Gå til innhold

Geniale X

Anbefalte innlegg

Satt nylig opp en linux-box til i nettverket mitt, med X. SSH'et inn fra laptopen, og startet tilfeldigvis en GUI-app... Og den dukker opp på den lokale sjermen. Gaim integrerer seg til og med med taskbaren :p. Stort sett funker det uten lagg til og med! Testet å åpne et dokument med 10-15 2 MB bilder i openoffice, og scrolle opp og ned - funket perfekt!

Oppdaget det for et par dager siden. Bør prøves, svært nyttig funksjon.

Synes litt synd på nettverket mitt da, får en del å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig så trenger man ikke bruke ssh heller.. Denne funksjonen har egentlig ingen ting med ssh å gjøre, rent bortsett fra måten det transporteres på. Det ssh gjør er å sette opp en tunnel mellom klienten og serveren slik at all X trafikk fra klienten (antageligvis mer kjent som maskinen dere ssh'er til) forwardes til X-serveren på maskinen som startet connection. Man kan gjøre dette selv også med bl.a. å endre DISPLAY variablen og endre litt instillinger på serveren, men da blir ikke trafikken kryptert (noe som kanskje kan være en fordel med tanke på at ikke alle nettverk har godt av all trafikken dette faktisk forårsaker)

En annen "kul" ting er ekstern påloggin. XDMCP hvis jeg ikke husker helt feil :)

Lenke til kommentar

Man trenger forsåvidt ikke logge seg eksplisitt inn heller. Man kan f.eks. ha en snarvei på skrivebordet som utfører kommandoen 'ssh frosk psi'. Om man har nøkkelautentisering, slik at man slipper å skrive passord når man logger inn via ssh, vil denne snarveien starte programmet Psi på maskinen frosk, og det vil vises på maskinen du sitter på uten at du trenger å tenke på at programmet egentlig kjører et helt annet sted.

Lenke til kommentar
Egentlig så trenger man ikke bruke ssh heller.. Denne funksjonen har egentlig ingen ting med ssh å gjøre, rent bortsett fra måten det transporteres på. Det ssh gjør er å sette opp en tunnel mellom klienten og serveren slik at all X trafikk fra klienten (antageligvis mer kjent som maskinen dere ssh'er til) forwardes til X-serveren på maskinen som startet connection. Man kan gjøre dette selv også med bl.a. å endre DISPLAY variablen og endre litt instillinger på serveren, men da blir ikke trafikken kryptert (noe som kanskje kan være en fordel med tanke på at ikke alle nettverk har godt av all trafikken dette faktisk forårsaker)

En annen "kul" ting er ekstern påloggin. XDMCP hvis jeg ikke husker helt feil :)

fulstendig klar over det. Men det er så lett med ssh, det er jo satt opp som standard på 90% av alle linux-bokser :D X kan jo forwardes ukryptert også (det er jo opprinnelig laget for tynklient løsninger så vidt jeg har fostått...

XPDMP eller hva det nå het følger med som standard i fedora. Bare å aktivere det i oppsettet til GDM... (ukryptert)

Mistenker at dette her krever en god del båndbredde da, funka dårlig over ISDN (forsåvidt sånn jeg oppdaget det da...)

Selv bruker jeg det for å hente opp evolution og GAIM fra laptopen min (har ikke giddet å flytte de programmenes instillinger over på den stasjonære). Veldig nyttig å lære seg control+z og så bg da...

En annen nyttig ting når jeg fikk to linux-pc'r i tett nettverk (og en 80 GB disk på den store) var å sette opp NFS, med option at alle kan montere (dvs. også ikke-root brukere. Så sette den opp i fstab på laptopen som noauto -> bare høyreklikke på skrivebordet og BANG nfs fellesmappa er oppe :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...