div_ Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 merkelig spørsmål, men går noen etter hva minnetype kameraet bruker? like SD siden det er såååå lite og med topp kapasitet liker det nye kameraet til sony DSC T1..5mill MP!! 2.5" skjerm 3xzoom,carl zeiss optikk og løvtynt i størrelsen, men det bruker MS, som det ikke akkurat er så mange firma som lager ennå,dessuten er det BARE sony som bruker memorystick http://www.sony.se/PageView.do?site=odw_sv...=sv_SE_Magazine utrolig.......www.sony.no har ingen info om dette kameraet, selv om det har kommet til norge!?! ser også på casio z4 utrolig tøft det og, desuten bruker det SD..Men har det tv ut, kan jeg ta ubegrenset filmklipp (så sant du har minne nok) Lenke til kommentar
PhotoGen Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Det er absolutt forskjell på de enkelte typer minnebrikker. Et viktig parameter å sammenligne er f.eks. hastighet. Dette gjelder ikke bare valg av type kort, men det kan også være store ytelses- og stabilitetsforskjeller mellom ulike fabrikat innen samme korttype. Et eksempel er et "billigkort" jeg kjøpte fra en nettbutikk til et tidligere kamera, det måtte formateres etter hver "dump" til pc`en, ellers blokkerte det fullstendig. Kortet var også usedvanlig tregt,- noe jeg først innså da minnebrikken til slutt ble byttet ut. Lesehastigheten og dermed lagringstiden som oppholder kameraet etter at et bilde er tatt ble nesten halvert. Et annen, og ikke ubetydelig forskjell,- er pris satt opp mot ytelse. Du nevner selv Sony Memory Stick, - 512 mbyte av denne typen koster over 3000 kr. Et Compact Flash-II-kort 512 mbyte fra Sandisk gir omtrent samme- eller ofte høyere ytelse,- men dette kortet får du ned mot kr. 1200,- . Med andre ord kan det være mye penger og ytelse å tjene på å være bevisst hvilken korttype ditt nye kamera kan bruke. Har du vurdert og plukket ut 2-3 kameratyper som du vurderer å kjøpe og som ellers tilfredssstiller dine krav, ville mitt valg videre blitt sterkt styrt av hvilken type minnekort det enkelte kamera kan benytte. Kjøp kjente merker som gir 5-10 års garanti, og hold deg unna billigkort hvor du ikke har referanser. Mange legger tusenvis av kroner i et flott kvalitetskamera men sparer i den andre enden med minnebrikke som ikke holder mål. Da har du allerede nedgradert utstyret ditt og du kan ikke forvente å oppnå de spesifikasjonene som produsenten skryter av og som kanskje var grunnlaget for valget ditt. En annen ting som jeg ettervert har lært meg, er å "kjøpe litt mer" minne enn hva du tror du har bruk for. Dette gjelder spesielt hvis du har kamera med videofunksjon,- video spiser opp minnet ditt fortere enn du tror. Har du et moderne kamera med 4-5 mpix oppløsning eller mer og en videofunksjon du ønsker å bruke, bør du iallefall kjøpe et minnekort på 512 mbyte og oppover. Det ligger ellers en utmerket minnebrikke-guide her på Akamera som gir deg gode tips videre. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 ser også på casio z4 utrolig tøft det og, desuten bruker det SD..Men har det tv ut, kan jeg ta ubegrenset filmklipp (så sant du har minne nok) Casio Exilim Z4 har IKKE TV-ut. Hvis du vil ha TV-ut kan du i stedet vurdere Pentax Optio S4. Det er mindre enn Casio Z4, mindre men betydelig skarpere skjerm, bedre fokussystem, bedre hvitbalanse, du slipper å hanskes med en ytterst upraktisk dockingstasjon, og du har TV-ut. Det er enkelte andre små forskjeller også, men de viktigste spesifikasjonene er de samme. 4 megapixler, 3x optisk zoom, linsesystemet er nøyaktig det samme (produsert av Pentax, både det på Casio Z4 og Pentax Optio S4). Casio har forøvrig også en mer brutal oppskarpingsprosess, som kan se skarpere ut ved første blikk, men som ødelegger de finere detaljene i bildet. Det er mye om Casio Z4 vs. Optio S4 på dette forumet. Søk, og du skal finne :-) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Kjøp kjente merker som gir 5-10 års garanti, og hold deg unna billigkort hvor du ikke har referanser. Mange legger tusenvis av kroner i et flott kvalitetskamera men sparer i den andre enden med minnebrikke som ikke holder mål.Da har du allerede nedgradert utstyret ditt og du kan ikke forvente å oppnå de spesifikasjonene som produsenten skryter av og som kanskje var grunnlaget for valget ditt. Samme hvor billig minnekortet er, så blir bildene like gode som med ett dyrt merke. Forskjellen ligger i hastighet og stabilitet. De dyre kortene er for det første kjappere til å lagre og lese bilder. De har også mindre feilrate, og da er det mindre sjanse for at kortet låser seg og du mister alle bildene dine. De merkene med minst feil, er Lexar og Sandisk. Dette er to gode, trygge merker. Litt dyrere, men det er det verdt... så risikerer du ikke å miste alle bildene fra en fantastisk ferietur før du får laget sikkerhetskopi av de. Lenke til kommentar
div_ Skrevet 29. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2004 wow noen riktig lange svar her:-) når jeg sier valg utifra minnebrikker, merner jeg kun etter hvilken type kort (sd,cf,ms ect) noen er større enn andre..men takker for fin utredninger! gjør det lettere i jungelen av teknikk. må nok se meg om litt fortsatt etter "cam" Ser at sandisk har begynnt å lage memorystick også.......kanskje prisene er på vei ned når det er flere en sony selv som produserer.... + er pretec et godt merke? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 (endret) + er pretec et godt merke? Aldri hørt om... jeg hadde ikke tatt sjansen. Når det gjelder valg av type minnebrikke, så bør du ikke gå for MMC (MultiMediaCard) eller SM (SmartMedia) da disse er på vei ut av markedet. De er også relativt trege. De tryggeste, og mest utbredte merkene er i dag CF (Compact Flash) og SD (Secure Digital) i den rekkefølgen. XD brukes foreløpig kun av Fuji og Olympus, men regnes å bli mer utbredt etterhvert. Men på grunn av at denne standarden foreløpig er veldig ny og lite utbredt, er det også dyrt å kjøpe denne type minnekort. MS (MemoryStick) er som sagt, stort sett brukt kun av Sony, og er derfor ganske dyre. At Sandisk har begynt å produsere MS vil kanskje presse prisene litt, men det er fortsatt ett lite utbredt merke, og da blir kostnadene ved produksjon høyere. Jeg vil altså anbefale ett kamera med CF eller SD minnekort. EDIT : kom på noen ting... CF er noe billigere enn SD, og CF har også kommet mye lengre enn SD i utviklingen av kapasitet på kortene. Kortet er større, men hva gjør vel det så lenge selve kameraet er lite? Synes det er ok med litt størrelse på kortet, da du ikke mister de så lett. CF er også mye mer solid enn SD. Endret 29. februar 2004 av Afseth Lenke til kommentar
div_ Skrevet 29. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2004 leste at pretec var først med 4GB CF kort....rart om det er et "dritt" merke..de kommer alltid etter de store når det gjelder gjennombrudd.. finnes det SD til CF adapter..hadde vært fantastisk..da hadde alle "bekymringer" vært borte liker best at kortene er minst mulig:-) men kameraet jeg vil ha har ikke "det rette" minnekortet...må nok bare bite i gresset, kan ikke få alt. Lenke til kommentar
PhotoGen Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 (endret) Betyr minnekortets fysiske størrelse noe da? Hvis kameraet det skal installeres i har den rette størrelsen for deg er vel dette hovedsaken? Minnekortet ser jeg normalt maksimum en gang i året, eller som regel kun den ene gangen når det pakkes ut settes inn i et nytt kamera... Om kortet er stort eller lite betyr ikke noe for funksjon. Derimot går CF-kort for å være blant de mest mekanisk roboste, og det ville jeg lang foretrekke fremfor fysisk størrelse Endret 29. februar 2004 av PhotoGen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 finnes det SD til CF adapter..hadde vært fantastisk..da hadde alle "bekymringer" vært borte Nei, men det finnes XD til CF adaptere. Og skal du ha minst mulig minnekort, så må jo XD være ideelt for deg. Men jeg skjønner ikke at minnekortets størrelse har noen betydning. Jo mindre det er, jo lettere er det å miste, og gjerne også mindre robuste enn større kort som f.eks CF. Det er en grunn til at CF har overlevd alle disse årene og fortsatt er blant de mest utbredte, på tross av at det er det største minnekortet fysisk sett. Lenke til kommentar
div_ Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 vel det er bare sånn:-) dessuten vil jeg ikke gå for XD, så få merker som bruker det.....SD er nok det som vinner ,utenom CF er det SD som ligger best ann.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå