Gå til innhold

gi tilgang til tabell i database


Anbefalte innlegg

Jeg vil gi en bruker lese tilgang på min på en tabell i mysql, kan dette gjøres gjennom phpmyadmin?

 

prøvde å gjøre dette gjennom spørringvinduet:

 

koden burde vel bli noe sånt som:

grant select to db.tabell to bruker;

 

men fikk da:

 

#1064 - You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'bruker' at line 1

 

noen ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg logger meg inn og kommer til "startsiden" står der noe om priviliegier, rettere sagt står der "ingen privilieger", var det dette du mente?

 

Kunne godt tenke meg å bruke SQL, men får ikke til å gjøre dette, eneste måten jeghar å kommunisere med serveren er igjennom phpmyadmin, det er iallefall hva jeg har kommet fram til. Nettopp kjøpt meg webhotel, så jeg er litt usikker på hvordan ting fungerer.

 

Er det andre måter å komminisere direkte mot serveren?

Lenke til kommentar

Da kan det hende at du ikke får opprette flere brukere, sjekk dette på hjemmesidene til ditt webhotell.

 

Det var ikke den "ingen privilieger" - det antart jeg er den som står der du skulle ha et felt for å opprette en ny database - så det virker som brukeren din ikke får opprette databaser heller - kun bruke en som er ferdig satt opp, sjekk også dette med ditt webhotell.

Lenke til kommentar
Når jeg logger meg inn og kommer til "startsiden" står der noe om priviliegier, rettere sagt står der "ingen privilieger", var det dette du mente?

 

Kunne godt tenke meg å bruke SQL, men får ikke til å gjøre dette, eneste måten jeghar å kommunisere med serveren er igjennom phpmyadmin, det er iallefall hva jeg har kommet fram til. Nettopp kjøpt meg webhotel, så jeg er litt usikker på hvordan ting fungerer.

 

Er det andre måter å komminisere direkte mot serveren?

Har du en host har du jo allerede en bruker,trenger ikke å grante da :)

Lenke til kommentar

Sjekk om du får opprette flere brukere først.

 

Det er kjekt å opprette en bruker med bare lese og skrive tilgang, det er en enkel måte å sikre skriptene litt på - for da har det ingen effekt om noen legger inn en grant funksjon i et felt som settes inn i databasen. Stopper PHP så vises alt innholdet i PHP filen - ikke bare output'en, og da er det litt kjekt om brukerinfoen en tilfeldig surfer ser kun har lese og skrive tilgang.

 

Uansett så burde du alltid sikre variablene med mysql_escape_string();

Lenke til kommentar

Har litt problem med å forstå hvordan dette skal gjøres.

Mener du at jeg skal lage ett login script som brukes til å bestemme hvem som bare kan lese til databasen og hvem som kan skrive.

 

Dette er noe av det jeg har tenkt å lage:

 

Et nyhetssystem der noen brukere kan legge ut nyheter mens andre ikke skal ha tilgang til annet enn å lese nyhetene.

 

Har lest litt rundt på forumet og andre steder men sliter litt med å forstå hvordan jeg skal løse dette.

Lenke til kommentar

Okey, jeg tar det igjen, var kansje ikke så bra forklart(denne gangen heller:).

 

Dersom jeg har en database med bare e bruker må denne brukere alltid brukes.

Dette vet jeg.

Problemet er hvordan kan jeg skille de brukerne som bare har lese rettigheter fra de som har skrive rettigheter?

 

La oss si jeg har en side som det ligger ett skjema for å legge til nyheter. Denne siden vil jeg bare skal nåes av brukere som har lov til å legge nyheter.

 

Det ville jo da være fryktelig dumt om alle kunne nå den siden uten noen slags authenisering.

 

vil det smartest for meg være å lage en login funksjon, der det krypterte passorded blir lagret i en fil, der jeg sjekker om bruker er authenisert før han får legge til nyheter?

Eller er det noen andre måter som er å foretrekke med tanke på sikkerthet, enkelhet o.l

Lenke til kommentar

mysql har en såkalt brukertabell hvor forskjellige brukere har tilgang til forskjellige databaser, dette kommer til uttrykk i den brukeren og det passordet du har fått for din mysql bruker og som du bruker for å kjøre mysql_connect kommandoen i php.

 

hva du ønsker å vise på ditt skjema er likegyldig. Hvis du har en eller annen form for bruker/passord login til dine sider, så fint det. Det har ingen allverdens ting med hvordan php autentiserer med mysql-databasen å gjøre.

 

Det mest naturlige for deg vil være å lage et login-skjema hvor et par brukere som autentiserer seg, får tilgang til å legge til noe i tabellen vha ditt php-skript som uansett bruker sin mysql-bruker for å koble seg til mysql-serveren.

 

kanskje det ville være naturlig å ha en bruker-tabell, med brukernanv og passord i? jeg pleier å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...