kyrsjo Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Satt nylig opp en linux-box til i nettverket mitt, med X. SSH'et inn fra laptopen, og startet tilfeldigvis en GUI-app... Og den dukker opp på den lokale sjermen. Gaim integrerer seg til og med med taskbaren . Stort sett funker det uten lagg til og med! Testet å åpne et dokument med 10-15 2 MB bilder i openoffice, og scrolle opp og ned - funket perfekt! Oppdaget det for et par dager siden. Bør prøves, svært nyttig funksjon. Synes litt synd på nettverket mitt da, får en del å gjøre. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 (endret) Stilig! Kan du poste sshd_config fila di? Endret 28. februar 2004 av objorkum Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 ja det er litt kult.. eneste som er litt synd er at du ikke kan bruke det som terminal server. tenker da på at det ikke er muligheter for at du kan la programmet kjøre på serverne når klienten logger seg av. jeg bruker vnc til dette, men den har litt minne dumping etter 4 dager,, Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Dette er jo standard X11-forwadring-oppførsel med ssh. Bruker det på universitetet hele tiden. Kjempenyttig, men jeg trodde «alle» visste om det Lenke til kommentar
huf Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Dette er genialt altså? Las for litt siden litt om dette med grafisk ssh osv..men tenkte ikke akkurat over at det kunne fungere så bra. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Egentlig så trenger man ikke bruke ssh heller.. Denne funksjonen har egentlig ingen ting med ssh å gjøre, rent bortsett fra måten det transporteres på. Det ssh gjør er å sette opp en tunnel mellom klienten og serveren slik at all X trafikk fra klienten (antageligvis mer kjent som maskinen dere ssh'er til) forwardes til X-serveren på maskinen som startet connection. Man kan gjøre dette selv også med bl.a. å endre DISPLAY variablen og endre litt instillinger på serveren, men da blir ikke trafikken kryptert (noe som kanskje kan være en fordel med tanke på at ikke alle nettverk har godt av all trafikken dette faktisk forårsaker) En annen "kul" ting er ekstern påloggin. XDMCP hvis jeg ikke husker helt feil Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 En annen kjekk ting er at det funker like bra på Windows om du har putty og en xserver kjørendes. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Najs... Men altså, hvilken options i sshd_config må være på? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 "ForwardX11 yes" i /etc/ssh/ssh_config Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Man trenger forsåvidt ikke logge seg eksplisitt inn heller. Man kan f.eks. ha en snarvei på skrivebordet som utfører kommandoen 'ssh frosk psi'. Om man har nøkkelautentisering, slik at man slipper å skrive passord når man logger inn via ssh, vil denne snarveien starte programmet Psi på maskinen frosk, og det vil vises på maskinen du sitter på uten at du trenger å tenke på at programmet egentlig kjører et helt annet sted. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Hehehe, Det er jo noe ala dette som er det "store" i .Net fra Microsoft. X har gjort det i snart 20 år nå. Jepp, ingen tvil - Microsoft "inovatøren" i bransjen. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Egentlig så trenger man ikke bruke ssh heller.. Denne funksjonen har egentlig ingen ting med ssh å gjøre, rent bortsett fra måten det transporteres på. Det ssh gjør er å sette opp en tunnel mellom klienten og serveren slik at all X trafikk fra klienten (antageligvis mer kjent som maskinen dere ssh'er til) forwardes til X-serveren på maskinen som startet connection. Man kan gjøre dette selv også med bl.a. å endre DISPLAY variablen og endre litt instillinger på serveren, men da blir ikke trafikken kryptert (noe som kanskje kan være en fordel med tanke på at ikke alle nettverk har godt av all trafikken dette faktisk forårsaker) En annen "kul" ting er ekstern påloggin. XDMCP hvis jeg ikke husker helt feil fulstendig klar over det. Men det er så lett med ssh, det er jo satt opp som standard på 90% av alle linux-bokser X kan jo forwardes ukryptert også (det er jo opprinnelig laget for tynklient løsninger så vidt jeg har fostått... XPDMP eller hva det nå het følger med som standard i fedora. Bare å aktivere det i oppsettet til GDM... (ukryptert) Mistenker at dette her krever en god del båndbredde da, funka dårlig over ISDN (forsåvidt sånn jeg oppdaget det da...) Selv bruker jeg det for å hente opp evolution og GAIM fra laptopen min (har ikke giddet å flytte de programmenes instillinger over på den stasjonære). Veldig nyttig å lære seg control+z og så bg da... En annen nyttig ting når jeg fikk to linux-pc'r i tett nettverk (og en 80 GB disk på den store) var å sette opp NFS, med option at alle kan montere (dvs. også ikke-root brukere. Så sette den opp i fstab på laptopen som noauto -> bare høyreklikke på skrivebordet og BANG nfs fellesmappa er oppe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå