Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Mekanisk test før kjøp og EU-kontroll

Anbefalte innlegg

Er ikke dette ganske lurt? Spesielt når en ikke har det minste peiling på slikt..

NAF-testen er jo håpløst dyr, og en kan vel ikke ta den når en ikke er medlem. Men uansett blir det jo veldig dyrt å ta en test til 1000 kr og så en ny test til 1000 kr osv..

En bilselger sa han hadde fått en tilstandsrapport for 200 kr hos et verksted, rett nok en kampanjepris og selvfølgelig mindre grundig enn NAF men likevel, det må jo være mye bedre enn ingenting.

Noen som kjenner til verksteder i Oslo som gjør slike? Eller som har kommentarer eller erfaringer med slike tester?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

glemte spm om EU kontroll

En del annonser har jo ganske ny EU-kontroll. Vil det være en god erstatning? Kan man si at om den er EU kontrollert i samme mnd så er det et trygt kjøp?

Hva tester en EU kontroll? Jeg kan tenke meg at den tester bare om bilen er trafikk-sikker, dvs at ting henger på plass og slikt. Men ikke så mye om kvaliteten på ting, om rust og slikt. Er det riktig?

Lenke til kommentar

på eukontroll blir dette sjekket:

identitet (understellsnummer og kjennemerke)

bermseanlegg (alt som har med bremsene på bilen å gjøre)

Styring

Sikt (speil og ruter)

Lys/refleks/elektrisk

aksler/hjuloppheng/fjærer/støtdempere/hjul/dekk

bærende konstruksjon/karosseri

miljø (utslipp osv)

alskens småting går under disse punktene. Sier lite om hvordan stand bilen er i ja, iallefall rent kosmetisk. Rust i kanaler blir vel avmerket på en slik kontroll.

Lenke til kommentar

Jepp, en EU kontroll avdekker ikke feil som oljelekasjer og dårlig motor. Skal du kjøpe en bil til over 50 lapper vil jeg anbefale den dyre NAF kontrollen uansett. Selv om bilen er i god stand, finner de alltid noen småfeil slik at du kan prute på prisen. Da blir det ikke så dyrt.

Skal du kjøpe en billigbil, så klarer det seg sikkert med at bilen er eu-godkjent. Du kan jo bare kjøpe ny etter 2 år hvis det blir dyrt :)

Lenke til kommentar
Skal du kjøpe en bil til over 50 lapper vil jeg anbefale den dyre NAF kontrollen uansett. Selv om bilen er i god stand, finner de alltid noen småfeil slik at du kan prute på prisen. Da blir det ikke så dyrt.

Det er jeg ikke så overbevist om. Har inntrykk av at de fleste med litt arbeid lar prisen pruttes ned et par tusen, sjeldent mer enn 5000. Dette er gjerne uavhengig av hvilke grunner en gir, bare selger er int nok i å bli kvitt bilen og slippe å annonsere mer. Hvis en tar en grundig sjekk og sier til selger at han må gå ned 10000 for at det skal bli salg så vil vedkommende gjerne heller prøve å selge til et annet fjols som ikke gidder å sjekke så grundig. Det er ihvertfall min erfaring..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...