiling på hvordan disse to parene skal kobles i hver ende hårek? Du ser det at jeg koblet to par i hver ende før jeg startet denne formum-tråden men det funket ikke. Jeg har koblingskjema for ethernet kabel med 8 ledere men jeg vet ikke hvilke som brukes. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Vel, det står jo på de linkene Cervell kom med. Hvert par har en + og en -. Du må følge fargekoden slik det står på de tegningene. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Hvis det er fem ledere, er det trolig gammeldags telefonkabel. De er ikke tvinnet på riktig måte i det hele tatt, men du kan jo avmantle en bit av den ene enden for å se om det er noe "tvinning" å snakke om. Du skal bruke koblingspunkt 1,2 3 og 6 på RJ45- kontaktene. Det er fullt mulig du klarer å sende 10 Mbit i denne kabelen, det er bare å forsøke. Hvis du finner noe "tvinning", så hører 1,2 og 3,6 sammen. Det er en transmit og en receive- kanal. Lykke til. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Husk at begge ender må koples likt + få stappet de skikkelig inni. "shielded" er anbefalt hvis du skal legge nytt. http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm Hilsen Kyrre som har stemplet TP plugger i hele går og i hele dag. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 halvbrun brun halvgrønn blå halvblå grønn halvorange orange dette er koden jeg bruker på skolen, men det er ett fett hvordan du gjør det, bare det er likt på begge sider. har testet, det fungerer. skal du ha et krevende 1000mbit nettverk i f.eks. backbone på et større LAN, anbefaler jeg deg allikevel til å holde deg til orig. koblingsskjema Lenke til kommentar
ATI TwEaKer Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 hvor mangen ledere trenger du for 1000mb da???? 8!! Ikke mer ikke mindre! En cat5e kabel er sertifisert for 10/100/1000 nettverk! den har 8 ledere, likedan er det på cat6 kabler, som har samme fargekoder også! Lenke til kommentar
hodno Skrevet 29. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2004 Hvis du finner noe "tvinning", så hører 1,2 og 3,6 sammen. Det er en transmit og en receive- kanal. Lykke til. Det er nok som du sier en gammel telefonkabel. Jeg har prøvd å bruke pin 1,2,3 og 6. Jeg har gjord det likt i begge ender og er rimelig sikker på at RJ45 pluggen er koblet som den skal, har sjekket det flere ganger. Likevel er det ikke link. Den er koblet til et "Speedtouch" modem fra Tiscali. Vet ikke om det er modemet som ikke takler dette. Burde jo være standard opplegg. Kabelen har jeg lenge brukt til ISDN så den burde være ok. Jeg forsto ikke helt hva du mente med: "Hvis du finner noe "tvinning", så hører 1,2 og 3,6 sammen" Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Det er nok som du sier en gammel telefonkabel.Jeg har prøvd å bruke pin 1,2,3 og 6. Jeg har gjord det likt i begge ender og er rimelig sikker på at RJ45 pluggen er koblet som den skal, har sjekket det flere ganger. Likevel er det ikke link. Den er koblet til et "Speedtouch" modem fra Tiscali. Du må nok prøve og låse nettkortet ditt til 10Mb/s. Må modemet stå der det står da? Hvis du ikke trenger og ha det der er det mye enklere og bruke denne kabelem mellom splitter og modem. Lenke til kommentar
svenna Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Altså.. for 10Mb trenger du faktisk bare et par, men husker ikke hvilket. For 100Mb trenger du 2 par, og da brukes: 1,2,3,6 på Gb brukes alle 4 par. Du kan fint kombinere 100Mb og tlf /isdn på samme kabel, da tlf/isdn brukes 4 og 5. (de to i midten) Standard koblingskjema er som vent over, men det finnes 2 standarder, den andre er: halvgrønn, grønn, halvbrun, orange, halvorange, brun, halvblå, blå. Dersom du skal krysse kabel, så kjører du standard A i den ene enden og standard B i den andre. Du kan muligens bruke kabelen du har, men den er ikke cat5 allefall, så du må prøve å feile litt. ang hvilken vei man teller fra.. Når du holder pluggen fra deg, og har tappen ned, så telles det fra venstre. Siden det bare brukes 4 ledere (2par) på 100Mb kan man faktisk kjøre 2x 100Mb i samme kabel. Jeg har gjort dette, men ikke over ca 20m, jeg regner med at du vil får inteferens og signaltap over lengre avstander. På kortere avstandander (under 5m) kan du koble hvordan du vil egentlig, bare det er likt i begge ender og det "pleier" å virke på 100Mb, litt usikker på hvor langt det går. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Svenna- her er du nok feilinformert. TP ethernet har bestandig brukt to par, det er sertifiseringen på kabelen som evt. er forskjellen. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Uff og atter uff.... folk gjette jo i vildenssky her 10 og 100 mbit har alltid brukt 2 par (en eller annen spesiell 100 mbits standard som benyttet alle 4 om jeg ikke husker helt feil) 1000 mbit bruker alle 4. Det enkleste du kan gjøre er å ta det ene paret i kabelen og koble til de midterste pinnene til rj45 pluggen (pinne 4 og 5) i begge ender. Så flytter du modemet til plassen kabelen din ender. Koble deretter kabelen til modemet og splitter. Så tar du en cat5 kabel og kobler mellom pc og modem Lenke til kommentar
hodno Skrevet 29. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2004 [quote name='Yoshy' date='29/02/2004 : 12:47'] Uff og atter uff.... folk gjette jo i vildenssky her 10 og 100 mbit har alltid brukt 2 par (en eller annen spesiell 100 mbits standard som benyttet alle 4 om jeg ikke husker helt feil) 1000 mbit bruker alle 4. Det enkleste du kan gjøre er å ta det ene paret i kabelen og koble til de midterste pinnene til rj45 pluggen (pinne 4 og 5) i begge ender. Så flytter du modemet til plassen kabelen din ender. Koble deretter kabelen til modemet og splitter. Så tar du en cat5 kabel og kobler mellom pc og modem [/quote] Takk Yoshy! Oppdrag utført og det fungerer utmerket. Har nå flyttet modemet inn til PC'en og brukte pin 4 og 5 i den gamle telefonledningen. Da er jeg i mål. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 At jeg ikke tenkte på det.. *Grem! Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Uff og atter uff.... folk gjette jo i vildenssky her 10 og 100 mbit har alltid brukt 2 par (en eller annen spesiell 100 mbits standard som benyttet alle 4 om jeg ikke husker helt feil) 1000 mbit bruker alle 4. Det enkleste du kan gjøre er å ta det ene paret i kabelen og koble til de midterste pinnene til rj45 pluggen (pinne 4 og 5) i begge ender. Så flytter du modemet til plassen kabelen din ender. Koble deretter kabelen til modemet og splitter. Så tar du en cat5 kabel og kobler mellom pc og modem Takk Yoshy! Oppdrag utført og det fungerer utmerket. Har nå flyttet modemet inn til PC'en og brukte pin 4 og 5 i den gamle telefonledningen. Da er jeg i mål. Bare hyggelig =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå